Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krakowianie załatwią sprawę w urzędzie w... paczkomacie. Obsługa bez kontaktu z urzędnikiem

OPRAC.:
Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Urzędowy paczkomat
Urzędowy paczkomat Krakow.pl/Bogusław Świerzowski
Władze Krakowa i firma InPost przygotowały specjalne paczkomaty, dzięki którym mieszkańcy załatwią niektóre urzędowe sprawy bez kontaktu osobistego z urzędnikiem, czy wchodzeniem do budynku urzędu. Trzy specjalne paczkomaty posłużą do obsługi Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa.

FLESZ - Kryzys w branży taxi. Nawet 80% mniej kursów

od 16 lat

Paczkomaty Urząd 24 to rozszerzenie funkcjonowania części urzędów w formie z pełnego lockdownu podczas pandemii koronawirusa. Gdy wszystkie urzędy były zamknięte na cztery spusty, część spraw można było załatwić poprzez wrzucanie kopert z wnioskami do specjalnych urn przy urzędach. Urzędowe paczkomaty to rozwinięcie tej funkcji.

Specjalne trzy paczkomaty staną przy trzech siedzibach Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców – przy al. Powstania Warszawskiego 10, na osiedlu Zgody 2 w Nowej Hucie i przy ul. Wielickiej 28A. Dokumenty można odebrać w maszynie znajdującej się przy tej siedzibie urzędu, w której składano wniosek. Jeśli wniosek został złożony elektronicznie, to dokumenty można odebrać z paczkomatu przy al. Powstania Warszawskiego 10.

Co załatwimy w paczkomacie urzędowym?

Jakie usługi mieszkańcy będą mogli realizować poprzez urzędowe paczkomaty? Odbiorą m.in. dowód rejestracyjny pojazdu w przypadku wymiany z powodu braku miejsca na wpis dot. badania technicznego, wtórniki karty pojazdu, prawa jazdy, tablicy rejestracyjnej i dowodu rejestracyjnego. Tego typu rozwiązania mają się pojawić przy urzędach miast w całej Polsce.

– Cieszę się, że w Krakowie zaczęła działać nowa usługa InPost Urząd 24, która pozwoli mieszkańcom w szybki i bezpieczny sposób załatwić sprawę urzędową przy pomocy paczkomatu. To odpowiedź na rosnące obecnie zapotrzebowanie w zakresie bezkontaktowego i wygodnego załatwiania spraw administracyjnych. Takie rozwiązanie w okresie pandemii jest o wiele bezpieczniejsze zarówno dla mieszkańców, jak i dla samych urzędników – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

– Od lat staramy się, żeby załatwianie spraw urzędowych było jak najwygodniejsze. Dlatego najpierw przedłużaliśmy godziny pracy urzędu, żeby nie trzeba było zwalniać się z pracy, potem otworzyliśmy punkty w galeriach handlowych, żeby można było załatwiać sprawy przy okazji zakupów, także w sobotę. Teraz zaczęliśmy się zastanawiać, czy właśnie paczkomaty nie mogą krakowianom ułatwić kontaktu z urzędem – podkreślił Bogusław Kośmider, wiceprezydent ds. obsługi mieszkańców.

– Jestem dumny, że Kraków – miasto, w którym jako InPost rozpoczynaliśmy biznesową drogę – jest pierwszym tak dużym miastem w Polsce, które będzie korzystało z naszej najnowszej usługi InPost Urząd 24 - mówi Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPost.

Wdrażanie idei smart city

Szef InPostu zwraca uwagę, że urzędowy paczkomat to także realizacja idei zarządzania miastem opartym na założeniach "Smart Cities", które jest projektowane z myślą o poprawie standardu życia mieszkańców. Z paczkomatów urzędowych można korzystać całą dobę.

Jak skorzystać z nowego rozwiązania? Składając wniosek w danej sprawie, należy zapytać urzędnika, czy możliwe jest odebranie dokumentów z paczkomatu. InPost poinformuje przez SMS na podany numer telefonu, gdy dokumenty będą czekać na odbiór w skrzynce maszyny. W wiadomości będzie widoczny kod potrzebny do jej otworzenia oraz maksymalny termin odbioru dokumentów z maszyny.

Na chwilę obecną mieszkańcy przez Paczkomat Urząd 24 Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa mogą:

  • otrzymać dodatkową tablicę rejestracyjną na bagażnik;
  • wymienić dowód rejestracyjny z powodu braku miejsca na badanie techniczne;
  • otrzymać wtórnik dowodu rejestracyjnego;
  • otrzymać wtórnik karty pojazdu;
  • otrzymać wtórnik tablic rejestracyjnych;
  • wymienić dowód rejestracyjny, jeśli istnieją zmiany w dowodzie powodujące konieczność jego wymiany;
  • otrzymać wtórnik prawa jazdy;
  • otrzymać wtórnik pozwolenia na kierowanie tramwajem;
  • otrzymać profil kandydata na kierowcę;
  • otrzymać międzynarodowe prawo jazdy;
  • otrzymać wpis kwalifikacji zawodowej (kod 95 – pod warunkiem wcześniejszego zwrotu dotychczasowego prawa jazdy).

Szczegółowe informacje oraz procedury dotyczące załatwiania spraw w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK można znaleźć na stronie internetowej bip.krakow.pl, oraz pod numerem informacji telefonicznej: 12 616 9109 (czynna w godz. 7.40-15.30).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Krakowianie załatwią sprawę w urzędzie w... paczkomacie. Obsługa bez kontaktu z urzędnikiem - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto