Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: zmiany w ograniczeniach prędkości. Będzie bezpieczniej?

Piotr Rąpalski
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Stanisław Śmierciak
Kraków: zmiany w ograniczeniach prędkości. Od sierpnia 2013 roku zostały zmodyfikowane ograniczenia prędkości na przebudowanym w ubiegłym roku ciągu ulic Bobrzyńskiego i Grota-Roweckiego, w wyniku czego dopuszczalna prędkość została podniesiona do 70 km/h. Jest to początek kompleksowej weryfikacji ograniczeń prędkości obowiązujących na krakowskich ulicach.

Kraków: zmiany w ograniczeniach prędkości

Decyzja o podjęciu takich działań została podjęta w ramach Zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu, w skład którego wchodzą przedstawiciele ZIKiT, Policji, MORD, Straży Miejskiej, MPK i Politechniki Krakowskiej. Zespół został powołany celem regularnego omawiania i rozwiązywania problemów z zakresu bezpieczeństwa i organizacji ruchu.

Zaproponowane działania zmierzają do wprowadzenia realnych ograniczeń prędkości, dostosowanych do geometrii, wyposażenia technicznego oraz funkcji, jaką pełni droga w układzie komunikacyjnym. Obecnie zdarza się, że na lokalnych drogach osiedlowych występują takie same ograniczenia prędkości jak na drogach dwujezdniowych, o dwóch albo trzech pasach ruchu. Często też wdrażane są ograniczenia prędkości prewencyjnie, na zasadzie „samochody jeżdżą 100 km/h, więc wprowadźmy ograniczenie do 30 to pojadą 70". Tego typu działania prowadzą do degradacji znaczenia znaku ograniczenia prędkości i skłaniają użytkowników do jego nieprzestrzegania.

Należy zwrócić uwagę, że celem nie jest zwiększanie prędkości na krakowskich ulicach, tylko dostosowanie prędkości do funkcji, jaką pełni dana droga.

Każde odstępstwo od tego schematu w postaci lokalnej zmiany ograniczenia prędkości powinno posiadać uzasadnienie z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jest to zadanie wymagające czasu, dlatego będzie systematycznie wprowadzane na ciągach drogowych w ramach porządkowania oznakowania. To samo tyczy się dróg lokalnych i osiedlowych, gdzie w całych kwartałach/enklawach ulic planowane jest wprowadzanie stref ograniczonej prędkości.

Jednakże ustawienie samych znaków drogowych nie daje pożądanych rezultatów i w związku z tym wymaga zastosowania różnorakich środków uspokojenia ruchu. W strefach ograniczonej prędkości powinny być stosowane rozwiązania lub urządzenia wymuszające jazdę z prędkością podaną na znaku. Zaleca się stosowanie organizacji ruchu wymuszającej powolną jazdę – m.in. nie powinno się stosować znaków określających pierwszeństwo na skrzyżowaniach; wprowadzając tzw. skrzyżowania równorzędne, na których obowiązuje reguła „prawej strony" oraz wprowadzać elementy zmuszające do zmiany kierunku lub toru ruchu, jakimi mogą być np. poprzeczne przegrody na jezdni tzw. szykany, wysepki, kwietniki, miejscowe przewężenia itp.

Natomiast stosowanie progów zwalniających należy ograniczać wyłącznie do tych miejsc i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeżeli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca.

Dlatego zamiast chaotycznego montażu progów, które mają wiele negatywnych skutków, trzeba podejść do zagadnienia kompleksowo. Część organizacji ruchu zostanie uporządkowana w ramach wprowadzenia strefy płatnego parkowania oraz wdrażania zmian w ścisłym centrum Krakowa, jednakże obejmuje to jedynie fragment miasta. Dlatego ZIKiT wystąpi z wnioskiem o zabezpieczenie środków w przyszłorocznym budżecie na przygotowanie materiałów projektowych wprowadzenia stref ograniczonej prędkości wraz geometrycznymi elementami uspokojenia ruchu. Wdrożenie takich rozwiązań wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz ograniczenie hałasu. Zakres obejmie wykonanie analizy i koncepcji wprowadzenia rozwiązań uspokojenia ruchu - osobno dla każdej z Dzielnic - oraz wykonanie projektów wynikających z przeprowadzonej analizy, w tym zmiany geometrii ulic objętych zakresem projektu.

Realizacja jest uzależniona od posiadanych środków, jednakże umożliwia racjonalne wykorzystanie środków budżetu miasta jak i poszczególnych dzielnic.

Niezależnie od ww. analiz systematycznie będzie weryfikowane oznakowanie na kolejnych drogach tranzytowych oraz rozprowadzających układu komunikacyjnego miasta Krakowa.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków: zmiany w ograniczeniach prędkości. Będzie bezpieczniej? - Kraków Nasze Miasto

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto