Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krakowskie Reminiscencje Teatralne 2013 przeniosą do światów równoległych [program]

Redakcja
W dniach 16-20 października w Krakowie potrwa 38. edycja przeglądu teatralnego RMNSC., która będzie poświęcona społeczeństwu i jego przemianom.

Jedyną stałą dla Reminiscencji jest ich ewolucja. Festiwal nieprzerwanie jest organizowany od 1975 i co roku zaskakuje formą i tematyką, dopasowując się do tempa rozwoju świata współczesnego, w myśl zasady - nowy teatr, nowy odbiorca.


Społeczeństwo się zmienia – teatr także musi

Tegoroczne 38 RMNSC. to pięć dni obcowania ze sztuką w salach najlepszych krakowskich teatrów, a także bezpośrednio w przestrzeni miejskiej. W programie znajdzie się kilkanaście spektakli i wydarzeń, z których część powstała specjalnie dla Reminiscencji, prezentujących różne spojrzenia na sztukę, politykę i społeczeństwo oraz odważny komentarz do otaczającej rzeczywistości.

- Fakt istnienia społeczeństwa zależy od ludzkich działań, a struktury społeczne są ze swej natury zmienne. To, jaką formę przyjmują, wynika z ludzkich zachowań oraz konsekwencji tych wcześniejszych - mówi dyrektor festiwalu, Anna Lewanowicz.

- Podczas tegorocznych Krakowskich Reminiscencji Teatralnych zarysujemy kilka obszarów, w których ujawniają się napięcia pomiędzy siłami organizującymi życie społeczne. Jaki wpływ na kształtowanie się nowego porządku mają jednostkowe działania? Kto - i co - inicjuje powstawanie grup albo doprowadza do ich rozkładu? - dodaje organizatorka ze Stowarzyszenia „Rotunda”.


Przenieś się do światów równoległych

Tematem przewodnim imprezy są światy równoległe – festiwalowe wydarzenia odnoszą się przede wszystkim do różnych poziomów rzeczywistości społecznej, eksplorując zarówno odległe obszary geograficzne, jak i najbliższą przestrzeń.

Tegoroczny program oprócz polskich i zagranicznych spektakli tworzą projekcje filmowe, międzynarodowe warsztaty, panele dyskusyjne i spotkania z artystami, artystyczne spacery miejskie oraz pokazy taneczne i rezydencja taneczna „Dance Moves Cities”.


140 dni poszukiwań, 100 opowieści, 3 spektakle, 1 miasto – 100% KRAKÓW

Sztandarowym projektem będzie "100% Kraków" - opierając się na danych statystycznych zilustruje on społeczeństwo Krakowa, ale jednocześnie – dzięki zaangażowaniu jego reprezentantów – ukaże subiektywny wizerunek miasta. Projekt jest realizowany przez kolektyw teatralny Rimini Protokoll. Podobne przedsięwzięcia odbyły się już m.in. w Berlinie, Londynie czy Melbourne, teraz przyszedł czas na Kraków.

Krakowskie Reminiscencje Teatralne 2013 - PROGRAM

100% KRAKÓW Rimini Protokoll

100% KRAKÓW to trwający kilka miesięcy artystyczny projekt, bezpośrednio angażujący lokalną społeczność w tworzenie wyjątkowego przedstawienia teatralnego. Punktem wyjścia do spektaklu są dane statystyczne dotyczące Krakowa.

DANCE MOVES CITIES

Jak powinniśmy zacząć? Jak powinniśmy skończyć? Wielu choreografów, reżyserów, pisarzy, filozofów… próbuje od dawna odpowiedzieć na pytanie o początki i końce, a także zastanawia się nad ich znaczeniem.

ARTISTIC CITY TRIPS

W tegorocznych Artistic City Trips źródłem inspiracji i pożywką dla wyobraźni jest miasto. Wykazuje silne tendencje psychoaktywne, zaciera granicę między prawdą i zmyśleniem, stylistyką faktu i mockumentem. Anka Herbut, wraz z kilkunastoma artystami z Polski, Łotwy, Włoch i Niemiec poprowadzi artystyczne spacery po Krakowie i Nowym Sączu, tworząc alternatywne mapy tych miast.

#STALKER Aśka Grochulska, Tomasz Węgorzewski

#stalker to autorska, interdyscyplinarna akcja miejska z zakresu sztuk wizualnych i performatywnych oraz etnografii miejskiej, bazująca na aktywności określanej jako „stalking” („podchody” lub „skradanie się”). W latach 80. XX wieku tym terminem zaczęto określać nowe wówczas zjawisko społeczne, jakim było obsesyjne podążanie fanów za gwiazdami Hollywood. W ostatnim czasie zjawisko przybiera na sile, głównie dzięki rozwojowi techniki i nowych metod komunikacji. Ofiarami stalkerów stali się nie tylko celebryci, ale także prywatne osoby. Widzowie zaproszeni zostaną do uczestnictwa w Zonie – spektaklu multimedialnym, którego scenariusz powstanie w oparciu o konstelację zebranych przez stalkerów dokumentów i wrażeń z miesięcznego działania w przestrzeni miasta.

DZOE Harakiri Farmers

Co się stanie, gdy założy się komuś worek na głowę? Co się dzieje, gdy pozbawia się kogoś w ten sposób twarzy? W surowej przestrzeni porusza się samotna, anonimowa tańcząca postać otoczona opresyjnymi dźwiękami. Co nam mówi ciało tej anonimowej postaci – nielegalnego imigranta, wykorzystywanego pracownika, niewygodnego świadka? Harakiri Farmers zastanawiają się nad tym, sięgając po pojęcie nagiego życia - czyli życia pozbawionego jakiejkolwiek ochrony, zdane na łaskę i niełaskę tego, kto nim dysponuje.

HATE RADIO International Institute of Political Murder

W czasie ludobójczych walk w Rwandzie w 1994 roku działało tylko Radio i Telewizja Tysiąca Wzgórz (Radio Télévision Libre des Mille Collines). Prywatna radiostacja należała do ludzi z kręgu ówczesnego prezydenta Ruandy, Juwenal Habyarimana – z plemienia Tutsi. Nadając audycje jawnie prowokujące Tutsi do przemocy wobec Hutu, RTLM odegrało ważną rolę w przebiegu konfliktu: wzmagało wzajemną niechęć i podsycało agresję. Milo Rau obnaża mechanizmy kreowania i zakłamywania rzeczywistości na podstawie historii i opowieści tych, którzy przetrwali ludobójczy konflikt Hutu i Tutsi w Rwandzie.

DRUGS KEPT ME ALIVE Jan Fabre

Antony Rizzi w przejmującym monodramie autorstwa Jana Fabre’a otwarcie mówi o uzależnieniu od narkotyków. Bohater uosabia posuniętą do skrajności fascynację życiem - niemal na śmierć. Fabre aranżuje sytuację spotkania aktora z widzem, przyjacielskiego zwierzenia, w którym tragedia miesza się z komizmem.

INSIGNIFICANT OTHERS (learning to look sideways) An Kaler

Choreografia tej austriackiej artystki przenosi w tajemniczą przestrzeń, w której gwałtownie poruszają się trzy ciała. Każde z nich to inny kształt, inna historia. An Kaler kreśli bez moralizowania i bez anegdot portret współczesności, której jednym z symboli jest taneczny klub. Ciał na umownym parkiecie nie dzieli praktycznie nic, a jednak każde z nich zdaje się być zamknięte w nieprzeniknionej bańce – to prawdziwa konstelacja równoległych światów.

A PIECE DANCED ALONE Alexandra Bachzetsis

W spektaklu uznanej szwajcarskiej artystki udział biorą dwie tancerki. Są tak samo ubrane, dzielą się z widzami bliźniaczymi życiorysami, z podobną pasją tańczą do popularnych piosenek kopiując nawzajem swoje ruchy. Mamy do czynienia z misterną grą powtórzeń, która zaciera różnice tożsamości. Ginie oryginał, ginie kopia. Pozostaje inteligentna zagadka, którą widz samodzielnie musi rozwiązać. Kto jest kim i dlaczego robi to, co robi?

THE PIXELATED REVOLUTION Rabih Mroué

Wykład performatywny Rabiha Mrouégo został zainspirowany zdaniem wypowiedzianym na początku trwającej obecnie wojny: "Syryjscy demonstranci nagrywają własną śmierć". Stwierdzenie to odnosiło się do amatorskich zdjęć i filmów wykonanych przez demontrantów. Rabih Mroué, sięgając po autentyczne filmy i fotografie, nie koncentruje się wyłącznie na konflikcie syryjskich rebeliantów i cywilów z wojskiem, ale odsłania nowe strategie uwiecznienia przemocy i okrucieństwa wojny.

RE//MIX Dario Fo przesłał instrukcje

Spektakl RE//MIX Dario Fo przesłał instrukcje Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego powstał w ramach cyklu Komuny Warszawa RE//MIX. Inspiracją do spektaklu stała się postać Dario Fo (włoskiego pisarza, reżysera teatralnego, satyryka). Autorzy konfrontują ze sobą dwie lewicowe rzeczywistości, włoską i polską; w bezkompromisowy sposób krytykują instytucje państwowe i polski system wspierania kultury. Nie unikają autoironii, krytykują zarówno polską prawicę, jak i lewicę, obnażając mechanizmy współczesnej kultury.

“UMYSŁ – CIAŁO” Prof. Jerzy Vetulani/Mikołaj Trzaska/Leszek Bzdyl

Unikalne na skalę kraju spotkanie nauki, tańca i muzyki. Na jednej scenie wybitny neurobiolog, nietuzinkowy jazzman i uznany choreograf prowadzący od 20 lat zespół Dada von Bzdülow. Wspólnie przyglądają się relacji ciała i umysłu, w kulturze europejskiej często postrzeganych jako światy równoległe. Wydarzenie ma otwartą formułę, przeplatają się w nim wykład, w którym problemowi ciało/umysł przyglądamy się z perspektywy najnowszych badań neurobiologii, oraz improwizacja muzyczno-taneczna, która pokazuje ciało i umysł w działaniu.

„FOLLOW ME” Tomasz Kireńczuk, Radek Rychcik
Czym może być doświadczenie jednostki, która w dokumentach znalezionych w archiwach odkrywa na nowo historię swojej miłości, a przez to również historię swojego życia; jakie znaczenie może mieć dla niej nagłe doświadczenie fikcji swojej własnej historii. To najważniejsze pytania spektaklu „Follow me”, inspirowanego historiami miłosnymi znalezionymi w krakowskich archiwach IPN. „Follow me” to historia miłosna inwigilowanego i inwigilującego, zadającego pytania i udzielającego odpowiedzi, tworzącego mistyfikację i zmuszonego, by w tej mistyfikacji funkcjonować.

Bilety

BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI

1.#stalker

- Aśka Grochulska, Tomasz Węgorzewski,  #stalker, (90 min.), PL, bezpłatne wejściówki
Arteteka WBP w Krakowie ul. Rajska 12 (wejście od ul. Szujskiego)

Aby odebrać bezpłatną wejściówkę na  #stalker należy kliknąć na podane poniżej daty wydarzenia. Link będzie aktywny od 7 października. Następnie należy wybrać przycisk “Rejestruj”, podane pola i potwierdzić ikoną “zapisz”.

#stalker 17 X

#stalker 19 X

Dopiero wejściówka odebrana w centrum festiwalowym upoważnia do wstępu na wybrane wydarzenie. Wejściówki będą dystrybuowane w biurze festiwalowym (Bunkier Sztuki) w godzinach 11:00-18:00 w dniach 16 – 17.10.

2. 100% KRAKÓW

- Rimini Protokoll, 100% KRAKÓW, (90 min.), PL, bezpłatne wejściówki
Narodowy Stary Teatr – Duża Scena, ul. Jagiellońska 5

Procedura rejestracji wejściówki jak na #stalker:

100% KRAKÓW  19 X 100% KRAKÓW  20 X godz. 11:30 100% KRAKÓW  20 X godz. 19:30

WSTĘP WOLNY

Bunkier Sztuki, Plac Szczepański 3a
- FILM:
Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt, A History of Mutual Respect; oraz Gabriel Abrantes, Benjamin Crotty, Visionary Iraq, (41 min.), ENG/PL, wstęp wolny

Bernadette Corporation, Get Rid of Yourself, (60 min.), ENG/PL, wstęp wolny

Köken Ergun, Flaga oraz Aszura, (31 min.), TUR/PL, wstęp wolny

Anand Patwardhan, Bombay: our city, (57 min.), ENG/PL, wstęp wolny

Sharon Hayes, Ricerche: Three, (40 min.), ENG/PL, wstęp wolny

Centrum Rotunda, ul. Oleandry 1
- Debata Rewolucja czy zamieszki – Sposoby uwodzenia publiczności, prowadzenie: Marina Gržinić,  ENG, wstęp wolny

Narodowy Stary Teatr – Duża Scena, ul. Jagiellońska 5
-  Debata 100% miasta , prowadzenie: Jan Sowa,  PL, wstęp wolny

ARTISTIC  CITY TRIPS, czas trwania jednego spaceru ok. 45-60 min., PL/ENG, wstęp wolny

ACT1  Dawno temu i nieprawda – Start: przy kawiarni Czuły Barbarzyńca, ul. Powiśle 11

ACT2 Pod górkę, – Start: kościół św. Józefa, Rynek Podgórski

ACT3 Śladami niewidzialnego człowieka. Literacka przechadzka po Nowym Sączu – Start: ruiny zamku, baszta, ostatnia ławka na skarpie, Nowy Sącz

BILETY PŁATNE

Buma Square,  ul. Wadowicka 6
International Institute of Political Murder, Hate Radio, (110 min.), ENG/PL, 35 zł N | 25 zł U

Bunkier Sztuki, Plac Szczepański 3a
- Harakiri Farmers, DZOE, (30 min.) oraz  Aleksandra Bachzetsis, A piece danced alone,(40 min.),
(łącznie na oba spektakle) 35 zł N| 25 zł U

Małopolski Ogród Sztuki, ul. Rajska 12
- An Kaler, Insignificant Others (learning to look  sideways), (60 min.), 35 zł N| 25 zł U
- Strzępka & Demirski, RE//MIX  Dario Fo przesłał instrukcje,(60 min.), PL, 3o zł N | 20 zł U
- Dance Moves Cities – prezentacja, (120 min.) oraz Ruedi Gerber: Breath Made Visible – film o  Annie Halprin,
(90 min.), ENG/PL,  10 zł N/U
- Jan Fabre, Drugs kept me alive, (60 min.), ENG/PL, 35 zł N| 25 zł U

Centrum Rotunda, ul. Oleandry 1
- Rabih Mroué, The Pixelated Revolution, (60 min.), ENG/PL, 35 zł N| 25 zł U
- Debata Rewolucja czy zamieszki – Sposoby uwodzenia publiczności, prowadzenie: Marina Gržinić,  ENG, wstęp wolny
- Prof. Vetulani/ Trzaska/ Bzdyl, Umysł-Ciało, (60 min.), PL, 35 zł N| 25 zł U

Teatr Nowy, ul. Gazowa 21
- Radek Rychcik, Follow me, (90 min.), PL/ENG, 30 zł N| 20 zł U

Wydarzenia towarzyszące Stary Teatr w ramach RMNSC.:
- Paweł Świątek, Paw Królowej, (95 min.), PL , 40zł N| 25 zł U
Narodowy Stary Teatr (Nowa Scena)
- Marcin Liber, Być jak Steve Jobs, (170 min.), PL 50zł N| 30 zł U
Narodowy Stary Teatr (Scena Kameralna)
- Jan Klata, Król Edyp, PL, 40zł N| 25 zł U
Narodowy Stary Teatr (Duża Scena)

od 7 lat
Wideo

echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto