- Branża lotnicza i turystyczna w Europie i na świecie przeżywa największy kryzys po II wojnie światowej spowodowany pandemią Covid-19. Przypomnieć warto, że dokładnie rok temu, na koniec października 2019 r., na krakowskim lotnisku powitaliśmy 7 milionowego pasażera, co wobec obecnych statystyk ukazuje dzisiejsze realia sektora lotniczego – komentuje Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport. Warto dodać, że 14 grudnia 2010 Kraków Airport świętował 8-milionowego pasażera, co stanowiło absolutny rekord w dziejach polskich lotnisk regionalnych.
Radosław Włoszek przyznaje, że trzeba się liczyć z tym, iż stan obecny to nie jest krótkotrwała zapaść, z której porty i linie lotnicze wyjdą szybko. - Najbliższe tygodnie, wobec wprowadzonych ponownie restrykcji sanitarnych w wielu krajach i malejącego popytu, mogą się okazać jeszcze trudniejsze. Dlatego na każdym lotnisku podejmowane są trudne decyzje związane z redukcją kosztów, aby sprostać wyzwaniom i problemom, z którymi wszyscy się obecnie mierzymy – wyjaśnia szef podkrakowskiego portu lotniczego w Balicach.
Podkreśla przy tym, że absolutnym priorytetem dla całej branży jest zapewnienie podróżnym i pracownikom pełnego bezpieczeństwa. Załoga Kraków Airport – w oparciu o obowiązujące przepisy i zalecenia ekspertów - wypracowała standardy pozwalające bez ryzyka podróżować w warunkach pandemii. – Wierzymy, że ujednolicenie i upowszechnienie tych standardów sprawi, że w kolejnych miesiącach, gdy fala pandemii zacznie opadać, uda się odbudować rynek przewozów lotniczych i turystykę - dodaje Radosław Włoszek.
Kraków Airport liczy straty, oszczędza, ale…
Przypomnijmy, że we wrześniu z usług krakowskiego lotniska skorzystało 247 095 pasażerów, czyli aż o 69 proc. niż we wrześniu 2019 roku. Z powodu powtórnego ataku pandemii ruch był także sporo (o ponad 62 tys. osób) mniejszy niż w sierpniu, który dawał nadzieję na powrót normalności. Już wtedy temu, po załamaniu ruchu, prezes Kraków Airport przewidywał, że czeka nas bardzo trudna jesień i zima, być może najtrudniejsza w historii lotniska w Krakowie - Balicach. Radosław Włoszek podkreśla, że dla spółki priorytetem jest przeprowadzenie całego portu i załogi przez kryzys, zapewnienie finansowania bieżącego funkcjonowania – przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa pasażerów i pracowników.
Kraków Airport realizuje wdrożony kilka tygodni temu plan bezwzględnych oszczędności, minimalizacji kosztów na rok 2020 i 2021.
Identyczny problem mają niemal wszystkie lotniska świecie. Większość obsługuje obecnie o 80 – 90 proc. mniej pasażerów niż w latach poprzednich. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), po „najgorszym sezonie letnim w dziejach” - obniżyło prognozę ruchu na koniec 2020 roku. We wrześniu przewidywało spadek o 66 proc. w porównaniu do 2019 r. Obecne prognozy są jeszcze gorsze.
Jak podkreśla IATA, w połowie sierpnia odradzanie się ruchu pasażerskiego zostało zatrzymane za sprawą powtórnego wzrostu zakażeń na całym świecie i przywracania ograniczeń przez kolejne rządy. Obostrzenia dotknęły wiele kluczowych dla branży rynków, co uderza mocno w lotnisko w Krakowie. Np. dopiero co uruchomione bezpośrednie połączenie Air France do Paryża musiało zostać czasowo zawieszone. Ogólna niepewność, co będzie dalej, sprawia, że dramatycznie spadła liczba rezerwacji na kolejne miesiące i powtórzenie jesienią i zimą „tragicznego wyniku z lata” może się okazać nierealne.
Wiele portów znalazło się na krawędzi upadłości i bez publicznej pomocy nie przetrwa kolejnych miesięcy. Sytuacja Kraków Airport jest stabilniejsza, ale wpływ pandemii na funkcjonowanie spółki wydaje się coraz większy.
…nie poddaje się i powalczy o powrót do normalnego latania
25 października wszedł w życie zimowy rozkład lotów w Kraków Airport. Pasażerowie krakowskiego lotniska mogą korzystać z 90 połączeń do 65 portów lotniczych. Wedle zapowiedzi, wśród przewoźników ma się pojawić nowa linia - Luxair Luxembourg Airlines; od 30 listopada planuje zainaugurować połączenie do Luksemburga.
Od października pasażerowie wybierający połączenia Ryanair mogą korzystać z wygodnych stanowisk do samoobsługowego nadawania bagażu. Można z nich skorzystać już na 6 godzin przed odlotem. To kolejny krok do automatyzacji ścieżki pasażera, która maksymalnie skróci czas odprawy bagażowej osób odlatujących.
Kraków Airport nie rezygnuje z inwestycji
29 października krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie dla zadania inwestycyjnego: „Budowa budynku magazynowego Cargo wraz z częścią biurową oraz zagospodarowaniem terenu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o.” Większy i nowocześniejszy terminal pozwoli spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi przeniesienie ruchu samochodów ciężarowych z bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego.
- Rośliny antysmogowe - warto je mieć w swoim domu!
- Jak wyglądały mieszkania w PRL? Zobacz archiwalne zdjęcia
- Koronawirus w Polsce [DANE, MAPY, WYKRESY]
- Kinga Duda niczym Ivanka Trump. MEMY o córce prezydenta
- Spowiedź "Miśka". 10 szokujących fragmentów zeznań byłego lidera gangu kiboli Wisły
- Luksus po krakosku. TOP 15 najdroższych mieszkań
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?