Kraków. Zdaniem GDDKiA podwyżka opłat za przejazd autostradą A4 z Krakowa do Katowic jest nieuzasadniona

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Anna Kaczmarz
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad nie widzi uzasadnienia dla proponowanych podwyżek opłat za przejazd autami osobowymi autostradą A4 Kraków - Katowice. Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

Przypomnijmy, że Stalexport Autostrada Małopolska planuje od 1 października br. zmienić stawkę opłaty za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków. Na każdej bramce kierowcy aut osobowych mieliby płacić nie 10 a 12 zł. To oznacza, że za całą podróż z Krakowa do Katowic trzeba byłoby zapłacić 24 zł a nie 20 zł, a więc o 4 zł więcej niż obecnie.

Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, przyjął błędne założenia dotyczące prognoz wzrostu PKB. W opinii GDDKIA także zaproponowana różnica/proporcja pomiędzy wysokością pobieranej opłaty „z opuszczaną szybą” - 12 zł i „bez opuszczania szyby” - 8 zł jednocześnie z wprowadzeniem podwyżki nie spełni w sposób prawidłowy przyjmowanego przez Koncesjonariusza założenia o zachęcie do korzystania z metody zapłaty „bez opuszczania szyby”.

Według GDDKiA wzrost stawek będzie mieć przełożenie na spadek ruchu na autostradzie, a tym samym będzie prowadzić do
przeniesienia części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4 (trasy przez Zabierzów, Olkusz czy Alwernię), co stoi w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym.

GDDKiA zwraca też uwagę, że już teraz część dróg określonych w załączniku do umowy koncesyjnej jest w sposób bardzo mocno obciążona ruchem i posiada znikome rezerwy przepustowości. "Zaproponowany wzrost stawek opłat przyczyni się bezpośrednio do zwiększenia ruchu na tych drogach, co może istotnie negatywnie wpłynąć na możliwości obsługi przez nie ruchu lokalnego" - zaznaczają w GDDKiA.

Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności w gospodarce oraz zmieniającej się sytuacji społecznoekonomicznej. "W okresie pandemii wiele instytucji, podmiotów finansowych i przedsiębiorstw podejmuje odmienne działania obniżając stawki pobieranych opłat, działając prospołecznie. Tymczasem propozycja koncesjonariusza jest działaniem odwrotnym" - podkreśla GDDKiA.

GDDKiA zwróciła się więc do SAM z prośbą o ponowną weryfikację zasadności i celowości zmian stawki opłaty za przejazd
autostradą A4 dla aut osobowych oraz wstrzymanie się z wprowadzeniem podwyżki od 1 października 2020 r.

Przypomnijmy, że zmianom w obowiązującym cenniku towarzyszyć miałoby utrzymanie stawki preferencyjnej dla kierowców samochodów osobowych, którzy wnoszą opłaty poprzez elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass oraz aplikacje Autopay i SkyCash. Od października br. będą płacić za przejazd na każdej bramce 8 zł.

– Mimo planowanej zmiany stawek opłat za przejazd, kierowcy, którzy wybiorą automatyczne metody płatności za przejazdy, dzięki rabatowi w wysokości 4 zł wciąż będą mogli podróżować taniej. Korzystający z A4Go w formule pre-paid, do końca września br. mogą nabywać impulsy, czyli przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków, w cenie 7 zł, ważne przez kolejne dwa lata niezależnie od zmian cennikowych – informuje Rafał Czechowski, rzecznik pasowy SAM SA. – Zmiana stawek za przejazd wynika ze wzrostu kosztów eksploatacji i utrzymania projektu, jakim jest zarządzany przez nas odcinek autostrady A4 w okresie ostatnich pięciu lat. Na przestrzeni ostatnich miesięcy, korzystając z niższego poziomu ruchu, prowadzimy intensywne prace remontowe, które mają zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróżowania autostradą. Cały czas ponosimy spore nakłady inwestycyjne, w tym m.in. w nowoczesne i szybkie metody wnoszenia opłat, obejmujące również prace nieprzewidziane w umowie koncesyjnej – dodaje.

Stalexport Autostrada Małopolska zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 r. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego.

Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska nie obciąża Skarbu Państwa. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Zdaniem GDDKiA podwyżka opłat za przejazd autostradą A4 z Krakowa do Katowic jest nieuzasadniona - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3