Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kręty dojazd do powstającej kładki łączącej Grzegórzki z Zabłociem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Postępują prace związane z budową kładki pieszo-rowerowej Grzegórzki-Zabłocie. Obiekt powstaje w ramach budowy mostów kolejowych nad Wisłą.

- Już w czerwcu zostanie otwarta kładka pieszo-rowerowa, która połączy Grzegórzki z Zabłociem. To efekt naszej współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Kładka powstaje w ramach inwestycji kolejowych spółki. Będzie długa na ok. 660 m i szeroka na prawie 9 m - informuje prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

W PKP Polskie Linie Kolejowe zaznaczają: - Na łąkach pojawiły się już pierwiosnki, a nad Wisłą pierwsze elementy nowej kładki, którą piesi będą przechodzić na drugą stronę rzeki. Z każdym dniem widać kolejne postępy prac.

Wspólna inwestycja Krakowa i PKP PLK

Przypomnijmy – szansa na budowę kładki dla pieszych i rowerzystów przez Wisłę na wysokości ulic Podgórskiej i Zabłocie pojawiła się w ramach realizowanej przez PKP PLK modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, przewidującej budowę kilku przepraw mostowych na potrzeby ruchu kolejowego. W lutym 2020 r. złożona została miastu oferta współpracy w tej sprawie. Mając na uwadze szanse dla rozwoju infrastruktury rowerowej, a szczególnie możliwości powiązania przeprawą dróg dla rowerów wybudowanych w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ciągu ulic Ćwiklińskiej, Teligi i Wielickiej ze ścisłym centrum, miasto zdecydowało się na podjęcie rozmów o współpracy, zabezpieczając środki na ten cel w dokumentach finansowych.

17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła umowę z PKP PLK w sprawie dofinansowania realizacji inwestycji kolejowej w zakresie dotyczącym infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. W ramach przedsięwzięcia trwa budowa ciągów pieszych i rowerowych na obiekcie mostowym oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Dzięki temu powstaje infrastruktura o łącznej długości ok. 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Wszystkie ciągi piesze przystosowane będą dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Prace przy budowie przeprawy dla pieszych powoli się kończą. Zadanie jest dofinansowane z rządowych środków na przygotowanie III Europejskich Igrzysk, więc oddanie do użytku zaplanowane jest na czerwiec.

Dodatkowe tory dla szybkiej kolei aglomeracyjnej

Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą w Krakowie inwestycję pn. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Kontrakt za przeszło 1,2 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską.

Inwestycja obejmuje budowę dodatkowej pary torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, utworzenie
dodatkowego toru na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, 850 m linii kolejowej na estakadzie – od ul. Kopernika do ul. Miodowej.

W Krakowie oprócz dodatkowej pary torów na trasie kolejowej przecinającej centrum miasta powstały także nowe obiekty. Wśród nich wybudowano m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ulicami Kopernika i Miodową, a nad Wisła powstały trzy mosty kolejowe. Obecnie trwają prace związane z ukończeniem trzeciego z mostów, obok którego powstaje też wspomniana kładka pieszo-rowerowa.

W ramach gigantycznej kolejowej inwestycji wybudowano również dwa przystanki kolejowe – Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Z pierwszego już korzystają podróżni.

Sezon rowerowy już niedługo! Jaki rower wybrać?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kręty dojazd do powstającej kładki łączącej Grzegórzki z Zabłociem - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto