Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mailowo pod prąd

laku82
laku82
W ramach akcji "Rowerem legalnie pod prąd" rozpoczynamy masowe wysyłanie e-maili do ZIKiT i Prezydenta Miasta.

Nasza mailowa inicjatywa oparta jest o założenie, że społeczeństwo obywatelskie samo powinno wskazać urzędnikom na których drogach jednokierunkowych należy dopuścić ruch rowerów pod prąd. Urzędnicy co prawda na razie są oporni, ale dzięki naszemu działaniu skała kruszeje.

Każdy z Was z pewnością najlepiej wie, jakie drogi jednokierunkowe należy udostępnić "pod prąd" rowerzystom, by wpłynęło to pozytywnie na rozwój ruchu rowerowego w okolicy Waszego miejsca zamieszkania, czy dojazdu do pracy i szkoły. Z pewnością macie tutaj wiedzę większą (i lepszą) niż ja, czy urzędnicy z krakowskiego magistratu. Podzielcie się tą wiedzą z innymi! Maile wysyłajcie na adres korespondencyjny ZIKiT: [email protected]. W tytule wpisujcie, o co wnioskujecie (np. Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicy XXX).

ZIKiT jest zobowiązany do ustosunkowania się na każde Wasze pismo (standardowo odpowiada w przeciągu miesiąca). Nie ma limitu na ilość zgłaszanych spraw. Nie obawiajcie się, że ktoś już zgłosił do ZIKiT daną ulicę – im więcej osób zgłosi potrzebę udostępnienia tej jednokierunkowej ulicy rowerzystom, tym większa szansa na pozytywną decyzję Zarządu.

Oto przykłady pism:

"Szanowni Państwo,
Wnioskuję o dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicy XXX.
Sugerowanym rozwiązaniem byłby tu rowerowy kontrpas. Jeśli okaże się, że ulica XXX jest zbyt wąska na kontrapas, proszę o dopuszczenie na niej ruchu rowerowego w obie strony bez wyznaczania fizycznego kontrapasa na jezdni, a jedynie poprzez zastosowanie oznaczenia T-22 powiązanego ze znakami D-3 i B-2 - rozwiązanie takie jest zastosowane m.in. na ulicy Grodzkiej ( między ulicą Poselską, a Placem Wszystkich Świętych).
Ulica ta jest na tyle spokojna, że dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd powinno być możliwe bez wyznaczania kontrapasa: oznaczenie jedynie za pomocą tabliczek T-22 połączonych ze znakami D-3 i B-2 - rozwiązanie takie jest zastosowane m.in. na ulicy Grodzkiej ( między ulicą Poselską, a Placem Wszystkich Świętych).

Lokalizacja: tu LINK z Google Maps, Zumi lub Wikimapii

Argumentuję to następująco:
- Ulica XXX jest ulicą jednokierunkową o małym natężeniu ruchu.
- Na XXX zamontowane są progi zwalniające co znacząco zmniejszyło prędkości uzyskiwane przez samochody jeżdżące po tej ulicy.
- Na ulicy XXX dopuszczalna prędkość dla samochodów to CCC km/h, a więc niewielka
- Ulica XXX przez większość czasu i tak jest pusta – ruch rowerzystów pod prąd nikomu by nie przeszkadzał
- XXX to ulica bardzo szeroka jak na ulicę jednokierunkową
- Wokół XXX dominuje ruch pieszy o dużej intensywności, wobec czego kierowcy i tak muszą zachować szczególną uwagę jadąc tą ulicą
- Stan techniczny XXX jest bardzo dobry / dobry (wobec niedawnych remontów).
- Zapotrzebowanie na miejsca parkingowe na tej ulicy jest niewielkie wobec faktu, że wokół niej dominuje zabudowa jednorodzinna.
- Zapotrzebowanie na miejsca parkingowe dla mieszkańców na tej ulicy jest niewielkie wobec czego wystarczą miejsca parkingowe tylko z jednej strony drogi,
- XXX jest jedyną alternatywą dla ulicy ZZZ na tym odcinku. Ulica ZZZ jest nieprzyjazna rowerzystom: fatalny stan pobocza, dozwolona prędkość dla samochodów znacznie przekracza 50 km/h, chodnik wzdłuż ZZZ jest wąski i w złym stanie technicznym . Powoduje to, że ulica ZZZ na tym odcinku jest właściwie nieprzejezdna dla rowerzystów.
- Alternatywna dla ulicy XXX ulica ZZZ w przeciwieństwie do XXX to droga o dużym natężeniu ruchu kołowego, przez co potencjalnie jest ona niebezpieczna dla rowerzystów (dodatkowo jeżdżą na niej tramwaje)
- Dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach na ulicy XXX aktywizowało by rowerowo tereny ZZZ / tereny osiedla YYY.
– XXX jest naturalnym połączeniem terenów AAA z terenami ZZZ
- dopuszczenie ruchu pod prąd na ulicy XXX znacząco skraca drogę na odcinku AAA - ZZZ
- Ciąg: AAA - BBB - CCC - XXX- YYY - ZZZ jest obecnie najlepszym dostępnym połączeniem rowerowym między AAA, a terenami ZZZ.
Połączenie to ma duże walory rekreacyjne bowiem prowadzi przez tereny w dużej mierze zielone, bądź o niewielkim natężeniu ruchu kołowego. Niestety w tym ciągu niekorzystnie oznakowana jest ulica XXX - jest ona jednokierunkowa (kierunek z ul Alfa w kierunku ul Beta), co utrudnia ruch rowerowy w tych rejonach.
- Na ulicy o podobnych do XXX parametrach (szerokość ulicy, dopuszczalna prędkość) – ulicy ZZZ dopuszczono ruch rowerowy w obu kierunkach, a więc także "pod prąd"
- dopuszczenie jazdy rowerem pod prąd jest znacznie tańsze w porównaniu z budową wydzielonej drogi rowerowej na tym odcinku.
- jazda pod prąd ulicą XXX to jedyny sposób by ominąć uciążliwe dla rowerzystów tereny TTT (wyjaśnienie: …)

Jednocześnie apeluję o kompleksowe otwarcie krakowskich ulic jednokierunkowych dla dwukierunkowego ruchu rowerowego (umożliwienie rowerzystom jazdy pod prąd) – zgodnie z postulatami akcji „Rowerem legalnie pod prąd”.
Z poważaniem,
… "

Powyższy mail jest bardzo nadmiarowy, by móc go wysłać trzeba go trochę okroić.
Wstęp zawiera dwa warianty:

- w pierwszym prosimy o kontrpas, a jeśli z jakichś powodów nie jest on możliwy, prosimy o dopuszczenie ruchu pod prąd bez kontrpasu - ten wariant przygotowany jest na szerokie drogi jednokierunkowe.

- w drugim wariancie z góry przyjmujemy, że ulica o którą wnioskujemy jest za wąska na kontrpas, a jednocześnie jest na tyle spokojna, by ruch pod prąd mógł się odbywać bez kontrpasu.

Analogicznie argumentacja - jest jej za dużo i razem w całości nie pasuje do żadnej ulicy w Krakowie. Należy wybrać te argumenty które pasują, a resztę wyciąć. Inaczej wyjdzie nam z tego niezła sieczka. Argumentów wpisałem za dużo, by było z czego wybierać i by każdy znalazł coś dla siebie - dużo łatwiej jest wycinać złe argumenty niż wymyślać nowe. Niektóre z nich są bardzo specyficzne i pasują tylko do wąskiej grupy dróg, są też argumenty przeciwstawne - stąd też warto zadać sobie trud przeczytania własnego maila przed wysłaniem.

*
Szanowni Państwo,
Apeluję o kompleksowe otwarcie krakowskich ulic jednokierunkowych dla dwukierunkowego ruchu rowerowego (umożliwienie rowerzystom jazdy pod prąd) – zgodnie z postulatami akcji "Rowerem legalnie pod prąd", ze szczególnym uwzględnieniem następujących ulic:
- XXX
- YYY
- ZZZ
Z poważaniem,

Warto podzielić się swoją pracą z innymi na stronach:
-

Facebook

- Forum SkyScraperCity (Forum Polskich Wieżowców)
- Grupy dyskusyjnej Masy Krytycznej Kraków (wystarczy wysłać mail na adres: [email protected])

Umieszczajcie tam nie tylko swoje maile, ale też (co ważniejsze) odpowiedzi ZIKiT, bo te są tu kluczowe.

Dodatkowo zachęcam do wysyłania maili na skrzynkę Prezydenta Miasta Jacka Majchrowskiego, oraz IV Zastępcy Prezydenta ds. Infrastruktury Miasta Wiesława Starowicza:
- [email protected]
- [email protected]

Przykładowy mail:

Szanowny Panie Prezydencie,
Proszę o działania mające na celu kompleksowe otwarcie krakowskich ulic jednokierunkowych dla dwukierunkowego ruchu rowerowego (umożliwienie rowerzystom jazdy pod prąd) – zgodnie z postulatami akcji "Rowerem legalnie pod prąd".
Takie rozwiązanie jest powszechne na Zachodzie Europy, a przy tym niezwykle tanie - podobne rozwiązania wprowadza już u siebie Gdańsk.
Nasze postulaty zostały szeroko omówione w mediach: Gazeta Wyborcza, Polsat News, Radio RMF MAXXX, Superstacja.
Z poważaniem,

To nie od urzędników, ale od politycznych decyzji na samej "górze" zależą tak naprawdę losy naszej akcji. W Gdańsku obowiązują przecież takie same przepisy jak w Krakowie - różnica jest tylko w dobrej woli (tam jest klimat na zmiany) i w interpretacji poszczególnych zapisów.
Jeśli będzie wola "na górze" to i urzędnicy nie będą robić żadnych problemów – to co „nielegalne” okaże się legalne, a to co "niemożliwe" okaże się bajecznie proste.
Niech Prezydent Miasta pokaże, czy zależy mu na głosach rowerzystów.

Zachęcam do aktywności – pokażmy, że jesteśmy społeczeństwem obywatelskim.
Parafrazując: "Nie pytaj co Kraków może zrobić dla ciebie, zapytaj co ty możesz zrobić dla Krakowa".

Zapraszam do dyskusji: Jakie ulice jednokierunkowe należy udostępnić rowerzystom w pierwszej kolejności?


Juwenalia: Pełny program | Czyżynalia | Lech Maj Party | Juwenalia klubowe
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto