Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy niepokoją się o zabytkowy wiadukt na Grzegórzkach

Piotr Tymczak
Zaawansowane są prace związane z budową pierwszych estakad kolejowych między ul. Kopernika i Miodową, którymi w połowie roku mają zacząć jeździć pociągi. Trwa też rozbudowa wiaduktu przy ul. Grzegórzeckiej. Mieszkańcy dopytują się jednak, gdzie podziała się zabytkowa elewacja tego obiektu.

Jak zapowiada PKP PLK w połowie roku ma być oddany jeden nowy tor dla szybkiej kolei, przebiegający przez budowany nowy most na Wiśle, a także nowe estakady kolejowe między ulicami Miodową i Kopernika.

Pociągi na tej trasie będą też przejeżdżać przez rozbudowywany zabytkowy wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej. Przed rozpoczęciem inwestycji PKP PLK zapowiadało, że na wiadukcie dobudowane zostaną dwa tory kolejowe (w sumie będzie ich cztery). Po przebudowie wiadukt ma być większy, a jego zabytkowa okładzina miała zostać przeniesiona na nowe mury.

W internetowych komentarzach krakowianie zwracają uwagę, że wiadukt został rozszerzony (od strony Hali Targowej są nowe mury) i dopytują, co się stało z zabytkową elewacją, która była widoczna od tej strony.

- Ściągnięta kamienna okładzina starej części wiaduktu zostanie przymocowana do nowej części - do ścian betonowych, które obecnie są stawiane. Stanie się to jednak dopiero po przeniesieniu ruchu pociągów na pierwszy nowy tor. Wtedy wykonawca rozpocznie rewitalizację starego wiaduktu, po którym obecnie jeżdżą pociągi. Proces ten rozpocznie się w drugiej połowie tego roku - wyjaśnia Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Przypomnijmy, że kolejowe inwestycje w centrum realizowane są w ramach zadania za niespełna 1 mld zł związanego z przebudową linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.

Dotychczas przez centrum Krakowa przebiegały dwa tory. Po przebudowie będzie można korzystać z czterech torów, dzięki czemu tą trasą przejedzie więcej pociągów, w tym tych kursujących w ramach szybkiej kolei aglomeracyjnej.

W połowie tego roku ma zostać oddany jeden nowy tor, którym zaczną jeździć pociągi. To pozwoli na budowę kolejnych trzech nowych torów. Na odcinku od Dworca Głównego do ul. Kopernika będą one przebiegać po nasypie. Od ul. Kopernika do ul. Miodowej tory zostaną umieszczone na estakadach. Trwają zaawansowane prace związane z budową pierwszej części estakad. Od ul. Miodowej do ul. Grzegórzeckiej można już zobaczyć konstrukcje nowego obiektu.

Nową estakadę widać też już na odcinku od ul. Grzegórzeckiej do wiaduktu przy ul. Miodowej, który też jest przebudowywany. Dalej, od ul. Miodowej do Wisły pociągi będą jeździć po torach na nasypie. Na Wiśle do kwietnia ma natomiast powstać nowy most z jednym torem, który zostanie udostępniony dla ruchu w połowie roku.

Czytaj więcej: Co pod estakadami? Urzędnicy wydają pieniądze na przygotowanie zagospodarowania terenów, których wciąż nie mają prawa użytkować

Nowy most budowany jest obok dotychczasowej przeprawy. Na jej miejscu powstanie kolejny nowy most z dwoma torami, a obok niego trzeci most - z jednym torem.

Główne prace związane z największą kolejową inwestycją w Krakowie mają się zakończyć w 2020 roku.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Krótki wywiad: 3500 kamer na każdej latarni. Jak to ma wyglądać?

Autor: Joanna Urbaniec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Mieszkańcy niepokoją się o zabytkowy wiadukt na Grzegórzkach - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto