Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zmiany w organizacji ruchu w centrum spowodowały chaos. Na kierowców czeka pułapka przy ulicy Długiej

Piotr Tymczak
Mieszkańcy mają dość absurdalnych pomysłów zarządców dróg. Kierowcy na ul. Długiej wpadają w pułapkę, na okolicznych drogach stoją w korkach, a w biurze strefy płatnego parkowania w kolejkach, aby kupić abonament mieszkańca. Takie są skutki zmian, jakie urzędnicy wprowadzili w strefie płatnego parkowania.

Kierowcy błądzą w labiryncie

Od 8 stycznia drogowy chaos opanował rejon ul. Długiej. Stało się tak z powodu zmian kierunków ruchu na sąsiednich ul. św. Filipa, Krótkiej i Krzywej. To jeszcze bardziej utrudniło jazdę samochodem w tym rejonie. Przypomnijmy, że w grudniu duże zamieszanie spowodowało wprowadzenie jednego kierunku na wielu ulicach centrum, m.in. na części ul. Krowoderskiej i Szlak.

Teraz ul. św. Filipa jest jednokierunkowa od ul. Długiej do Rynku Kleparskiego, ul. Krzywa od ul. Krótkiej do ul. Długiej, a ul. Krótka – od ul. św. Filipa do ul. Krzywej. Problem w tym, że z powodu takich zmian mieszkańcy części ul. Długiej wpadają w pułapkę. – Przy takiej organizacji ruchu nie mogę wyjechać spod domu nie łamiąc przepisów – mówi Dariusz Piechota, mieszkaniec ul. Długiej. Parkując tam np. pod kamienicą nr 22 nie może pojechać na wprost w stronę ul. Basztowej, ponieważ jest to już wjazd do strefy B (ograniczonego ruchu), nie może skręcić w ul. Krzywą, ani zawrócić z powodu podwójnej linii ciągłej.

Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, zapewnia, że oznakowanie zostanie poprawione tak, aby w takim przypadku mieszkańcy ul. Długiej mogli jechać prosto w ul. Basztową.

Sprawdziliśmy jak w tym rejonie funkcjonuje ruch. Wielu kierowców nie zauważało zmian na ul. św. Filipa i wjeżdżało na nią jadąc pod prąd. Niektórzy próbowali też skręcić z ul. Długiej w ul. Krzywą. Widząc, że to już niemożliwe wycofywali się tarasując ruch na ul. Długiej, także tramwajowy.

Problemy widoczne są też na ul. Pędzichów, w którą skręcają kierowcy jadący ul. Szlak w kierunku ul. Długiej. Od grudnia ul. Szlak jest jednokierunkowa na odcinku od ul. Długiej do ul. Pędzichów. Doprowadziło to do tego, że ul. Pędzichów stała się trasą tranzytową przez centrum i to w czasie, w którym jej część (przy skrzyżowaniu z ul. Długą) jest rozkopana z powodu prac związanych z wykonaniem sieci ciepłowniczej.

Przedstawiciele ZIKiT tłumaczą, że zgodnie z polityką miasta w centrum preferowany jest transport zbiorowy i stąd są wprowadzane ograniczenia w ruchu. Michał Pyclik z ZIKiT przyznaje, że zawsze po wprowadzeniu takich rozwiązań są problemy i kierowcy muszą mieć czas na przystosowanie się do nowych zasad. – A w przypadku zmian w rejonie ul. św. Filipa to dopiero pierwszy dzień – przypomina Michał Pyclik. Zaznacza, że specjaliści z ZIKiT cały czas monitorują ruchu po zmianach i rozpatrują wszelkie uwagi.

Walka o miejsca parkingowe

Na tym nie koniec kontrowersji. Mieszkańcy zwracają uwagę na oznakowanie strefy płatnego parkowania. Pod znakami wyznaczającymi strefę są tabliczki z informacją: „Postój płatny w dni powszednie, pon.-pt. w godz. 10-20”. Za dzień powszedni uważa się każdy z wyjątkiem niedziel i świąt. Dniem powszednim jest więc również sobota, w której strefa nie obowiązuje.

Patrząc na tabliczkę można jednak zinterpretować, że także w soboty trzeba płacić za parkowanie, a od poniedziałku do piątku w godz. 10-20. Taka informacja może więc mylić kierowców, którzy w sobotę wrzucą pieniądze do parkomatu, a otrzymają bilet obowiązujący od poniedziałku od godz. 10 . - Naszym zdaniem oznakowanie nie jest błędne, ale możemy to jeszcze raz zweryfikować - mówi Michał Pyclik.

Mieszkańcy różnych rejonów miasta nadal też toczą spory z ZIKiT o miejsca parkingowe. W ramach niedawnych zmian zlikwidowano prawie 2,9 tys. miejsc postojowych. Urząd tłumaczy, że musiało się stać tak dlatego, aby dostosować strefę do zaleceń wojewody. Wytyczne były takie, by na chodnikach pozostawić przejście dla pieszych o szerokości dwóch metrów, a w szczególnych przypadkach - 1,5 m.

W ramach zmian parkowanie ograniczono m.in. na ul. Starowiślnej na odcinku od ul. Dietla do ul. Miodowej. Okoliczni mieszkańcy i przedsiębiorcy rozpoczęli jednak batalię z ZIKiT przekonując, że tam po zaparkowaniu auta szerokość przejścia dla pieszych jest prawidłowa. Ustawienie znaków zakazujących parkowanie uznali więc za fanaberię i utrudnianie życia. - Mieszkańcy mają wykupione abonamenty, a po zlikwidowaniu tych miejsc zupełnie nie było gdzie parkować - mówi Marian Szlachetka, mieszkaniec ul. Starowiślnej.

O odzyskanie miejsc walczyła m.in. kancelaria prawnicza z ul. Starowiślnej 53. Od poniedziałku przywrócono tam możliwość parkowania. Zmierzyliśmy dokładnie przejście dla pieszych w tym miejscu - ma szerokoś ok. 214 cm, a więc ponad wymagane normy. - Na tym odcinku nie wszędzie były jednak dwa metry. Ale w tym przypadku zrobiliśmy wyjątek - wyjaśnia Łukasz Franek.

O swoje walczą też mieszkańcy ul. św. Jana, gdzie na odcinku od ul. Pijarskiej do ul. św. Marka można było parkować ukośnie. Teraz wprowadzono tam postój równoległy. - Ubyło o połowę miejsc, ale i tak wszyscy nadal parkują tam ukośnie, bo inaczej musieliby krążyć po centrum szukając miejsca - komentuje jeden z mieszkańców.

Kontrowersje wśród kierowców wywołują też zmiany w przepisach, które spowodowały, że teraz abonamentu mieszkańca w strefie parkowania (za 10 zł miesięcznie) nie można kupić przez internet, trzeba przyjść do biura strefy przy ul. Reymonta 20 i czekać w kolejce. Spółka Miejska Infrastruktura wyjaśnia jednak, że nie ma innej możliwości, bo do biura trzeba teraz dostarczyć dokumenty potwierdzające m.in. opłacanie podatków w Krakowie.

Zmiany w strefie parkowania

Nowe ulice jednokierunkowe:

  • ul. św. Filipa - od ul. Długiej do Rynku Kleparskiego;
  • ul. Krótka - od ul. św. Filipa do ul. Krzywej;
  • ul. Krzywa - od. ul. Krótkiej do ul. Długiej.

Abonament Mieszkańca: Przysługuje teraz wyłącznie osobom zameldowanym na obszarze strefy i rozliczającym podatek w Krakowie. Można go wyrobić tylko dla samochodu, który się posiada na własność lub w leasingu albo na kredyt.

Nowe podstrefy: Największa i najstarsza strefa płatnego postoju, czyli P1 Stare Miasto została podzielona na cztery mniejsze niezależne obszary, podstrefy: P1 I, P1 II, P1 III oraz P1 IV. Ponadto wprowadzone zostały także korekty granic w przypadku innych podstref, np. podstrefy P6V i P8 będą teraz rozdzielone ul. Wrocławską na całej jej długości.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto