Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krowodrza Górka. Parking P&R przy pętli będzie bez sensu [MAPA]

P. Rąpalski, M. Karkosza
Parking P+R od pętli tramwajowej na Krowodrzy będzie dzielić nawet 100 metrów i, co gorsza, nowa, ruchliwa ulica
Parking P+R od pętli tramwajowej na Krowodrzy będzie dzielić nawet 100 metrów i, co gorsza, nowa, ruchliwa ulica fot. Anna Kaczmarz
Koncepcja przebudowy pętli Krowodrza Górka w ramach budowy linii tramwaju do Górki Narodowej i na Azory okazuje się wielką porażką miasta. Parking P&R od tramwajów będzie dzielić nawet 100 metrów i, co gorsza, nowa, ruchliwa ulica

Według niej parking P&R, na którym kierowcy powinni zostawiać samochody i przesiadać się do komunikacji miejskiej, zostanie oddzielony od pętli i części przystanków czteropasmową jezdnią. Będzie ją musiała pokonywać także spora grupa pieszych, by dostać się do tramwajów i autobusów.


Parking P+R od pętli tramwajowej na Krowodrzy będzie dzielić nawet 100 metrów i, co gorsza, nowa, ruchliwa ulica

Początkowo parkingi miały być dwa, każdy po 150 miejsc. Ale urzędnicy ugięli się pod protestami grupy mieszkańców i w koncepcji został tylko jeden parking, i to na zaledwie 100 aut. Ponadto oddzielony ruchliwą jezdnią od pętli. Dodajmy, że po zmianie koncepcji nawet po wybudowaniu torowiska do Górki Narodowej i tak część tramwajów będzie kończyć kurs nadal na Krowodrzy Górce.

Ten pomysł urzędników nie podoba się Radzie Dzielnicy IV.

- Parking będzie znacząco oddalony od przystanków i przedzielony czterojezdniową drogą - zauważa Jakub Kosek, szef rady, która już wydała negatywną opinię dla projektu. - Zapewne dlatego będzie też mniejszy, bo mało komu będzie się opłacało iść kilkadziesiąt metrów i stać na światłach przy szerokiej jezdni. Szybciej będzie odstać to w korku - uważa Kosek.

Zwraca też uwagę na to, że łatwiej będzie można dojść do pętli z miejsc postojowych na pobliskim osiedlu i to tam, jeśli już, a nie na nowym parkingu kierowcy zostawią auta. To z kolei denerwować będzie mieszkańców okolicznych bloków.

Winni mieszkańcy?
Dlaczego tak przygotowano i zmieniono koncepcję? - W czasie zeszłorocznych konsultacji do projektu wpłynęło 380 uwag mieszkańców. Do części z nich zastosowaliśmy się, chodzi m.in. o przesunięcie parkingu - przyznaje Jerzy Marcinko, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- Nie można doprowadzić do stworzenia kuriozalnych rozwiązań przeczących zdrowemu rozsądkowi - komentuje Kosek. Ma pretensje do ZIKiT-u, że uwzględnił akurat ten postulat grupy mieszkańców.

- Boję się, że ten projekt nie spełni swojej pierwotnej roli, i że auta przyjeżdżające do miasta spoza Krakowa nie będą się zatrzymywały przy pętli - przyznaje Grzegorz Stawowy, inny radny miejski PO. - Zaproponowane rozwiązanie jest ułomne i niepraktyczne. Kto chciałby jechać na parking mijając pętlę tramwajową, aby potem wracać pieszo w to samo miejsce do tramwaju?

Trudny dojazd i dojście na parking
Również dojazd do parkingu będzie utrudniony. Jadąc samochodem od północnej granicy miasta przez ul. Opolską trzeba będzie trzy razy przejechać przez torowiska, następnie skręcić w ul. Fieldorfa Nila, aby z niej dopiero wjechać na parking.

- Dojazd być może nie jest bardzo komfortowy, ale tak zostało to ustalone w planie zagospodarowania przestrzennego dla tego rejonu - przyznaje Krzysztof Migdał, wicedyrektor ZIKiT. Teren między pętlą a szeroką drogą pozostanie zielony.

Plan można zmienić, ale na to trzeba czasu, a urzędnicy z ZIKiT boją się, że przez opóźnienie mogą nie zdążyć wykorzystać dofinansowania z Unii Europejskiej na inwestycję.

Budowa linii do Górki Narodowej wraz z rozjazdem z kierunku Azorów ma kosztować ok. 363 mln zł. Realizację planuje się na lata 2016-2019.

Równocześnie powstanie też nowa droga wzdłuż torów. Od ul. Fieldorfa Nila do Opolskiej będą dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, ale jeden z pasów w obu kierunkach będzie tylko dla autobusów. Dalej do Pachońskiego pojawi się ogólnodostępna dwupasmówka w obu kierunkach, a następnie od Pachońskiego do Górki Narodowej droga z jednym pasem w każdą stronę.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto