Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Najbardziej niebezpieczne skrzyżowania i ulice w Krakowie. Kierowcy muszą w tych miejscach szczególnie uważać

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Tylko w ubiegłym roku na krakowskich drogach doszło do blisko 9 tys. zdarzeń.
Tylko w ubiegłym roku na krakowskich drogach doszło do blisko 9 tys. zdarzeń.
Tylko od początku br. na terenie miasta doszło do 102 wypadków. W przeciągu minionych 3 miesięcy było też 16 dni, gdy nie było żadnego wypadku. Jak pokazują policyjne statystyki, niechlubny prym wśród najniebezpieczniejszych skrzyżowań w Krakowie pod względem liczby wypadków i kolizji wiedzie skrzyżowanie ul. Nowohuckiej z Klimeckiego, czy choćby ronda: Mogilskie, Grzegórzeckie oraz Matecznego. Wśród ulic gdzie doszło do największej liczby zdarzeń funkcjonariusze wskazują ul. Wielicką, Jana Pawła II oraz al. Słowackiego. Tylko w ubiegłym roku w Krakowie doszło do blisko 60 tys. przekroczeń prędkości, a 49 razy wypadki były spowodowane przez nietrzeźwych sprawców.

- Kraków jest drugim co do liczby mieszkańców miastem w Polsce. Krzyżują się tutaj ważne szlaki komunikacyjne i co roku przybywają do miasta miliony turystów. Duża część tego ruchu, to ruch samochodowy generujący nie tylko zatory drogowe, ale także niebezpieczeństwo w postaci wypadków i kolizji drogowych. Kraków to także piesi i rowerzyści, a także osoby korzystające z hulajnóg - mówił insp. Zbigniew Nowak, Komendant Miejski Policji w Krakowie - Ze statystyk wynika, że Kraków pod kątem bezpieczeństwa na drogach poczynił ogromny postęp. Liczba wypadków, także tych śmiertelnych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat znacznie się zmniejszyła.

Które ulice miasta są najbardziej niebezpieczne?

Niechlubny prym wśród krakowskich ulic pod względem liczby wypadków (w latach 2018-2022) wiedzie ulica Wielicka, gdzie doszło do 102 wypadków oraz 1153 kolizji. Na szczęście żadna osoba nie straciła tam życia, jednak było aż 118 rannych. Według danych wskazywanych przez policję, praktycznie równie niebezpieczna jest również al. Jana Pawła II z liczbą 91 wypadków i 511 kolizji. Niestety w przeciągu 4 lat właśnie na tej ulicy zginęły 3 osoby, a 101 zostało rannych. Na al. Słowackiego z kolei w 79 wypadkach i 658 kolizjach zginęła 1 osoba, a 86 zostało rannych. Najgorszy wynik pod względem liczby kolizji (1259) miała al. 29-go Listopada.

Najbardziej niebezpieczne krakowskie skrzyżowania w latach 2018-2022

Jak pokazują policyjne statystyki, w Krakowie do setek kolizji, czy też wypadków dochodzi nie tylko na głównych ulicach, ale bardzo często także na skrzyżowaniach. W tym wypadku przoduje skrzyżowanie ul. Nowohuckiej z Klimeckiego z liczbą 322 zdarzeń, a w nich: 21 wypadków i 301 kolizji. Mimo tak dużej liczby zdarzeń, nie było tam ofiar śmiertelnych. Drugie miejsce zajmuje rondo Mogilskie: 270 zdarzeń z czego 16 to wypadki, a 254 to kolizje. Podium zamyka rondo Grzegórzeckie z 14 wypadkami i 246 kolizjami. Na szczęście na żadnym ze wspomnianych rond, nikt nie poniósł śmierci. Poszkodowanych również było niewielu. Kolejne niebezpieczne miejsca, które wymienia policja to: rondo Matecznego (255 zdarzeń), skrzyżowanie al. 29-tego Listopada i ul. Lublańskiej (224), czy też rondo Grunwaldzkie (191).

Najbezpieczniej w weekendy

W latach 2018-2022 najwięcej zdarzeń - 8280 - było w piątki. Od poniedziałku do środy wyniki również nie były najlepsze, ponieważ liczba zdarzeń przekraczała 7500, a kolizji 6900. Weekendy z kolei były już znacznie łagodniejsze pod tym względem, ponieważ liczby spadały: dla zdarzeń do nieco ponad 3800 i 3500 dla kolizji.

Najwięcej osób zginęło we wtorki (15) oraz w czwartki (10). Najmniej ofiar śmiertelnych w zdarzeniach drogowych było w poniedziałki (6) i piątki (7). Z kolei najmniejsza liczba wypadków była w soboty (438) oraz w niedziele (343).

Jak wskazuje krakowska policja, bezwzględnie najgorszym miesiącem był październik (4626 zdarzeń) z liczbą przeszło 4,2 tys. kolizji i 369 wypadków. W październiku w latach 2018-2022 na krakowskich drogach zginęły 3 osoby. Z kolei kwiecień okazał się być miesiącem, gdzie doszło do najniższej liczby zdarzeń (3677): 3397 kolizji oraz 280 wypadków. W kwietniu na przestrzeni czterech lat, w stolicy małopolski na drogach zginęły 3 osoby.

Piesi i rowerzyści giną na ulicach

W przeciągu minionych 20 lat na krakowskich drogach zginęło 303 pieszych. W 2003 r. zmarły 24 osoby, a w kolejnych latach liczba ofiar maksymalnie sięgała 30 rocznie. W ostatnich latach liczba ofiar śmiertelnych spadła: w 2020 - 4 osoby, 2021 - 3 osoby, 2022 -3 osoby.

W latach 2007-2022 na krakowskich drogach zginęło 14 rowerzystów, jednak od 3 lat w Krakowie nie było ofiar śmiertelnych. Najgorszy rok pod tym względem z kolei to 2017, kiedy to zginęły 4 osoby. Należy również wspomnieć, że chociażby w ubiegłym roku rowerzyści brali udział w 303 kolizjach i 266 wypadkach. Jest to jeden z najwyższych wyników w ostatnich 5 latach.

Nietrzeźwi sprawcy wypadków w Krakowie

Na przestrzeni 12 lat wstecz, liczba osób nietrzeźwych, które spowodowały wypadki drogowe spadała, jednak od 2021 r. znów zaczęła rosnąć. W 2011r. 55 nietrzeźwych kierujących pojazdami spowodowało wypadek, a w kolejnych latach ta liczba spadła do ok. 30 w każdym roku. W 2020r. gdy w Polsce ogłoszono stan epidemii, liczba nietrzeźwych kierowców spadła do 16. Niestety, ale w 2021r. nastąpił wzrost do 55 nietrzeźwych, a w ubiegłym roku do 49.

Na przestrzeni lat 2018-2022 w Krakowie łącznie zatrzymano ponad 7,1 tys. osób prowadzących po alkoholu oraz blisko 1,3 tys. osób pod wpływem narkotyków.

Czy w Krakowie są dni bez wypadków?

Wydawać by się mogło, że w tak dużym mieście jak Kraków nie jest możliwe, że występują dni, gdy nie dochodzi do żadnych wypadków. Jednak mamy bezpieczne dni. Rekordowy okazał się 2020 r. gdy było aż 116 dni bez wypadków. W latach 2021 takich dni było 65, a w 2022 - 57. Łącznie w latach 2018-2022 była to liczba 319 dni.

Setki tysięcy podjętych czynności

W latach 2018-2022 krakowscy policjanci podjęli setki tysięcy czynności, a wśród nich blisko 700 tys. to legitymowanie i ok. 600 tys. ujawnień wykroczeń. Na przestrzeni tych 5 lat policjanci nałożyli ponad 400 tys. mandatów karnych, a także ponad 120 tys. pouczeń.

Funkcjonariusze podsumowali także lata 2018-2022 pod względem liczby przekroczeń prędkości. Najgorzej w tej statystyce wypadł 2021r. gdzie blisko 70 tys. razy kierowcy nie dostosowali prędkości i 428 razy zatrzymano uprawnienia do prowadzenia pojazdów.

Wypadki i kolizje w Krakowie w latach 1998 - 2022

W 1998 roku statystyki pokazały, że w Krakowie doszło do blisko 9,5 tys. zdarzeń, czyli kolizji i wypadków drogowych. Przez kolejne lata dane utrzymywały się na podobnym poziomie. Najgorsza sytuacja była w 2010r. gdy w Krakowie doszło do blisko 12,5 tys. zdarzeń. Miniony rok, chociaż z niższymi danymi niż ponad 20 lat temu, nadal pozostaje z liczbą blisko 9 tys.

- Musimy pamiętać, że przez te kilkadziesiąt lat, Kraków przeszedł dużą zmianę jeżeli mówimy o rozwoju miasta, a także wzroście natężenia ruchu. Dlatego też liczby, które widzimy na przestrzeni ostatnich lat i które nieznacznie się zmieniają, w odniesieniu do wyzwań, z którymi się mierzymy, jest zadowalający - mówił naczelnik podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego i dodał - Poprawa bezpieczeństwa to proces długofalowy.

Według policyjnych danych przeszło 20 lat temu w Krakowie dochodziło nawet do 1691 wypadków rocznie. Dla porównania w 2022 roku liczba ta spadła do 774. Według statystyk w roku 98. doszło do 61 wypadków śmiertelnych. W ubiegłym roku liczba ta spadła do 5.

- Mimo, że jest tak duży spadek, to nadal nie jest on zadowalający. Musimy pamiętać, że każdy wypadek śmiertelny to wielka tragedia i osobiste dramaty ludzi - mówił podinsp. Tomasz Jemczura - Musimy dążyć do tego, by ta liczba była równa zeru.

Przyczyny wypadków

Jak informowali przedstawiciele krakowskiej policji, w latach 2018-2022 najczęstszą przyczyną wypadków drogowych, które spowodowali kierujący było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (766). Kolejne miejsce zajmuje nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu (673). Policjanci wymieniają także inne powody wypadków: niedostosowanie prędkości do warunków (508), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (432), niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej (233), nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów (209) lub też nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (134). Kierujący pojazdami także poprzez nieprawidłowe wymijanie (94), nieprzestrzeganie znaków i sygnałów (89) czy też nieprawidłowe skręcanie (86) doprowadzali do wypadków drogowych.

Jednak nie tylko kierujący pojazdami są winni wypadków drogowych. W latach 2018-2022 także i piesi, chociaż w dużo niższym stopniu niż kierujący, przyczynili się do wypadków poprzez: wejście na jezdnię przez nadjeżdżający pojazd (117 razy), niestosując się do sygnalizacji świetlnej (88), przekraczając jezdnię w miejscu niedozwolonym (85) czy też przez wejście na jezdnię zza przeszkody (29).

Sezon rowerowy już niedługo! Jaki rower wybrać?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto