Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. ZIKiT chce wprowadzić ograniczenie ruchu na placu Matejki

Redakcja
Po zakończeniu prac na ul. Dunajewskiego oraz przebudowaniu ul.Basztowej, wokół Plant będzie ruch jednokierunkowy. Jako jego dopełnienie ZIKiT chce powiększyć strefę B o część placu Matejki
Po zakończeniu prac na ul. Dunajewskiego oraz przebudowaniu ul.Basztowej, wokół Plant będzie ruch jednokierunkowy. Jako jego dopełnienie ZIKiT chce powiększyć strefę B o część placu Matejki fot. Elżbieta Rzyczniak

Strefa B przed ASP
Urzędnicy przygotowują się właśnie do przebudowy ul. Basztowej. Ale prawdziwa rewolucja dla korzystających z aut szykuje się jednak po jej zakończeniu. - Przebudowa trzech ulic: Podwale, Dunajewskiego i Basztowej będzie oznaczała, że zakończy się projekt wprowadzania ruchu jednokierunkowego wokół północnej części Plant, od Dworca do ul. Piłsudskiego - mówi Michał Pyclik z ZIKiT . Oprócz tego, rozszerzona zostanie strefa ograniczonego ruchu B. Trwa dyskusja jaki dodatkowy obszar powinna ona zająć.

Według wstępnego założenia drogowców, strefą B ma zostać objęty odcinek jezdni przy placu Matejki przed Akademią Sztuk Pięknych, pomiędzy ul. Paderewskiego a ul. Basztową. Obecnie samochody wyjeżdżające z placu Matejki na ul. Basztową, mogą skręcić w prawo i wjechać w strefę B, ale także w lewo, w kierunku ul. Lubicz. - Kiedy na ul. Basztowej zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy, tej drugiej możliwość, nieobjętej strefą B, już nie będzie - tłumaczy Michał Pyclik. - Jedynym dopuszczalnym manewrem będzie wjazd w strefę B, dlatego planujemy przesunąć ją tak, by kierowcy nie wpadali w pułapkę i mieli możliwość skrętu jeszcze przed dojechaniem do niej.

Korki na Kleparzu
Tą możliwością miałoby być dopuszczenie do skrętu z placu Matejki w ul. Paderewskiego. W ten sposób kierowcy trafialiby na rynek Kleparski. To rozwiązanie jednak nie wszystkim się podoba, ponieważ zmiana kierunku jazdy w ul. Paderewskiego i zwiększona liczba aut, które będą przejeżdżać w pobliżu Kleparza, grozi paraliżem okolicznych ulic. Niedostępne dla wiekszości kierowców stałyby się też miejsca postojowe przed ASP.

- Ważne są one dla studentów i pracowników. Przy placu Matejki znajduje się wydział malarstwa i rzeźby. Studenci często taszczą tu ogromne kamienie, sztaby żelaza czy wielkie obrazy, a pracownicy uczelni przynoszą rzeźby na wystawy - mówi prof. Czesław Dźwigaj. Przynajmniej ul. Paderewskiego powinna być dla nich jakoś zarezerwowana - dodaje.

Obrony miejsc postojowych, z których korzystają mieszkańcy z ul. Paderewskiego i okolicy pl. Matejki chce także rada dzielnicy I Stare Miasto. Radni otrzymali z ZIKiT do zaopiniowania projekt zmian organizacji ruchu na placu Matejki. Zastanawiają się, czy pomysłu drogowców nie warto zmodyfikować.

Strefa w całej okolicy?
Według części z nich, paradoksalnie mieszkańcom mogłoby pomóc jeszcze większe poszerzenie strefy B niż zakładają drogowcy.

- Mogłaby ona objąć na przykład cały plac Matejki, część ul. Paderewskiego pomiędzy placem a Kleparzem, dodatkową część ul. Basztowej od ul. Zacisze, a także ulice Zacisze i Worcella - proponuje Tomasz Daros, przewodniczący rady dzielnicy I. - Dzięki temu tutejsi mieszkańcy mogliby łatwiej zaparkować przy swoich domach.

Przy takim rozwiązaniu jednak w ul. Pawią kierowany byłby zarówno ruch od strony ulic Westerplatte i Lubicz, jak (przez ul. Kurniki) od strony ulic Warszawskiej i św. Filipa. To też nie wszystkim się podoba.

- To dziwne, aby strefa B miała obowiązywać tylko na połowie placu. Z drugiej strony, wprowadzenie jej na całym placu spowodowałoby zwiększenie ruchu na ul. Warszawskiej, Filipa i Kurniki - ocenia Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu z firmy Altrans.

Drogowcy uspokajają. - Ciągle analizujemy wszystkie możliwości i czekamy na oficjalne stanowisko rady dzielnicy - mówi Michał Pyclik. - Zmiany wprowadzimy dopiero po przebudowie ul. Basztowej, więc mamy jeszcze trochę czasu. Poza tym naszym celem nie jest ograniczanie możliwości parkowania przy placu Matejki - dodaje.

Będzie wiadomo w 2016 r.
Urzędnicy cały czas przygotowują się do przebudowy ul. Basztowej na odcinku od Dworca do ul. Długiej. Obecnie czekają na uzyskanie pozwolenia na budowę w tym miejscu. Ulica ma zostać przebudowana analogicznie do ul. Dunajewskiego - wykonana zostanie nowa jezdnia w kierunku teatru Bagatela, powstanie nowe torowisko, a w miejsce pasa bliższego Plantom znajdzie się miejsce dla trasy rowerowej. Prace będą kosztować ok. 10 mln zł i rozpoczną się w przyszłym roku. Możliwe są dwa terminy.

- Ustalamy czy inwestycja powinna być zrealizowana przed czy po Światowych Dniach Młodzieży - mówi Michał Pyclik. - Prace w tym miejscu są zaplanowane na około 3 miesiące. Jeśli zostanie ustalony budżet miasta na przyszły rok oraz uzyskamy pozwolenie na prace, to już na początku roku możliwe będzie przeprowadzenie przebudowy.

Remont w tym miejscu oznacza znaczne utrudnienia dla kierowców oraz kolejne zmiany w komunikacji miejskiej, podobne do tych z jakimi mieliśmy do czynienia przez ponad trzy ostatnie miesiące, kiedy to przebudowywano ul. Dunajewskiego, na odcinku od ul. Długiej do ul. Karmelickiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto