- Poszerzamy Planty dla czystego powietrza w Krakowie, to hasło, które nam przyświeca - mówi dr inż. Tomasz Kulpa, jeden z autorów pozycji zmian.
Komfort pieszych na pierwszym miejscu
Na konferencji 10 kwietnia wiceprezydent Tadeusz Trzmiel zapowiedział konsultacje społeczne w tej sprawie. - Nie było i nie będzie zmian bez uwzględnienia głosu mieszkańców - zapewniał. - To rozwiązanie ma zapewnić komfort i bezpieczeństwo pieszych, usprawnić przejazd komunikacji miejskiej, zmniejszyć korki i ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w tej części Krakowa - tłumaczył.
Obecnie Kraków gości średnio 9 milionów turystów rocznie, którzy poruszają się często właśnie pieszo zwiedzając stare miasto. Jednocześnie nieustannie wzrasta ruch samochodów na tym obszarze, a ponieważ kwestia budowy obwodnic Krakowa wciąż się przeciąga, konieczne jest podjęcie, natychmiastowych działań w celu uspokojenia ruchu w centrum.
Ewolucja a nie rewolucja
- Historia zmian i udoskonaleń w ruchu oraz priorytetu dla komunikacji zbiorowej sięga w Krakowie lat 50. XX wieku - podkreślał zarówno Tadeusz Trzmiel, jak również Tomasz Kulpa. Obaj zgodnie twierdzili, że proponowana zmiana to ewolucja a nie rewolucja.
Rozwiązanie to wpisuje się w działania podejmowane w celu redukcji smogu. - Samochody są główną przyczyną letniego smogu - mówił Kulpa. Dzięki tym zmianom uda się zredukować poziom zanieczyszczeń powietrza na tym obszarze, a także zmniejszyć poziom hałasu.
Propozycja obejmuje wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, wprowadzenie na skrzyżowaniu Lubicz-Westerplatte tylko prawoskrętów (co oznacza zakaz jazdy na wprost z Lubicza w Basztową), zakaz skrętu w lewo w ul. Sławkowską oraz nakaz jazdy w prawo z ul. Św. Gertrudy w ul. Starowiślną.
W ten sposób samochody jeździłyby zewnętrzną jezdnią pierwszej obwodnicy, a pas przy Plantach zostałby zagospodarowany jako dwukierunkowa trasa rowerowa, z zieloną nawierzchnią, która dodatkowo optycznie poszerzyłaby Planty. Środek, czyli torowisko byłby zarezerwowany dla komunikacji tramwajowej i autobusowej.
Wykorzystać dobre wzorce
- Rozwiązania, które proponujemy dla Śródmieścia Krakowa, stosowane są w wielu europejskich metropoliach. W Wiedniu od lat działa tzw. I ring. To także nic innego jak powrót do wcześniejszych już koncepcji prof. Andrzeja Rudnickiego z Politechniki Krakowskiej - wyjaśnia Kulpa. Innymi wzorcami była także organizacja strefy pieszo-rowerowej w Bratysławie czy most Teatralny w Poznaniu.
- Jedyną wadą, jaką możemy wymienić, to potrzeba przystosowania się mieszkańców do nowych warunków. Doświadczenie pokazuje, że może to zająć ok. 2 tygodnie - dodał Kulpa.
Kierowcy nie będą pokrzywdzeni
Według proponowanej koncepcji ruch kołowy nie ucierpi, ale również zyska. Autorzy podkreślają, że pozytywne zmiany - skrócenie czasu przejazdu o ok. 1/3 i zwiększenie punktualności komunikacji miejskiej, 3,5 km ścieżka rowerowa - zachęci mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego i zmieni nawyki kierowców, którzy do tej pory z przyzwyczajenia korzystali z głównych ulic Śródmieścia zamiast szukać tras alternatywnych - często krótszych. - Już teraz stoimy w korkach i dalej w nich będziemy stać, ale jest to nieuniknione ze względu na wielkość ruchu. Dodawanie kolejnych pasów ruchu czy nowych mostów nie przyniesie poprawy, jedyną alternatywą jest wykorzystanie bardziej efektywnych środków transportu - mówił Kulpa.
Słuchać mieszkańców
ZIKiT planuje przeprowadzenie spotkań ze wszystkimi zainteresowanymi, w tym z Radą Dzielnicy I, środowiskiem taksówkarzy, pojazdów elektrycznych i rowerzystów. - Do dyskusji zapraszamy także mieszkańców. Kulminacją konsultacji będzie Forum Mobilności 30 kwietnia o godzinie 16.00 w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa, które w całości poświęcimy na dyskusję wokół proponowanych zmian - mówił Grzegorz Sapoń, Zastępca Dyrektora ZIKIT.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?