Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zmiany pod estakadą. Busy ominą rondo przy dworcu autobusowym

Bartosz Dybała
W listopadzie może dojść do zmiany organizacji ruchu dla busów pod estakadą przy ulicy Wita Stwosza. Dzięki temu korki na rondzie mają być mniejsze.

Od kiedy większość prywatnych przewoźników przeniosła się na parking pod estakadą przy ulicy Wita Stwosza (wcześniej wysadzali i odbierali pasażerów m.in. z przystanków przy ulicach Ogrodowej i Worcella), zmniejszyła się przepustowość ronda, zlokalizowanego najbliżej dworca autobusowego. Korki są większe niż wcześniej. Przede wszystkim długo trzeba czekać przy wyjeździe z tunelu.

Po zmianach spółka Małopolskie Dworce Autobusowe zleciła analizę sytuacji i zaproponowanie rozwiązań, które miałyby rozładować tworzące się tam zatory. W ostatnich dniach poznaliśmy wyniki. Potrzebę zmian widzą wszyscy: busiarze, urzędnicy i przedstawiciele MDA.

Przypomnijmy, że teraz busy jadące od Alej Trzech Wieszczów, aby wjechać na parking, muszą przedostać się przez rondo turbinowe przy MDA. Podobnie jest z wyjazdem. Aby pojechać w stronę Alej, muszą nawrócić, dlatego m.in. tworzą się korki. W analizie zleconej przez MDA jest propozycja zmiany. Chodzi o to, aby obecny wjazd zamienić na jednokierunkowy wyjazd i na odwrót, dzięki czemu busy mogłyby ominąć wspomniane rondo turbinowe.

Z takim pomysłem już wcześniej wystąpili sami przewoźnicy. Pojawiło się jednak pytanie, co z tymi busami, które na parking dojeżdżają od strony ronda Mogilskiego? Pasażerowie obawiają się, że po wprowadzeniu zmian będą musiały nadkładać drogi.

Dariusz Tarnawski, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych, uspokaja. - Bus jadący w stronę ronda Mogilskiego będzie musiał wyjechać na drogę w kierunku Alej i zawrócić na rondzie, które znajduje się wyżej niż turbinowe - przyznaje Tarnawski.

Odległość między dolnym a górnym rondem jest niewielka, nie ma więc obawy, że czas przejazdu się wydłuży. - Ponadto, przewoźników jadących taką trasą jest może dwóch - dodaje.

Twierdzi też, że początkowo był pomysł, aby wjazd od strony Alej był jednocześnie wyjazdem, ale nie udało się go przeforsować w ZIKiT.

Jak się dowiadujemy, zmiany proponowane przez busiarzy zostały wstępnie zaakceptowane przez Inżynierię Ruchu.

- Zostali zobligowani do złożenia oficjalnego projektu organizacji ruchu - twierdzi Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Z analizy zleconej przez MDA wynika też, że inną przyczyną korków w tym miejscu są... pasażerowie. „Są zmuszeni do korzystania z trzech przejść dla pieszych w obrębie ronda, aby dostać się na plac postojowy” - czytamy w dokumencie. „Przyjmując założenia na poziomie 7 osób wsiadających i 7 wysiadających na 1 pojazd, generuje to 192 osoby w godzinie szczytu dodatkowo na przejściu dla dla pieszych w jednym kierunku”.

Urzędnicy z ZIKiT-u nie planują jednak zmian w organizacji ruchu pieszych, np. przeniesienia któregoś z przejść.

Dariusz Tarnawski twierdzi, że projekt zmian proponowanych przez busiarzy jest na ukończeniu.

- Mamy nadzieję, że już na początku listopada uda nam się zmienić organizację ruchu - twierdzi prezes.

"Co Ty wiesz o Krakowie" - odcinek specjalny. Czy miejscy radni znają Kraków? cz.2

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto