Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK Kraków: za jazdę na gapę będzie droższa kara

Piotr Rąpalski
Katarzyna Prokuska
Prezydent miasta podzielił zdanie radnego Dominika Jaśkowca (PO), który chce zwiększyć kary za jazdę na gapę tramwajem lub autobusem. Jacek Majchrowski zgadza się, aby opłatę dodatkową za jazdę bez biletu podwyższyć ze 150 zł do 240 zł. To jednak tylko jedna z trzech propozycji poprawek radnego do uchwały o biletach w komunikacji miejskiej.

Czytaj także: Karta płatnicza i bilet MPK w jednym

Pozostałe dwie dotyczą wydawania reszty przy zakupie biletów u kierowcy (dziś reszty się nie wydaje) i odebrania pracownikom MPK i ich rodzinom darmowych biletów. Na razie te poprawki nie znalazły poparcie u prezydenta.

Radny Jaśkowiec chce, aby przyłapani gapowicze płacili 240 zł zamiast 150 zł. Jeżeli jednak zapłacą karę na miejscu lub do siedmiu dni ta ma zmniejszyć się o 50 proc., a nie o 30 proc. jak dotychczas, czyli zapłacimy 120 zł. - Ulgi za szybko uregulowaną należność mają zwiększyć ściągalność kar. Z kolei zwiększenie kwoty spowodowane jest zbyt niskim jej poziomem w stosunku do biletów miesięcznych. Bywa, że bardziej opłaca się liczyć na uniknięcie kontroli i płacić ewentualne kary niż kupić bilet na cały miesiąc - tłumaczy Jaśkowiec. Gapowiczów, którzy płacą kary jest rocznie ok. 100 tys. Wielu jednak gmina musi ścigać wezwaniami do zapłaty, korzystając z usług firm windykacyjnych, komorników lub wpisując nazwiska gapowiczów do rejestru długów.

Z kolei według radnego 150 zł a nie 100 zł ma zapłacić ten, kto jedzie na bilecie ulgowym bez uprawnień. Jeśli zapłaci kontrolerowi lub do 7 dni kwota zmniejszy się o 30 proc. czyli do 105 zł. Wzrasta też kara za spowodowanie bez uzasadnionej przyczyny zatrzymania pojazdu, z 400 do 500 zł.

Prezydent nie zgadza się jednak, na pozostałe dwie poprawki Jaśkowca. Radny chce odebrać bezpłatne przejazdy członkom rodzin pracowników MPK. Ma to dać oszczędności do budżetu miasta w wysokości 5,8 mln zł. Sęk w tym, że przywilej wynika z umowy miasta z MPK i prezydent musiałby ją zmienić. MPK jest zdecydowanie przeciwne. - Zwiększy to koszty funkcjonowania MPK. Spółka będzie musiała ze swoich środków zrekompensować pracownikom brak darmowych przejazdów, do czego zobowiązuje ją Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy - mówi Gancarczyk i dodaje, że kwota 5,8 mln jest mocno przesadzona. MPK przeprowadza badania, aby ją dokładnie ustalić. Druga poprawka Jaśkowca wprowadza możliwość wydawania reszty przy zakupie biletów u kierowcy. Byłoby to możliwe tylko na liniach nocnych i aglomeracyjnych kiedy nie ma dużego ruchu. Urzędnicy chcą wprowadzić możliwość wydawania reszty ograniczoną tylko bezpieczeństwem i punktualnością jazdy.

Zobacz piękne, wysportowane kobiety. Weź udział w naszym plebiscycie na najładniejszą sportsmenkę Małopolski

Zobacz, jak naziści obchodzili pogańskie święto w okupowanym Krakowie

Miss Polonia z dawnych lat! Zobacz archiwalne zdjęcia kandydatek

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto