Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miasto nie wykupiło wszystkich działek pod nowe inwestycje

Piotr Rąpalski
Przejazd pod hotelem Forum ma być szerszy, zyskać chodniki i ścieżkę rowerową
Przejazd pod hotelem Forum ma być szerszy, zyskać chodniki i ścieżkę rowerową Andrzej Wiśniewski
Kierowcy i piesi nawet nie wiedzą, że płacą myto za poruszanie się niektórymi krakowskimi ulicami. Ze swoich podatków. Niektóre trakty powstały bowiem częściowo na terenach prywatnych i gmina musi corocznie wykupywać dla mieszkańców możliwość korzystania z nich.

To wydatek około pół miliona złotych. Najwięcej płacimy za przejazd pod hotelem Forum, dzierżawiony od jego właścicieli za 237 tys. zł. Płacimy, bo gmina od lat nie znalazła pieniędzy, aby teren przejąć, a drogę przebudować.

Przejazd pod Forum, należący do spółki Wawel-Imos, był zagrodzony doniczkami od 2007 r. A to łatwe połączenie ulicy Ludwinowskiej i Starego Podgórza z os. Podwawelskim. W 2009 roku, po żmudnych negocjacjach (Wawel-Imos żąda od gminy zgody na zburzenie Forum i postawienie na jego miejscu osiedla i hotelu) firma dogadała się z miastem. Drogę znów udostępniono mieszkańcom.

Nie musielibyśmy jednak za nią płacić, gdyby udało się zrealizować przebudowę przejazdu. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ma gotową koncepcję, która powstała za 46 tys. zł. Dzięki uzyskaniu tzw. zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRiD), urzędnicy mogliby wywłaszczyć właścicieli (za odszkodowaniem). - Liczyliśmy, że inwestycja zostanie wprowadzona do budżetu już w 2010 roku, ale tak się nie stało - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. - Wstrzymaliśmy więc prace nad jej przygotowaniem. Jeśli jednak pieniądze się znajdą, uzyskamy ZRiD i zrealizujemy zadanie - zapewnia.

Koncepcja zakłada poszerzenie drogi do 10 metrów, budowę chodników i ścieżki rowerowej. Koszt realizacji szacuje się na ok. 4,5 mln zł. Tymczasem płacąc Wawel-Imosowi za wynajem terenu, przez cztery lata wydaliśmy prawie 1 mln zł. - Płacąc tak dalej, w końcu wydamy tyle pieniędzy, ile warta jest inwestycja. Prosty rachunek ekonomiczny mówi, że trzeba ją przeprowadzić - uważa Wojciech Wojtowicz, radny Platformy Obywatelskiej, przewodniczący komisji infrastruktury. - Jeśli ZIKiT się do nas zwróci, poszukamy razem potrzebnych pieniędzy - dodaje.

Okazuje się, że wystarczyłoby przeznaczyć na inwestycję pod Forum... jednoroczny dochód z gruntów, które to gmina dzierżawi innym podmiotom. Roczne wpływy z tego tytułu wynoszą 3,9 mln zł.

Opór może jednak stawić Wawel-Imos, zaskarżając decyzję ZRiD, którą wydaje wojewoda. Wtedy sprawa wylądowałaby w sądzie. Właściciel Forum już odgraża się ZIKiT.

Gmina płaci również za możliwość korzystania z innych dróg, a nawet estakad i torowisk. Nie wszystkie tereny da się wykupić, bo mają skomplikowany stan prawny lub ich właściciele nie chcą sprzedać swojej ziemi.

Właściciele Forum atakują ZIKiT

Robert Mrzygłód, dyrektor Wawel-Imos:
Przejazd odbywa się na podstawie umowy dzierżawy, a stawkę (odnoszącą się tylko do wartości gruntu, z pominięciem wartości urządzonej drogi), która nie była w żaden sposób negocjowana i korygowana z naszej strony, wskazała wyłącznie gmina, na podstawie zleconej przez ZIKiT wyceny. Znaczącą część tej stawki gmina odbiera w postaci opłat (podatek od nieruchomości). (...)

Niestety w żaden sposób nie możemy się odnieść do zaprezentowanej koncepcji (wywłaszczenia i przebudowy przejazdu - przyp. red.), z tego tylko powodu, że jest ona w sposób oczywisty niezgodna z prawem, a osoba ją prezentująca nie może o tym nie wiedzieć. Podjęta w tej sprawie inicjatywa Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu nie może być odebrana inaczej, jak tylko i wyłącznie próba szukania tematów zastępczych, mających przykryć i rozproszyć wątpliwości związane z szeroko ostatnio opisywanymi i ujawnionymi przez media nieprawidłowościami w ZIKiT.

Inne drogi, za które płacimy (rocznie)

- dojazd do placówki Urzędu Miasta przy ul. Wielickiej - 46,2 tys. zł
- ulice Kamieniecka i Bartla - 53,4 tys. zł
estakada w ciągu ulic Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich - 23,1 tys. zł
-ul. Lubomirskiego, ul. Wita Stwosza, al. 29 Listopada - 20,9 tys. zł
terminal autobusowy przy ul. Wielickiej - 8,2 tys. zł
- ul. Kolna - 14 tys. zł
- ul. Skrzetuskiego - 3,2 tys. zł
linia tramwaju od al.
-29 Listopada do pętli przy ulicy Kamiennej - 1,9 tys. zł
- ul. Kormoranów - 2,5 tys. zł
- ul. Złocieniowa - 3,6 tys. zł
-ul. Klimeckiego - 5 tys. złotych
-ul. Góralska - 3,2 tys. zł
-dojazd od ul. Igołomskiej do fortu Mogiła - 1,1 tys. zł



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto