Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zamiast metra może być tramwaj w tunelu. Jest koncepcja nowej trasy. Sprawdź, jaki byłby jej przebieg?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Jest koncepcja budowy kolejnego tunelu tramwajowego pod centrum Krakowa - od ronda Barei do ul. Reymonta. Obecnie mamy tunel od ronda Mogilskiego do stacji "Politechnika".
Jest koncepcja budowy kolejnego tunelu tramwajowego pod centrum Krakowa - od ronda Barei do ul. Reymonta. Obecnie mamy tunel od ronda Mogilskiego do stacji "Politechnika". Andrzej Wiśniewski
Na zlecenie miasta powstaje Studium wykonalności dla bezkolizyjnego transportu w tym metra w Krakowie. Jednym z analizowanych rozwiązań jest budowa linii tramwajowej częściowo przebiegającej pod ziemią.

FLESZ - Co zdrożeje w 2021 roku?

Studium dla bezkolizyjnej komunikacji w Krakowie w tym metra miało powstać do 16 grudnia 2019 r. Jest jednak duże opóźnienie związane z tworzeniem dokumentu. Obecnie urząd informuje, że studium powinno zostać odebrane w I kwartale 2021 r.

- Dotychczas zrealizowano cztery z sześciu etapów „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”

- informują w urzędzie.

W magistracie podkreślają, że w ramach realizacji etapu 4, przygotowana dokumentacja jest najbardziej rozbudowaną i zróżnicowaną tematycznie częścią dokumentu, która obejmuje:

  • szczegółowe wyznaczenie przebiegu tras dla różnych rodzajów transportu oraz opracowanie koncepcji wraz rysunkami projektowymi;
  • analizę taboru,
  • sterowanie ruchem pociągów,
  • zasilanie elektroenergetyczne,
  • ocenę technologii przyjętych do realizacji,
  • wstępne uwarunkowania konserwatorskie (opinie i uzgodnienia),
  • wstępną ocenę uwarunkowań prawnych,
  • studium geologiczno-inżynierskie, opinia geotechniczna oraz studium hydrogeologiczne (m. in. w oparciu o wykonane badania terenowe – wykonano 140 otworów badawczych na łączną głębokość ok. 4500 m),
  • opinie komórek i jednostek miejskich (m. in. Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie, Wydziału Planowania Przestrzennego, Wydziału Kształtowania Środowiska, Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu).

- Głównym celem tego etapu było określenie technicznych możliwości realizacyjnych nowego środka transportu oraz wskazania uwarunkowań, na które należy zwrócić szczególną uwagę przy wykonywaniu dalszych prac. Wielobranżowa analiza techniczna pozwoliła uzyskać niezwykle cenne informacje w zakresie technologii wykonywania robót (zarówno odcinków szlakowych jak i stacyjnych) jak i budowy podłoża geologicznego - informują w urzędzie. - Wskazano także optymalny tabor oraz jego parametry dla każdego z analizowanych wariantów. Bardzo ważnym aspektem było takie zaprojektowanie tras oraz stacji i przystanków, by zachować unikalny charakter miasta. Obszarami szczególnie cennymi pod względem ochrony zabytków było centrum Krakowa oraz Nowa Huta - dodają.

Przypomnijmy, że w przypadku metra wzięto pod uwagę połączenie na trasie Nowa Huta - centrum - Bronowice. W tej sprawie prowadzono uzgodnienia w władzami konserwatorskimi co do położenia podziemnych przystanków w centrum. Ustalono, że mogłyby się one mieścić pod rondem Mogilskim, w sąsiedztwie Dworca Głównego - pod placem Nowaka-Jeziorańskiego oraz pod placem przy ul. Karmelickiej, gdzie obecnie mieści się naziemny parking, a do połowy 2022 r. ma powstać park.

Jednym z analizowanych wariantów jest także budowa kolejnej linii szybkiego tramwaju, która częściowo przebiegałaby w tunelu. - Trasa tego wariantu pokrywa się z przebiegiem wariantu zakładającym realizację linii metra, jednak odcinek tunelowy został zaprojektowany na odcinku centralnym, gdzie występują największe utrudnienia na sieci tramwajowej. Pozostały przebieg jest naziemny z częściowym wykorzystaniem istniejących torowisk tramwajowych (głównie w rejonie Nowej Huty), a częściowo wymagana byłaby budowa nowej infrastruktury naziemnej - wyjaśniają w urzędzie.

Odcinek centralny (tunelowy) przebiegałby od ronda Barei wzdłuż ulic Lublańskiej i Pilotów, gdzie krzyżowałby się z linią kolejową nr 100. Następnie trasę wyznaczono w kierunku ronda Mogilskiego, gdzie odbijałaby w kierunku zachodnim wzdłuż ul. Lubicz w rejon dworca kolejowego, tworząc tym samym w tym miejscu duży węzeł przesiadkowy (tramwaj, autobus, kolej). Dalej trasa prowadziłaby po obrysie Plant (I obwodnica miasta), wzdłuż ul. Rajskiej i ul. Reymonta, gdzie założono koniec odcinka tunelowego. Proponowane przystanki dla części tunelowej to: rondo Polsadu, rondo Młyńskie, Olsza, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, Akademia Górniczo-Hutnicza.

Przypomnijmy, że w maju 2014 r. krakowianie w referendum opowiedzieli się za budową metra w Krakowie. We wrześniu 2018 r. miasto podpisało umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na opracowanie (za 9,4 mln zł) studium dla bezkolizyjnej komunikacji w Krakowie w tym metra. Zapisy kontraktu były takie, że dokument ma powstać do 68 tygodni od dnia zawarcia umowy, jednak nie później niż do 16 grudnia 2019 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto