Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Balicach będzie mieć nowoczesną stację PKP [WIZUALIZACJA]

Piotr Rąpalski
Nowoczesna stacja zastąpi betonową rampę kolejową
Nowoczesna stacja zastąpi betonową rampę kolejową fot. archiwum PKP, agencja projektowa "ARChitektura"
PKP ma już koncepcję architektoniczną nowej stacji przy lotnisku w Krakowie Balicach. Inwestycja jest potrzebna, bo dziś z przystanku kolejowego do terminali pasażerowie muszą iść kilkanaście minut na piechotę lub podjeżdżać autobusem. Kolej remontuje równocześnie całą trasę do lotniska i tory na Śląsk.

Czytaj także: Policja złapała bombera z Krakowa

Budowa stacji zwieńczy modernizację całej linii do Balic liczącej 12 km. "Oplecie" ona niedawno wybudowany wielopoziomowy parking dla aut. - Przystanek będzie bliżej lotniska. Do terminali pasażerowie przejdą z peronu podwieszoną nad ziemią przełączką - informuje Włodzimierz Żmuda, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Krakowie.

Dziś pasażerowie wysiadają na betonowej rampie obok drutów kolczastych ogrodzenia pobliskiej jednostki wojskowej. - Marna to wizytówka miasta, a przewijają się tu tysiące turystów - mówi Jan Sęk, z ul. Skargi.

Na trasie do lotniska powstanie też parę innych stacji - Balicka, Zakliki oraz Powstania Styczniowego. Co najważniejsze, linia zostanie zelektryfikowana. Do Balic przestaną w końcu jeździć spalinowe szynobusy zatruwające powietrze pod wiatami na Dworcu Głównym i innych przystankach. Po modernizacji torów pociągi mają być też szybsze. Dziś podróż na lotnisko trwa ok. 18 minut. Po modernizacji skróci się do 15 minut.

Wszystkie inwestycje mają zostać zakończone do 2013 roku. Ich koszt to 287 mln zł, ale 173 mln dołoży nam UE. Roboty budowlane mają rozpocząć się w styczniu 2012 roku. Po wakacjach ruszają z kolei prace modernizacyjne na linii Kraków-Śląsk. Przez najbliższe dwa lata w pociągu do Katowic (80 km) spędzimy około trzech godzin. Dziś podróż trwa ponad dwie. Kolejarze obiecują jednak, że po zakończeniu inwestycji, około 2015 roku, pociągi przyspieszą. Do Katowic mamy dojeżdżać w niecałą godzinę.

1 września na trasie diametralnie zmienią się rozkłady jazdy. Potem będą się zmieniać co trzy miesiące, w miarę postępów prac. - Obiecujemy, że informacja o kursowaniu pociągów będzie pełna i widoczna - zapewniał na czerwcowej konferencji o przyszłości kolei Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK SA. - Priorytetowe pociągi będą szybsze, a od 2013 roku opóźnienia powinny być już mniejsze.

Niestety w modernizacji linii do Katowic nie uwzględniono renowacji stacji w Mydlnikach -Wapienniku. Władze regionu nie dogadały się z kolejarzami. Stacja miała nawet zostać zlikwidowana, ale PKP zostawi miejsce pod nowe perony. Co do ich realizacji będzie negocjować z miastem i władzami województwa.

Wybierz z nami Miss Lata Małopolski! [ZOBACZ ZDJĘCIA KANDYDATEK]

Kochasz góry?**Wybierz najlepsze schronisko Małopolski!**

Urządź się w Krakowie!**Zobacz, jak to zrobić!**

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa! Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto