Miasto planuje jednokierunkowy ruch wokół Plant [mapa, projekt]

Redakcja
Czy samochody Basztową, Podwalem i innymi ulicami w centrum pojadą tylko w jedną stronę? Taką propozycję przedstawiły władze miasta.

- Poszerzamy Planty dla czystego powietrza w Krakowie, to hasło, które nam przyświeca - mówi dr inż. Tomasz Kulpa, jeden z autorów pozycji zmian.

Komfort pieszych na pierwszym miejscu

Na konferencji 10 kwietnia wiceprezydent Tadeusz Trzmiel zapowiedział konsultacje społeczne w tej sprawie. - Nie było i nie będzie zmian bez uwzględnienia głosu mieszkańców - zapewniał. - To rozwiązanie ma zapewnić komfort i bezpieczeństwo pieszych, usprawnić przejazd komunikacji miejskiej, zmniejszyć korki i ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w tej części Krakowa - tłumaczył.

Obecnie Kraków gości średnio 9 milionów turystów rocznie, którzy poruszają się często właśnie pieszo zwiedzając stare miasto. Jednocześnie nieustannie wzrasta ruch samochodów na tym obszarze, a ponieważ kwestia budowy obwodnic Krakowa wciąż się przeciąga, konieczne jest podjęcie, natychmiastowych działań w celu uspokojenia ruchu w centrum.

Ewolucja a nie rewolucja

- Historia zmian i udoskonaleń w ruchu oraz priorytetu dla komunikacji zbiorowej sięga w Krakowie lat 50. XX wieku - podkreślał zarówno Tadeusz Trzmiel, jak również Tomasz Kulpa. Obaj zgodnie twierdzili, że proponowana zmiana to ewolucja a nie rewolucja.

Rozwiązanie to wpisuje się w działania podejmowane w celu redukcji smogu. - Samochody są główną przyczyną letniego smogu - mówił Kulpa. Dzięki tym zmianom uda się zredukować poziom zanieczyszczeń powietrza na tym obszarze, a także zmniejszyć poziom hałasu.

Propozycja obejmuje wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, wprowadzenie na skrzyżowaniu Lubicz-Westerplatte tylko prawoskrętów (co oznacza zakaz jazdy na wprost z Lubicza w Basztową), zakaz skrętu w lewo w ul. Sławkowską oraz nakaz jazdy w prawo z ul. Św. Gertrudy w ul. Starowiślną.

W ten sposób samochody jeździłyby zewnętrzną jezdnią pierwszej obwodnicy, a pas przy Plantach zostałby zagospodarowany jako dwukierunkowa trasa rowerowa, z zieloną nawierzchnią, która dodatkowo optycznie poszerzyłaby Planty. Środek, czyli torowisko byłby zarezerwowany dla komunikacji tramwajowej i autobusowej.

Wykorzystać dobre wzorce

- Rozwiązania, które proponujemy dla Śródmieścia Krakowa, stosowane są w wielu europejskich metropoliach. W Wiedniu od lat działa tzw. I ring. To także nic innego jak powrót do wcześniejszych już koncepcji prof. Andrzeja Rudnickiego z Politechniki Krakowskiej - wyjaśnia Kulpa. Innymi wzorcami była także organizacja strefy pieszo-rowerowej w Bratysławie czy most Teatralny w Poznaniu.

- Jedyną wadą, jaką możemy wymienić, to potrzeba przystosowania się mieszkańców do nowych warunków. Doświadczenie pokazuje, że może to zająć ok. 2 tygodnie - dodał Kulpa.

Kierowcy nie będą pokrzywdzeni

Według proponowanej koncepcji ruch kołowy nie ucierpi, ale również zyska. Autorzy podkreślają, że pozytywne zmiany - skrócenie czasu przejazdu o ok. 1/3 i zwiększenie punktualności komunikacji miejskiej, 3,5 km ścieżka rowerowa - zachęci mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego i zmieni nawyki kierowców, którzy do tej pory z przyzwyczajenia korzystali z głównych ulic Śródmieścia zamiast szukać tras alternatywnych - często krótszych. - Już teraz stoimy w korkach i dalej w nich będziemy stać, ale jest to nieuniknione ze względu na wielkość ruchu. Dodawanie kolejnych pasów ruchu czy nowych mostów nie przyniesie poprawy, jedyną alternatywą jest wykorzystanie bardziej efektywnych środków transportu - mówił Kulpa.

Słuchać mieszkańców

ZIKiT planuje przeprowadzenie spotkań ze wszystkimi zainteresowanymi, w tym z Radą Dzielnicy I, środowiskiem taksówkarzy, pojazdów elektrycznych i rowerzystów. - Do dyskusji zapraszamy także mieszkańców. Kulminacją konsultacji będzie Forum Mobilności 30 kwietnia o godzinie 16.00 w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa, które w całości poświęcimy na dyskusję wokół proponowanych zmian - mówił Grzegorz Sapoń, Zastępca Dyrektora ZIKIT.

Zobacz inne materiały na MMKrakow.pl


Tak będzie wyglądał mural na Galerii Krakowskiej Festiwal OFF Plus Camera [program, bilety, opisy filmów]Koncerty 2013 w Krakowie
Muzeum w komputerze? Czemu nie? [zdjęcia, wideo]

Jan Błachowicz, konferencja mistrza UFC

Wideo

Materiał oryginalny: Miasto planuje jednokierunkowy ruch wokół Plant [mapa, projekt] - Kraków Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie