Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieli odciążyć Stare Miasto, zafundowali tu las słupków

Bartosz Dybała
28.11.2017 krakow, 
ul. marii curie sklodowskiej, parkowanie, slupki
nz

fot. andrzej banas / polska press
28.11.2017 krakow, ul. marii curie sklodowskiej, parkowanie, slupki nz fot. andrzej banas / polska press Andrzej Banas / Polska Press
Mieszkańcy Starego Miasta domagają się stref ograniczonego ruchu, które zostały im obiecane. Urzędnicy słupkują kolejne ulice, co powoduje, że miejsc parkingowych dla aut jest coraz mniej.

Coraz więcej kontrowersji wzbudzają zmiany w Strefie Płatnego Parkowania, gdzie docelowo ma zostać zlikwidowanych 2,6 tys. miejsc postojowych. Alarm podnoszą mieszkańcy Starego Miasta, którzy liczyli na ograniczenie ruchu samochodowego pod ich oknami. Miały w tym pomóc tzw. SOR-y, czyli właśnie strefy ograniczonego ruchu. Początkowo w ramach Mobilnego Krakowa były planowane cztery, a ostatecznie zostanie wyznaczona... tylko jedna na Kazimierzu. Stało się tak po tym, jak wojewoda małopolski wysłał do prezydenta Krakowa pismo, w którym wyraża wątpliwości prawne co do wyznaczania w centrum takich stref. Mieszkańcy czują się oszukani i zgłaszają, że zamiast nich mają mniej miejsc postojowych oraz kolejne słupki.

Wojewoda blokuje plany?

Oprócz Kazimierza do objęcia strefą ograniczonego ruchu brano pod uwagę obszar obejmujący ulice: Studencką, Loretańską, Krupniczą (od Garncarskiej do Loretańskiej), Szujskiego, Kapucyńską, Jabłonowskich, plac Sikorskiego (część), Podwale, Czapskich. Kolejne strefy były planowane na ulicach: Radziwiłłowskiej, Marii Skłodowskiej-Curie, Zamenhofa oraz Krótkiej i Krzywej. Takie plany przedstawiano na początku roku podczas konsultacji z mieszkańcami. Teraz plany się zmieniły.

- Po tym, jak na Marii Skłodowskiej-Curie pojawiły się słupki, miejsc parkingowych ledwo wystarcza dla mieszkańców tej ulicy. Jeżeli do tego dojdą samochody mieszkańców z innych rejonów miasta, będziemy mieć problem ze znalezieniem jakiegokolwiek miejsca w swojej okolicy. Dlatego domagaliśmy się wprowadzenia strefy ograniczonego ruchu - przyznaje Paweł Karnia, jeden z mieszkańców. Twierdzi, że słupkowane są też inne ulice Starego Miasta. Wymienia m.in. Radziwiłłowską czy Studencką.

Problem ze znalezieniem miejsc postojowych w tej okolicy może się jeszcze nasilić. Przykładowo na ulicy Radziwiłłowskiej obowiązuje jeszcze zmieniona organizacja ruchu w związku z przebudową ulicy Basztowej oraz pracami kolejarzy (przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w ramach modernizacji linii kolejowej E-30). Tymczasowe rozwiązanie jest bardzo podobne do tego, które miałoby zostać zastosowane w ramach strefy ograniczonego ruchu. - Obowiązuje tam zakaz wjazdu, który nie dotyczy mieszkańców posiadających abonament postojowy w strefie P1 (Stare Miasto) - przyznaje Piotr Hamarnik z biura prasowego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Nie jest w stanie zapewnić, czy takie rozwiązanie pozostanie tam na stałe. - Sądzimy, że zarówno ulica Radziwiłłowska, jak i Studencka, kwalifikują się do wprowadzenia strefy, ale są wątpliwości prawne. Dopóki nie uda się ich rozwikłać, nie chcemy deklarować ostatecznych rozwiązań - kwituje Hamarnik.

Póki co urzędnicy zrezygnowali z wyznaczenia tam tzw. SOR-ów. Ostatecznie na początku grudnia strefa zostanie wprowadzona tylko w centrum Kazimierza. Obejmie ona plac Nowy i okoliczne ulice: Estery, Nową, Bożego Ciała, Meiselsa, Izaaka, Wąską, Kupa, Warszauera, Józefa oraz Jakuba. Dojazd do głównych ulic Kazimierza, takich jak Miodowa, Krakowska, Dajwór, Starowiślna, św. Wawrzyńca nadal będzie możliwy dla wszystkich. To granice obejmujące wspomniane mniejsze ulice, na które wjazd będą mieli mieszkańcy oraz m.in. dostawcy, taksówkarze i goście hotelowi.

Dlaczego stref nie da się wyznaczyć w pozostałych miejscach? Urzędnicy ZIKiT-u twierdzą, że obecnie brak jest wystarczających przesłanek do tego, by uzasadniać konieczność ograniczenia ruchu kwestiami bezpieczeństwa pieszych.

- Po analizie opinii prawników Urzędu Wojewódzkiego oraz dodatkowej analizie naszych prawników uznaliśmy, że musimy zrezygnować z tego pomysłu - przyznaje Michał Pyclik z ZIKiT-u. - Nasza intencja była inna, ale nie możemy wprowadzić zmian, w tym tych oczekiwanych przez mieszkańców, wbrew przepisom - dodaje. To właśnie urzędnicy wojewody wyrażali wątpliwości co do wyznaczania stref w centrum. - Na ul. Grodzkiej, którą co roku przechodzą miliony turystów, ze względów bezpieczeństwa należy ograniczyć ruch. Ale jaki jest tego powód np. na ul. Studenckiej? Jakie względy środowiskowe czy bezpieczeństwa za tym przemawiają? - zastanawia się Tomasz Boniatowski, zastępca dyrektora Wydziału Infrastruktury w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim.

Będą walczyć o strefy

Radni i mieszkańcy są oburzeni. - Działania wojewody oceniam w kategorii walki politycznej. Strefy ograniczonego ruchu już funkcjonują na terenie Dzielnicy I i co do nich wojewoda nie miał zastrzeżeń - komentuje Tomasz Daros, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto. Okazuje się, że o wyznaczenie stref walczą mieszkańcy z kolejnych rejonów centrum.

- Mamy zgłoszenia, aby takie strefy wprowadzić też w rejonie ul. Czarnowiejskiej i Dolnych Młynów, Michałowskiego, Kochanowskiego albo też na ul. Sarego, Bogusławskiego i św. Sebastiana, gdzie już teraz są ogromne problemy z parkowaniem - dodaje Daros.

Wylicza, że o wprowadzenie stref prosili też mieszkańcy rejonu ul. Koletek, Smoczej, ul. św. Agnieszki, a także ul. Żuławskiego i Kolberga.

Dzieje się w Krakowie

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Ile tak naprawdę zarabiają kasjerzy w supermarketach? Sprawdźcie

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto