Matura WOS 2019: TERMIN, GODZINA, Przecieki. Matura z WOS-u 2019 poziom rozszerzony i podstawowy co będzie?? 10 05 2019

Małgorzata Mrowiec
Matura WOS 2019: ARKUSZE CKE
Matura WOS 2019: ARKUSZE CKE Matura WOS 2019: ARKUSZE CKE
Matura WOS 2019. To kolejny egzamin w tej sesji maturalnej. ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE, ROZWIĄZANIA ZADAŃ - wszystkie informacje znajdziecie na naszej stronie, po zakończonym egzaminie z wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym i podstawowym. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura z wiedzy o społeczeństwie!

Matura WOS 2019 Odpowiedzi, Arkusze z matury z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE 2019

Matura z WOS-u 2019 to dodatkowy przedmiot wybierany przez maturzystów. Uczniowie zmierzą się z nim 10 maja w piątek o godzinie 14;00. Napiszą wtedy egzamin z WOS-u na poziomie podstawowym i rozszerzonym.Arkusze oraz odpowiedzi znajdziecie u nas po zakończonym egzaminie maturalnym z wiedzy o społeczeństwie.

Matura 2019 CKE: przecieki z j. polskiego. Jakie będą tematy? Czy wyciekły arkusze?

Jak co roku, na różnych forach internetowych pojawiają się informacje o wycieku arkuszy z matur do Internetu. Najczęściej można je znaleźć na stronach, które za opłatą oferują właśnie takie "przecieki". Uważajcie i nie dajcie się nabrać! Niemal na pewno informacja o przeciekach jest fałszywa, a arkusze, o ile w ogóle takie będą, mogę być wyssane z palca. Dużo lepiej jest spożytkować czas po prostu na naukę przed egzaminem, niż na szukanie w internecie potencjalnych przecieków przez maturą 2019.

Centralna Komisja Egzaminacyjna zapewnia, że o żadnych przeciekach przed maturą 2019 nie może być mowy. Arkusze zawsze są pilne strzeżone i otwierane w szkołach dopiero po rozpoczęciu matury.

Ważna informacja: tematy i pytania, jakie pojawią się na maturze 2019 ujawniane są tylko i wyłącznie w momencie rozpoczęcia się egzaminu. Wszelkie przecieki, które można znaleźć w internecie mogą wprowadzić w błąd uczniów.

Matura WOS 2019 Odpowiedzi matura wiedza o społeczeństwie rozszerzona, podstawowa, Arkusze CKE

Zadania w arkuszu maturalnym z wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym mają na celu sprawdzenie:

  • wiedzy i umiejętności jej stosowania do identyfikowania i analizowania problemów,
  • umiejętności rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
  • umiejętności wykorzystywania informacji z różnorodnych źródeł,
  • umiejętności dostrzegania współzależności we współczesnym świecie,
  • umiejętności wykorzystywania np. danych statystycznych do opisu i analizy zjawisk i procesów.

Arkusz egzaminacyjny z wiedzy o społeczeństwie będzie zawierał około 30 zadań. Przy numerze każdego zadania podana będzie maksymalna liczba punktów, którą można uzyskać za poprawne jego rozwiązanie.

  1. Fragment aktu prawnego
    Na podstawie […] ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych […]
    § 1. Wprowadza się […] opłatę od posiadania psów.
    § 2. Ustala się roczną stawkę opłaty od posiadania psów w wysokości 40,00 zł za jednego psa.
    www.bip.[...]
    Zaznacz poprawne dokończenie zdania.
    Akt prawny, którego fragment zaprezentowano, to

    • A. rozporządzenie ministra finansów.
    • B. zarządzenie wojewody.
    • C. uchwała rady gminy.
    • D. ustawa.

    Matura WOS 2019: TERMIN, DATA, Przewidywania. Co będzie na maturze z wiedzy o społeczeństwie?

  2. O jednej z grup mniejszościowych
    Są najmniej liczną mniejszością w Polsce – podczas przeprowadzonego w 2011 roku spisu powszechnego tę identyfikację narodowo-etniczną zadeklarowało 313 obywateli polskich. Mają status prawny mniejszości etnicznej. Pierwsze ich grupy przybyły z Krymu w XIII–XIV wieku i osiedliły się na ziemiach Księstwa Halicko-Włodzimierskiego oraz Wielkiego Księstwa Litewskiego, gdzie tworzyły gminy wyznaniowe, zwane dżymatami. Ich religia powstała w VIII wieku, a uznaje się w niej Pismo Święte Starego Testamentu, nie dopuszczając do niego żadnych dodatków, komentarzy czy uzupełnień. Ich język należy do gałęzi kipczackiej tureckiej grupy językowej, zwanej niekiedy turkijską. Na podstawie: mswia.gov.pl; www.[...].org.pl
    Zaznacz nazwę grupy mniejszościowej opisanej w tekście.

    • A. Karaimi
    • B. Ormianie
    • C. Romowie
    • D. Tatarzy

  3. O typach jednej z koncepcji genezy państwa
    U Hobbesa wspólnota polityczna ma charakter wszechogarniający. Ludzie […] wychodzą ze stanu dzikości, w którym nikt nie może być pewien bezpieczeństwa, i powołują Lewiatana, który wypełnia całość życia społecznego. Społeczeństwo istnieje dzięki władzy politycznej, która musi być absolutna, bez niej […] by się ono rozpadło, a człowiek powróciłby do stanu
    pierwotnego […]. Podejście Locke’a jest inne. Przede wszystkim zakłada on, iż stan pierwotny, w jakim znajdowali się ludzie, ma swoje zalety. Państwo potrzebne jest tylko w takim zakresie, w jakim ludzie sami nie mogą podołać rozwiązywaniu wszystkich problemów, które pojawiają się w ich zbiorowej egzystencji. […] Podstawą jest zatem działanie społeczeństwa obywatelskiego.
    M. Wąsowicz, Prawo i obywatel, Warszawa 2015, s. 51–52.
    [lista]1. Podaj nazwę koncepcji genezy państwa przedstawionej w tekście.

  4. Podaj dwie różnice między koncepcją Thomasa Hobbesa a koncepcją Johna Locke’a.
    [/lista]

WOS ODPOWIEDZI:

1.

Proces społeczny – socjalizacja pierwotna

Środowisko społeczne – grupa pierwotna rodzina

2.1

Rozstrzygnięcie – NIE

Uzasadnienie: Postawa grupy etnicznej, przedstawiona w tekście 2 jest sprzeczna z opisem z tekstu nr 1, ponieważ Jakuci uważali siebie za kogoś gorszego od Rosjan, wręcz wstydzili się swojego pochodzenia i chcieli robić wszystko, by „uwolnić się” od swojej grupy. Z kolei w tekście 1 jest przedstawiona sytuacja, w której dana grupa społeczna ma o sobie zawyżone wyobrażenia, z kolei grupy obce poniża, ma o nich pejoratywne zdanie, etc.

2.2 C

2.3

Ruchliwość pionowa określa przechodzenie w dół (degradacja) bądź w górę (awans) grupy społecznej. W tekście 2 mamy do czynienia z awansem. Jakuci, by się rozwijać musieli wyrzec się własnej kultury, tradycji, języka i poddać się całkowitej rusyfikacji.

3. Społeczeństwo informacyjne

4. C

5.

Prawda
Fałsz
Prawda

6.

Rozstrzygnięcie: Tak, istnieje zależność

Uzasadnienie: Im wyższy współczynnik Ginniego, tym mniejszy dochód per capita. W Danii współczynnik jest najniższy (0,247) i dochód per capita wynosi 56 444 USD. Następnie, w kolejnych krajach dochód ten maleje a wzrasta współczynnik nierówności. Można to zauw

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie