Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia tramwajowa do Mistrzejowic ma powstać do października 2025 roku za około 2 mld zł

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Prace związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic mają ruszyć na przełomie I i II kwartału 2023 r., a ich zakończenie zaplanowano w IV kwartale 2025 r.
Prace związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic mają ruszyć na przełomie I i II kwartału 2023 r., a ich zakończenie zaplanowano w IV kwartale 2025 r. Materiały prasowe
Pod koniec stycznia planowane jest podpisanie porozumienia przez miasto, wykonawcę i banki w sprawie budowy i finansowania linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic.

- Jesteśmy w przełomowymi etapie przygotowania inwestycji. Problemy ekonomiczne związane z wojną na Ukrainie sprawiły, że warunki kontraktu musiały ulec zmianie. Trwają finalne rozmowy z bankami. Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, to 30 stycznia zostanie podpisane porozumienie przez banki, wykonawcę i reprezentujący gminę Zarząd Dróg Miasta Krakowa - informuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Obecnie koszt inwestycji szacuje się na prawie 2 mld zł. Wcześniej prognozowano koszt ok. 1,3 mld zł. Prace mają ruszyć na przełomie I i II kwartału 2023 r., a ich zakończenie zaplanowano w IV kwartale 2025 r. Przewiduje się, że w ciągu godziny w każdym kierunku będzie przejeżdżać 40 tramwajów.

Przypomnijmy, że nowa linia tramwajowa z Mistrzejowic do skrzyżowania ulic Lema i Meissnera ma mieć długość ok. 4,5 km. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S.

Inwestycja obejmuje budowę m.in. 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.

Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym przebiegiem torowiska na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Po wykonaniu analiz zdecydowano o wprowadzeniu w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu tam torów poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1200 metrów z planowanych wcześniej 900 m.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Linia tramwajowa do Mistrzejowic ma powstać do października 2025 roku za około 2 mld zł - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto