Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Możemy wskrzesić legendarny samolot

Tomasz Nowak
PZL. 37 Łoś to najnowocześniejszy samolot polskiego, przedwojennego lotnictwa. Do dziś nie zachował się żaden egzemplarz. Możemy go wskrzesić.

Bombowiec PZL. 37 Łoś był dumą polskiego lotnictwa. Podczas kampanii wrześniowej 1939 r. tylko on dorównywał niemieckim maszynom. To najbardziej zaawansowana konstrukcja lotnicza, jaka opuściła polskie zakłady. Niestety, do dziś nie przetrwał żaden jego egzemplarz.

Może jednak powrócić w formie cyfrowej rekonstrukcji, z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR). Dzięki niej każdy będzie mógł dokładnie zobaczyć, jak wyglądała ta niezwykła maszyna, zasiąść za jej sterami i wykonać misję bojową. Wystarczy zagłosować na zadanie „Wirtualna rekonstrukcja samolotu PZL. 37 Łoś” w drugiej edycji budżetu obywatelskiego województwa małopolskiego. Uważamy, że Kraków, jak żadne inne miasto, zasługuje na to, by „Łoś” powrócił do żywych właśnie tu.

Z oddaniem głosu warto się pospieszyć. Głosowanie trwa tylko do piątku, 13 października!

Projekt, który wspieramy, jest niezwykły: łączy wykorzystanie najnowszych technologii z troską o zachowanie lotniczych tradycji i technicznego dziedzictwa II RP. Zakłada on umieszczenie rekonstrukcji „Łosia” w formie bezpłatnej aplikacji na smartfony oraz stworzenie odpowiedniej ekspozycji w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Dlaczego to takie ważne? Bo „Łoś” to jeden z najlepszych przykładów polskiej myśli technicznej, o którym pamięć po prostu nie może zaginąć. Był to pierwszy polski samolot z chowanym podwoziem i rozbudowaną mechanizacją skrzydła. W 1936 r. prototyp Łosia wykonał swój dziewiczy lot. Wzbudził na świecie ogromne zainteresowanie, czego dowodem jest fakt, że kilka krajów wyraziło natychmiastową chęć zakupu tych maszyn na potrzeby sił powietrznych. Wprowadzony do służby krótko przed wybuchem II wojny światowej podczas kampanii wrześniowej spełnił swoje zadanie. „Łosie”, choć było ich mało, a dowództwo sił lotniczych nie miało dobrej koncepcji ich wykorzystania, nękały wroga.

Do naszych czasów nie zachował się ani jeden model PZL. 37. Niewielkim fragmentem płatowca dysponuje baza lotnicza w Łasku. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie ma z kolei najcenniejszą pamiątkę po Łosiu - od 2006 r. posiada kompletny silnik bombowca.

Cyfrowa rekonstrukcja jest szansą na podtrzymanie legendy Łosia. Dzięki technologii VR oraz archiwalnym materiałom i wiedzy ekspertów krakowskiego muzeum możliwe jest stworzenie animowanej, wielowymiarowej grafiki szczegółowo prezentującej bryłę płatowca oraz jego wyposażenie w skali 1:1. Byłoby to przedsięwzięcie pionierskie w skali Europy, ale jak najbardziej realne.

Co trzeba zrobić, aby doszło do skutku? Zagłosować w drugiej edycji budżetu obywatelskiego Małopolski. Numer naszego zadania to KRK13. Głosować może każdy mieszkaniec Krakowa, który skończył 16 lat. Nie trzeba być zameldowanym! Oddać można tylko jeden głos, na trzy sposoby:
- drogą internetową: KLIKNIJ i zagłosuj,
- przez wrzucenie karty do głosowania do urny (w Krakowie przy ul. Basztowej 22, Racławickiej 56, Wielickiej 74 oraz na os. Teatralnym 4a, a także w siedzibie "Dziennika Polskiego" i "Gazety Krakowskiej" przy al. Pokoju 3)
- lub za pośrednictwem poczty (kartę wysyłamy na adres Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków; dopisek Budżet Obywatelski).[/lista]

Pobierz kartę do głosowania:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto