MPK zamierza kupić elektryczne autobusy

Agnieszka Maj
Wojciech Matusik
MPK złożyło wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych zakupu 10 autobusów elektrycznych i 36 tramwajów jednowagonowych. Jest szansa, że Unia Europejska pokryje ich koszt nawet w 85 proc. Koszt zakupu tramwajów i autobusów to ok. 380 mln zł. Przy takim dofinansowaniu firma dopłaciłaby z własnych pieniędzy "tylko" 57 mln zł.

Kraków: rewolucja w komunikacji, nowa siatka połączeń [LISTA ZMIAN, DYSKUSJA]

Kraków: koniec budowy torowiska na Ruczaj. Wielkie otwarcie w piątek [ZDJĘCIA PĘTLI]

W Polsce autobusy elektryczne są jeszcze całkowitą nowością, nie ma ich w żadnym mieście. Za to polski producent - firma Solaris zaczęła już je sprzedawać, na razie za granicę. Jeden z takich autobusów będzie jeździł w Niemczech. - Nie oznacza to, że musimy kupić autobusy od firmy Solaris. Jeśli dostaniemy dofinansowanie unijne, zostanie ogłoszony przetarg na dostawcę - mówi Julian Pilszczek, prezes MPK.

Jeden autobus elektryczny kosztuje 2,5 mln zł, czyli jest 2,5 razy droższy od zwykłego. - Musi powstać także odpowiednia infrastruktura, czyli miejsca, gdzie będzie można doładować autobus: nocą w zajezdni, w dzień na pętli - mówi Pilszczek.
Miejski autobus przejeżdża w ciągu dnia ok. 400 km. Autobus elektryczny na jednym ładowaniu może przemierzyć 150 km. Naukowcy pracują jednak cały czas nad tym, aby bateria była coraz mniejsza i tańsza. W efekcie zmniejszy się także wysoka cena tych pojazdów.

Na razie nie wiadomo, ile MPK musiałoby wydać na eksploatację elektrycznych autobusów. - Teraz nawet producent nie przedstawia pełnych informacji, które pomogą skalkulować koszty obsługi tego pojazdu przez pierwsze lata. Nie znamy ceny akumulatorów, które trzeba wymienić po 4 - 5 latach - mówi Rafał Świerczyński, wiceprezes MPK.

Nie wiadomo również, czy takie autobusy byłyby tańsze w użytkowaniu niż tradycyjne pojazdy na paliwo. - Nie tylko jednak to jest ważne przy zakupie. Kluczową sprawą jest ekologia - twierdzi Rafał Świerczyński. I dodaje, że gdyby MPK chciało kupić takie pojazdy bez dofinansowania z UE, firmy nie byłoby na to stać.

Autobusy elektryczne mogłyby jeździć przede wszystkim w centrum miasta, czyli tam, gdzie Kraków ma największy problem ze smogiem.

Firma Solaris już zaprezentowała taki pojazd w Krakowie jesienią, ubiegłego roku. Jest szansa, że w ciągu najbliższych miesięcy będzie testowany na regularnej linii, w ramach promocji.

W Polsce o kupieniu elektrycznych autobusów myśli także Zielona Góra. Jej władze złożyły wniosek o dofinansowanie zakupu 130 autobusów i planują całkowitą wymianę pojazdów na elektryczne. Gdyby Kraków chciał zrobić podobnie, musiałby prosić o dofinansowanie ok. 500 autobusów, ponieważ tyle ich obecnie jeździ po naszym mieście.

MPK złożyło także wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych zakupu 36 długich tramwajów. Zastąpią one pojazdy, które składają się z trzech wagonów. Decyzja o tym, czy Kraków dostanie unijne pieniądze na zakup taboru, zapadnie na początku 2014 - wtedy zaczyna się kolejna tura unijnego dofinansowania na lata 2012 - 2020.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

Te modele aut importujemy najczęściej w Polsce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie