Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na to połączenie połączenie kolejowe Małopolanie czekali od dawna

bc
Rusza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Skawina - Kraków. Przejazdy pociągów trwają od 22 do 28 minut
Rusza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Skawina - Kraków. Przejazdy pociągów trwają od 22 do 28 minut Fot. Barbara Ciryt
Ruszają cykliczne kursy do Krakowa. Jest to przedłużenie linii Sędziszów - Kraków, którą mają jeździć nowoczesne składy wyprodukowane w nowosądeckim Newagu, wyposażone w klimatyzację oraz wi-fi.

Przejazd pociągami Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z centrum Krakowa do Skawiny ma trwać od 22 do 28 minut w zależności od pory dnia i liczby pasażerów. Tydzień temu były dwa promocyjne kursy z prezentacją taboru. Jednak wówczas pociąg nie dojechał do stacji Kraków Główny, bo - jak informowały PKP PLK - na nowej krakowskiej łącznicy Zabłocie-Krzemionki trzeba było przeprowadzić prace awaryjne.

Od jutra - zgodnie z zapowiedzią przedstawicieli linii kolejowych - takich problemów nie będzie i pasażerowie dotrą ze Skawiny do centrum Krakowa bez przesiadek. Mieszkańcy oraz władze województwa i gminy czekają na to od dawna.

- Jeszcze jakieś czas temu sam bym nie uwierzył, że podróż ze Skawiny do centrum Krakowa w godzinach szczytu może zająć jedynie 22 minuty. Dziś staje się to faktem, dzięki Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - mówił Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

Druga nitka SKA (bo pierwsza jeździ na trasie Wieliczka-Kraków-Balice) jest wydłużeniem kursów Sędziszów - Miechów - Słomniki - Kraków. O zorganizowanie tych przejazdów do Skawiny samorządowcy zabiegali dostosowując infrastrukturę.

- Wydłużenie linii do Skawiny wymagało wielu zabiegów i nadkładów finansowych, jednak od samego początku byliśmy przekonani, że warto. Wierzę, że ci, którzy jeżdżą samochodami i stoją w korkach, wkrótce przekonają się, że najszybciej, najtaniej i najwygodniej ze Skawiny do Krakowa i z powrotem można dojechać pociągiem, oszczędzając przy tym środowisko - mówił w Skawinie Jacek Krupa.

O tym, że Skawina potrzebuje połączeń kolejowych z Krakowem, przekonuje również Tomasz Ożóg, wiceburmistrz Skawiny. Podkreśla, że z badań gminnych wynika, że dla 30 procent mieszkańców, którzy jeżdżą do Krakowa, celem podróży są miejsca, do których z dworca można dojść pieszo.

- Te 30 procent osób może zrezygnować z jazdy samochodem i przesiąść się do pociągu bez korzystania z dodatkowej komunikacji w Krakowie - mówi Ożóg. Przekonuje również, że kursy powinny być co pół godziny, zwłaszcza w szczycie porannym i popołudniowym, bo tylko to zapewni komfort podróży i pozwoli zrezygnować mieszkańcom z samochodu.

- Mieszkamy w centrum Skawiny i z domu do dworca idziemy kilka minut. Dlatego dla nas uruchomianie nowych linii kolejowych do Krakowa jest świetnym rozwiązaniem. Korzystając z pociągów, łatwo docieramy z wnukami na krakowski Rynek lub do centrów handlowych, bo mamy ich sporo na trasie pociągu. Z nowych połączeń cieszy się też synowa, która pracuje w centrum Krakowa - mówią Danuta i Tadeusz Waliccy ze Skawiny.

Mieszkańcy odleglejszych miejsc w gminie Skawina też liczą na częste kursy pociągów oraz na autobusy, które z różnych stron miasta, odległych osiedli i jeszcze odleglejszych gminnych wiosek, dowiozą ich do dworca, bo takie są obietnice.

- Kolej jest dobrym rozwiązaniem, chociaż czasem z dworca w Skawinie, który jest w centrum miasta, ciężko dotrzeć do osiedli na peryferiach. Ale uruchamianie nowych kursów pociągów odciąży linie autobusowe, którymi dojeżdżamy ze Skawiny do Czerwonych Maków w Krakowie. A na drogach jest tłoczno, stoi się na światłach i w korkach. Jest nadzieja, że nowe rozwiązania poprawią naszą sytuację - mówi pani Halina ze Skawiny.

Koleje Małopolskie, które obsługują szybkie pociągi aglomeracyjne, podczas promocji trasy chwaliły się, że pasażerowie będą mieli do dyspozycji 57 kursów na trasie Skawina - Kraków, a w weekendy 42. W ciągu doby jest tyle kursów licząc dotychczasowe przejazdy realizowane przez Przewozy Regionalne wraz z uruchamianymi kursami drugiej nitki Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jednak z rozkładu wynika, że samych przejazdów szybkich pociągów w dni robocze będzie z Krakowa do Skawiny i ze Skawiny do Krakowa po 12, a w dni świąteczne po 7 przejazdów w obie strony.

Bilet jednorazowy na szybką kolej Skawina-Kraków ma kosztować 4,5 zł, a dla studentów niewiele ponad 2 zł. Natomiast bilet miesięczny na tej trasie kosztuje 95 zł.

Wygodniejsza podróż

W Skawinie powstają dwa projekty transportowe za ponad 30 mln zł.

- Skawińskie Centrum Komunikacyjne. Zakłada budowę park&ride w okolicy dworca PKP. Powstanie 500 miejsc postojowych (w tym 300 w systemie Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej), pętla autobusowa, chodniki, ścieżki rowerowe i wiata rowerowa. Rozbudowywana jest też ul. Kolejowa (od ul. Krakowskiej do ul. Niepodległości) ze zjazdami, chodnikami, stanowiskami postojowymi i zatokami autobusowymi.

- Dworzec w Skawinie to zabytkowy obiekt, w którym są prowadzone prace budowlane i konserwatorskie. Po ich zakończeniu dworzec nie tylko będzie pełnił funkcję obsługi pasażerów. Oprócz poczekalni, kawiarni, punktu informacji kolejowej i turystycznej będą pomieszczenia dla Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz sale wystawowe, warsztatowe i konferencyjne, pracownie multimedialna i audiowizualna.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto