Umowę na projekt nowych stacji podpisano dokładnie 20 listopada 2019 roku. Nieco ponad rok, bo objęciu urzędy prezydenckiego przez Rafała Trzaskowskiego. Gospodarz warszawskiego ratusza głośno się tym wówczas chwalił na Twitterze, w ramach hasztagu #SpełniamyObietnice. Za swoją pracę Metroprojekt otrzymał siedem milionów złotych. W sierpniu tego roku zapytaliśmy, co z projektem, którego termin końcowy był już przesuwany.
- W sprawie stacji A12 plac Konstytucji i A16 Muranów przygotowany jest aneks do umowy przedłużający prace projektowe do listopada 2023 roku. Obecnie aneks jest procedowany przez CUPT [Centrum Unijnych Projektów Transportowych - przyp. red.], zostanie prawdopodobnie podpisany w tym, lub przyszłym miesiącu - tłumaczyła nam wówczasAnna Bartoń rzeczniczka warszawskiego metra.
Z przyczyn niezależnych od metra
Jak tłumaczy wydłużenie prac jest spowodowane przedłużeniem procedury wydawania decyzji środowiskowej przez RDOŚ. Jak słyszymy zmiana ustawy z 2018 roku spowodowała, że RDOŚ odmówił jej wydania twierdząc, że nie jest organem kompetentnym do tego typu procedury. Spór kompetencyjny rozstrzygnął NSA, potwierdzając tym samym, że właśnie RDOŚ jest właściwym organem do wydania decyzji środowiskowej dla stacji metra, jako linii kolejowej. Spór wydłużył procedurę, a to wpłynęło na cały proces projektowania.
Powstanie dodatkowy tunel? Na razie nie widać środków na budowę
Ciekawy wątek w tej sprawie opisuje w swojej publikacji z 23 listopada br. portal www.transport-publiczny.pl. W rozmowie z prezesem metra, Jerzym Lejkiem, na padło pytanie czy udało się opracować taki wariant prac, który minimalizowałby utrudnienia w metrze w trakcie ewentualnej budowy. – Zaproponowany został wariant dobudowania na tym odcinku trzeciego tunelu – po to, by zawsze ruch mógł odbywać się w dwóch tunelach - tłumaczy. Póki co jednak nie wiadomo, kiedy mogły by ruszyć prace związane z nowymi stacjami.
W 2019 roku szacowano, że na wybudowanie obu stacji potrzebnych będzie około 260 milionów złotych. W terminie wskazywanym przez metro obecnie, a więc listopadzie 2023 roku, minął cztery lata od od podpisania umowy na projekt. Szacunki z 2019 roku dzisiaj można niestety włożyć między bajki. Budowa będzie znacznie droższa, a jak podaje "Gazeta Stołeczna", powołując się na stołeczny ratusz, póki co i tak nie ma odłożonych na to pieniędzy.
Strefa Biznesu: Nowe stawki za „urzędówki" dla adwokatów i radców
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?