Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krakowski sposób na smog: rozszerzyć strefę płatnego parkowania

Piotr Tymczak/Dziennik Polski
Maciej Jeziorek/Polskapresse
Jak prawić jakość powietrza w Krakowie? Według urzędników trzeba zmniejszyć ruch m.in. poprzez ograniczenie dostępu do miejsc parkingowych.

Krakowscy urzędnicy kolejny raz będą przekonywać radnych miejskich, że rozszerzenie strefy płatnego parkowania o Stare Podgórze, Grzegórzki, część Krowodrzy oraz Zwierzyńca jest zasadne. Tym razem argumentem ma być zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez ograniczenie parkowania na tych obszarach.

Projekt uchwały dotyczącej rozszerzenia strefy płatnego parkowania czeka na poddanie pod obrady radnych miasta od października ubiegłego roku. Urzędnicy liczyli, że przyjęcie zmian będzie następstwem uchwalonego przez radnych programu parkingowego, zakładającego rozszerzenie strefy. Na Grzegórzkach i Starym Podgórzu miałyby być identyczne opłaty jak na obszarach już objętych strefą (pierwsza godzina - 3 zł). Natomiast na Zwierzyńcu, Krowodrzy, os. Oficerskim oraz w części Grzegórzek (między ul. Mogilską i starą Grzegórzecką) powstałaby tańsza strefa buforowa (pierwsza godzina - 1,5 zł). O to, aby rozszerzyć strefę płatnego postoju, wnioskowali radni dzielnic z Grzegórzek, Zwierzyńca i Krowodrzy. Inaczej do sprawy podchodzą radni miejscy. Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel stara się więc ich przekonać do tego, aby poparli proponowane rozwiązania. Ostatnio dużo się mówiło w Krakowie o ogromnym zanieczyszczeniu powietrza i konieczności walki ze smogiem. Wiceprezydent Trzmiel teraz sięga po ten argument.

- Poprawa jakości powietrza w Małopolsce i w Krakowie powinna być dodatkową motywacją do działania. Przygotowujemy ocenę i analizę jaki będzie wpływ rozszerzenia strefy płatnego parkowania na obniżenie poziomu stężenia w powietrzu szkodliwych zanieczyszczeń - mówi wiceprezydent Trzmiel.

Chciałby, aby projekt uchwały dotyczący rozszerzenia strefy był procedowany przez radnych pod koniec marca albo zaraz po świętach wielkanocnych.

Krakowscy urzędnicy podkreślają, że ograniczanie dostępności centrum dla samochodów sprawdziło się w wielu metropoliach i zabytkowych miastach Europy Zachodniej. Na razie urzędnicy w Krakowie analizują, czy nie zwrócić się do rządu o wprowadzenie zmian prawnych dających możliwość pobierania opłat za wjazd do centrum albo wprowadzenia ekologicznych stref wraz ze sprzedażą winiet w zależności od poziomu emisji spalin danego auta. - W zależności od tego, jakie będą sugestie w uchwalonym w listopadzie przez marszałka województwa małopolskiego programie ochrony jakości powietrza, takie rozstrzygnięcia będą stosowane. Rozważamy nawet tak drastyczne jak zakaz palenia węglem - mówi wiceprezydent Trzmiel.

Na razie urzędnicy mogą wprowadzać ograniczenia ruchu poprzez zmianę oznakowania i rozszerzyć strefę. - Jest udowodnione, a przykładem jest m.in. Budapeszt, że rozszerzenie strefy i ograniczenie w ten sposób danego obszaru dla samochodów wpływa na poprawę jakości powietrza - zaznacza wiceprezydent Trzmiel.

Na niedawnym posiedzeniu Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa węgierski spcecjalista w dziedzinie transportu Zolton Gyarmati prezentował rozwiązania z Budapesztu. Tam działa system automatycznego obliczania poziomu wykorzystania miejsc postojowych dla danego obszaru parkowania. Jeżeli obłożenie przekracza 70 procent, to jest wprowadzana strefa, a gdy przekroczy 90 procent, to zwiększane są opłaty. - Trzeba jednak mieć na uwadze, że w Budapeszcie w zamian jest odpowiednio zorganizowana komunikacja miejska wraz z metrem i system parkingów, a także obwodnica, co pozwala na ominięcie miasta przez samochody ciężarowe, które najbardziej zanieczyszczają środowisko - komentuje Wojciech Wojtowicz, przewodniczący Komisji Infrastruktury. Jest przeciwny rozszerzaniu strefy w Krakowie na proponowanych zasadach.

- Do centrum dojeżdża wielu mieszkańców z obrzeży miasta i sąsiednich gmin. Jeżeli rozszerzymy strefę, to musimy dać coś w zamian. Tymczasem brakuje parkingów, nie mamy metra, a tramwaje i autobusy są często przepełnione. Nawet jakbyśmy chcieli dołożyć dodatkowe kursy do centrum w godzinach szczytu, to będzie problem, bo już tramwaje się korkują, a dodatkowych torowisk w Śródmieściu nie wybudujemy - dodaje radny Wojtowicz. Uważa, że jeżeli już, to można płatny postój wyznaczać punktowo, w miejscach, gdzie to jest konieczne. Jest zwolennikiem tego, aby ewentualne rozszerzenie strefy poprzedziły dokładne badania, w których urzędnicy obliczą, ile samochodów i osób wjeżdża na obszar, na którym ma być wprowadzony płatny postój, jakie jest procentowe wykorzystanie miejsc na tym terenie, a także jaki strefa miałaby wpływ na przedsiębiorców.

- Trzeba byłoby sprawdzić, ile firm zrezygnowałoby z kontynuowania swojej działalności w danym miejscu, jeżeli pracownicy musieliby płacić za parkowanie - mówi radny Wojtowicz.

**

Zyski ze strefy**

Wpływy ze strefy płatnego parkowania w 2010 r. wyniosły 13,3 mln zł. W 2011 r. (w jego połowie wprowadzono strefę na Kazimierzu i po wschodniej stronie Dworca Głównego) - 17,3 mln zł, a w 2012 - 23,3 mln zł. Powiększenie strefy o Grzegórzki to roczne wpływy ok. 5 mln zł ,a szacunkowe wydatki - 3,7 mln zł , w Starym Podgórzu - 3 mln z ł/2,3 mln zł. Strefa buforowa (część Zwierzyńca, Krowodrzy, osiedle Oficerskie i fragment Grzegórzek) przyniosłaby 4-4,5 mln zł, przy wydatkach w kwocie ok. 6 mln zł. Takie stawki na nowych terenach obowiązywałyby w pierwszych latach z powodu spłaty zakupu parkomatów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto