Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko Kraków-Balice: budowa nowego pasa startowego na razie nie ruszy. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego po myśli protestujących

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Plan Generalny lotniska przewiduje nie tylko stworzenie dłuższego pasa, gotowego do przyjmowania największych samolotów i wyposażonego w najnowocześniejsze systemy naprowadzania, ale też m.in. rozbudowę terminalu pasażerskiego i budowę nowego terminalu cargo.
Plan Generalny lotniska przewiduje nie tylko stworzenie dłuższego pasa, gotowego do przyjmowania największych samolotów i wyposażonego w najnowocześniejsze systemy naprowadzania, ale też m.in. rozbudowę terminalu pasażerskiego i budowę nowego terminalu cargo. Andrzej Banas
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że wydana dwa i pół roku temu decyzja środowiskowa dla budowy nowej drogi startowej na lotnisku Kraków–Balice w wariancie północnym została wydana z naruszeniem prawa. To sprawia, że cała administracyjna procedura musi ruszyć na nowo, a tym samym – zapewne na długo - zamraża inwestycję uważaną przez cywilne i wojskowe władze lotniska za absolutnie kluczową dla bezpieczeństwa i rozwoju lotnictwa w Małopolsce. Cieszą się mieszkańcy okolicznych wiosek. Ich zdaniem, przedsięwzięcie powinno być przemyślane na nowo.

- Wyrok NSA stanie się podstawą do dalszego działania w kierunku realizacji inwestycji niezbędnej zarówno z perspektywy cywilnego zarządcy lotniska, jak i jego wojskowego współużytkownika, czyli 8. Bazy Lotnictwa Transportowego oraz sojuszników Rzeczypospolitej Polskiej w ramach NATO – stwierdza enigmatycznie Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.

NSA udostępnił właśnie uzasadnienie swego orzeczenia z 16 lutego 2022, w którym oddalił skargę kasacyjną władz krakowskiego lotniska na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z września 2021. W skrócie: chodzi o decyzję ustalającą tzw. warunki środowiskowe dla budowy nowego pasa startowego w Krakowie-Balicach. Sprawa ciągnęła się od 2016 r. Wreszcie we wrześniu 2019 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach (krakowska została wyłączona) wydała warunki. Gdyby ta decyzja się uprawomocniła, władze lotniska mogłyby wystąpić o pozwolenie na budowę i dalej działać.

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, w kwietniu 2021, przyznała jednak rację mieszkańcom wiosek sąsiadujących, którzy złożyli w tej sprawie skargę. W opinii GDOŚ, RDOŚ wydał decyzję z naruszeniem przepisów, m.in. „o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (…) przez oparcie rozstrzygnięcia o wadliwie zgromadzony materiał dowodowy, w szczególności raport pozbawiony analizy wariantowej i postanowienie RDOŚ w Krakowie (…) wydane w stanie stronniczości i braku obiektywizmu przez organ podlegający wyłączeniu”.

GDOŚ podkreśliła, że we wspomnianym raporcie (oddziaływania na środowisko) powinny być „dokładnie opisane: wariant wnioskowany, racjonalny wariant alternatywny i wariant najkorzystniejszy dla środowiska. Wariant alternatywny musi być z kolei wariantem racjonalnym, a więc w pełni wykonalnym”. Po analizie dokumentów GDOŚ doszła do wniosku, że raport został napisany tak, by jedynym możliwym do realizacji wariantem był ten z góry wybrany przez władze lotniska, a alternatywne były de facto fikcją.

We wrześniu 2021 r. WSA w Krakowie, do którego odwołały się władze lotniska, przyznał rację GDOŚ. Teraz NSA potwierdził zasadność tego wyroku. Orzeczenie jest ostateczne i nie podlega zaskarżeniu. To znaczy, że cała administracyjna mitręga musi ruszyć od początku – z uwzględnieniem uwag GDOŚ.

- Bardzo się cieszymy. W naszej opinii to powinien być punkt zwrotny: władze zarówno Kraków Airport, jak i Ministerstwa Infrastruktury powinny radykalnie zweryfikować strategię. Kraków i Małopolska potrzebują lotniska, ale nie w miejscu, które z jednej strony ogranicza rozwój Krakowa, a z drugiej blokuje rozwój terenów atrakcyjnych turystycznie – komentuje Piotr Bistroń ze Stowarzyszenia Przyjazne Lotniska, zrzeszającego mieszkańców Szczyglic, Balic, Rząski i Aleksandrowic, których domy leżą blisko lotniska.

Twierdzą oni, że z uwagi na hałas już teraz nie mogą normalnie żyć, a budowa nowego pasa i zwiększenie liczby obsługiwanych pasażerów zwielokrotni ów koszmar. Ich zdaniem, można wyremontować obecny pas (choć na ten czas lotnisko trzeba by całkowicie zamknąć), a „taniej byłoby wybudować całkiem nowe lotnisko w innym miejscu Małopolski, np. pół godziny jazdy koleją na północ od Krakowa”.

- Jest czas na zaplanowanie wszystkiego lepiej, z głową, bo pandemia doprowadziła do ogromnego spadku liczby pasażerów, a teraz jeszcze nałożył się na to kryzys ukraiński – przekonuje Piotr Bistroń.

- W 2022 r. zakładamy realizację planów związanych z odbudowaniem siatki połączeń sprzed pandemii. Według analiz rynku lotniczego, możemy się w tym roku spodziewać w Kraków Airport ok. 5 mln pasażerów. Przy dalszym powrocie zaufania do latania zakładamy, że ta liczba z każdym rokiem będzie wzrastać. Tym bardziej zachodzi konieczność zapewnienia Kraków Airport nowoczesnej drogi startowej zgodnej ze współczesnymi standardami i odpowiadającej najnowszym normom – odpowiada prezes Kraków Airport.

Przypomina, że obecnie użytkowana droga startowa jest „warunkowo dopuszczana do użytku do czasu wybudowania nowej”. - Przejściowe zmiany liczby pasażerów związane z pandemią nie mają wpływu na decyzje inwestycyjne czy harmonogram planowanych prac. Pozostałe plany inwestycyjne Kraków Airport także pozostają aktualne. Musimy zapewnić odpowiednią przepustowość infrastrukturze lotniskowej z wieloletnim wyprzedzeniem wobec prognozowanych potrzeb – tłumaczy Radosław Włoszek.

Przyznaje, że skargi mieszkańców doprowadziły do wydłużenia procedury administracyjnej, ale też niezależnie od tych skarg doszło do poważnych opóźnień; chodzi m.in. o przeniesienie sprawy z RDOŚ Kraków do RDOŚ Kielce w maju 2018. Ile czasu może potrwać nowe procedowanie warunków środowiskowych przez RDOŚ? - Poczekamy na stanowisko RDOŚ i dopiero wtedy będzie można odpowiedzieć na to pytanie – ucina Radosław Włoszek.

Decyzję o budowie nowego pasa – o innym przebiegu niż obecny - władze Kraków Airport podjęły w poprzedniej dekadzie głównie z uwagi na ogromny przyrost liczby obsługiwanych pasażerów: na początku stulecia było ich pół miliona rocznie, w 2007 r. ponad 3 mln, w 2016 r. 5 mln, a w 2019 r. już 8,4 mln i gdyby nie wybuch pandemii liczba ta szybko przekroczyłaby 10 mln. Zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury w 2018 r. Plan Generalny lotniska przewiduje nie tylko stworzenie dłuższego pasa, gotowego do przyjmowania największych samolotów i wyposażonego w najnowocześniejsze systemy naprowadzania, ale też m.in. rozbudowę terminalu pasażerskiego i budowę nowego terminalu cargo.

Trwająca od ponad dwóch lat pandemia w największym stopniu dotknęła turystykę i transport lotniczy – w pierwszym większość lotnisk i przewoźników na świecie odnotowała spadli nawet o 90-procent. Mimo to władze Kraków Airport postanowiły realizować Plan Generalny i nie zmieniły harmonogramu inwestycji - przekonując, iż modernizacja portu jest absolutnie konieczna, bo w perspektywie kilku lat pasażerowie wrócą do normalnego latania i problem ograniczonej przepustowości powróci z cała mocą.

- Gdyby Rosja nie najechała Ukrainy, mogliśmy się spodziewać bardzo szybkiego powrotu ludzi do latania. Zapewne turystyka wakacyjna już w najbliższym czasie się odbuduje. Jeśli nawet chwilowo odpadną kierunki azjatyckie, to w ich miejsce wejdą afrykańskie i amerykańskie. Gorsze niż przed pandemią wyniki będzie miała turystyka biznesowa, bo tu upowszechniły się kontakty przez internet. Ale w ogólnym rozrachunku odbudowa siatek połączeń jest błyskawiczna, co sprawia, że plany inwestycyjne mające na celu zwiększenie przepustowości lotnisk mają sens – komentuje dr Artur Bartoszewicz, ekspert ds. lotnictwa cywilnego ze Szkoły Głównej Handlowej. Podkreśla, że tego typu inwestycji nie planuje się na lata, lecz dziesięciolecia.

- Na pewno pandemia i konflikt w Ukrainie, który może się zakończyć równie niespodzianie, jak się rozpoczął, dały nam czas na lepsze przemyślenie wszelkich zamierzeń i ewentualne korekty. Ale kierunek tych inwestycji jest słuszny – kwituje naukowiec.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto