Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zaprojektowali podziemny przystanek tramwajowy przy rondzie Polsadu [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zaprojektowano podziemny przystanek tramwajowy "Rondo Polsadu".
Zaprojektowano podziemny przystanek tramwajowy "Rondo Polsadu". tramwajdomistrzejowic.pl
W ramach prac projektowych dotyczących budowy linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic powstała koncepcja podziemnego przystanku w rejonie ronda Polsadu. Motywem przewodnim dla tego obiektu mają być materiały charakterystyczne dla krakowskich murów - kamień i cegła. Odpowiednie doświetlenie wnętrz podziemnej stacji ma natomiast zapewnić pokaźny świetlik.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

- Punktem wyjściowym do rozważań nad formą projektu przystanku "Rondo Polsadu" były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamień i cegła - opisuje architekt Małgorzata Marcinkowska, projektantka przystanku z firmy Prota Polska. - Mury wykonane z tych materiałów mają charakterystyczny układ i rytm, szczególnie wynikający z detali wątków ceglanych. Ideą projektu jest przełożenie tego schematu na wielkoformatowe formy geometryczne okładzin wnętrz i wykorzystanie analogicznej kolorystyki - wyjaśnia.

Autorzy projektu zwrócili uwagę na mankament przejść podziemnych i innych obiektów liniowych, jakim jest monotonia długich korytarzy. By jej zapobiec, na ścianach podziemnych kondygnacji zaproponowano układ okładzin, który - choć powtarzalny - ma zapewnić odmienny efekt w zależności od kąta patrzenia. Mimo tego, że będą one wykonane z nowoczesnych materiałów, wyglądem mają nawiązywać do surowców charakterystycznych dla zabytkowych krakowskich ulic.

Ceglane mury, porośnięte pnączami są również nieodzownym elementem krajobrazu dzielnicy Krakowa -Prądnika Czerwonego, obfitującego w zabudowania klasztorne. To skojarzenie wykorzystano w propozycji pawilonów wyjściowych, które zostały zaprojektowane na zasadzie kontrastu. - Jedna ze ścian ma nawiązywać do masywnego muru porośniętego roślinnością, pozostała część pawilonu to lekka przeszklona stalowa konstrukcja - mówi architekt Małgorzata Marcinkowska.

Gatunki roślin tworzących „zielony mur” mają zostać odpowiednio dobrane tak, aby były łatwe w utrzymaniu i estetyczne przez cały rok.

Projekt architektoniczny przystanku Rondo Polsadu, zaproponowany przez biuro projektowe Prota Polska, obejmuje dwie podziemne kondygnacje: na poziomie -2 znajdą się perony tramwajowe, a na poziomie -1 ciągi komunikacyjne dla pieszych połączone z poziomem terenu czterema klatkami schodowymi. Każdy pawilon wyjściowy będzie zadaszony i wyposażony w schody tradycyjne, ruchome oraz windy mogące pomieścić rowery czy wózki.

Przystanek ma być w pełni dostępny dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pod ziemią - oprócz części dedykowanych pasażerom – znajdą się pomieszczenia dla pracowników obsługi przystanku i tunelu oraz pomieszczenia techniczne, zapewniające bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie obiektu.

Przypomnijmy, że trwa opracowywanie projektu architektoniczno-budowlanego dla nowej linii o długości ok. 4,5 km, która ma połączyć Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera.

To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Inwestycja obejmuje budowę m.in. 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.

Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym przebiegiem torowiska na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Wariant podstawowy w rejonie ronda Młyńskiego zakładał przebudowę istniejącego układu drogowego na powierzchni w formie ronda turbinowego.

Wiosną rozpoczęto analizy możliwości wprowadzenia w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu torów na tym rondzie poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1180 metrów z planowanych dotychczas 900 m. Koszt dodatkowych prac ustalono na ok. 136 mln zł (dotychczasowe koszty zadania szacowano na ok. 1,1 mld zł).

Mieszkańcy wnioskowali również o budowę w ramach inwestycji tunelu na odcinku ulic Dobrego Pasterza - Bohomolca, ale nie uwzględniono tego postulatu. Urzędnicy tłumaczyli, że proponowany dodatkowy zakres inwestycji nie mieściłby się w wydanej dla tego zadania decyzji dotyczącej uwarunkowań środowiskowych. Przekonywali też, że przeniesienie trasy na poziom "-1" na tym odcinku i wyprowadzenie na pętlę w Mistrzejowicach byłoby zadaniem nadzwyczaj trudnym (ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu) i zwiększającym zajętość terenu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto