Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zaczęła się rewolucja na ulicach w centrum. Duże zmiany wprowadzono na ulicy Wielopole. Ale to dopiero początek [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwają prace związane ze zmianą organizacji ruchu na ul. Wielopole w ramach Krakowskiej Tarczy Mobilności. Już wkrótce będzie można przejechać tam w dwie strony na rowerze. Więcej miejsca ma być dla pieszych. Zmienią się zasady parkowania. Później do rewolucyjnych zmian dojdzie na kolejnych ulicach w centrum, m.in. w rejonie Wawelu.

- Prace na ulicy Wielopole są na ukończeniu. Plan jest taki, by rowerzyści nową trasą mogli przejechać w środę, 20 maja - informuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Z powodu wyznaczenia ścieżki dla rowerzystów zmienią się zasady parkowania na ul. Wielopole. Dotychczas auta parkowały tam ukośnie, a teraz będzie możliwy postój równolegle do chodnika. Dzięki temu cały chodnik będzie do dyspozycji pieszych.

Przypomnijmy, że w związku z pandemią koronawirusa i wzmożonym ruchem pieszym oraz rowerowym, w ramach tzw. Tarczy dla Mobilności, miasto wprowadza właśnie rozwiązania, które zakładają zwiększenie - kosztem miejsc dla aut - powierzchni dla osób chodzących pod chodnikach i cyklistów.

W maju, oprócz ul. Wielopole, nowe rozwiązania będą wprowadzone od ronda Grunwaldzkiego, przez most Grunwaldzki, na fragmentach ulicy Dietla, a także ulicy Grzegórzeckiej (w kierunku ronda Grzegórzeckiego).

Trwa głosowanie...

Czy według Ciebie wprowadzane zmiany na ulicach w krakowskim centrum to dobry pomysł?

Gazeta Krakowska

Przypomnijmy, że w ramach krakowskiej Tarczy dla Mobilności na początek ma zostać wydzielonych ok. 7 km tymczasowych dróg dla rowerów na pasach ruchu dla samochodów. Powstaną one na ul. Grzegórzeckiej, Wielopole, Dietla, Westerplatte - św. Gertrudy. Most Grunwaldzki ma stać się "lejkiem" ruchu rowerowego, gdzie spotkają się trasy od strony Ruczaju i ronda Matecznego.

W wielu miejscach, w których ruch rowerowy zostanie przeniesiony na jezdnie automatycznie ma się więc zrobić więcej miejsca dla pieszych, bowiem do ich dyspozycji dojdą drogi rowerowe, tak będzie np. na moście Grunwaldzkim. Więcej przestrzeni dla pieszych zostanie też być wyznaczone na ulicy Mogilskiej czy Grzegórzeckiej.

W dalszej kolejności bardzo duże zmiany zaplanowano m.in. w rejonie Wawelu. Na ciągu ul. św. Gertrudy – Westerplatte powstanie dwukierunkowa droga rowerowa od strony Plant (na całej długości). Z tego powodu na wspomnianym ciągu wzdłuż Plant od ul. Dominikańskiej do ul. Lubicz będzie obowiązywać jeden kierunek ruchu dla samochodów po stronie wschodniej - w kierunku Dworca Głównego. Pozostały odcinek ma być dwukierunkowy, ale kierunek przeciwny zostanie wyznaczony po torowisku tramwajowym.

Na tym nie koniec. W okolicach Wawelu - od ul. Straszewskiego do ul. św. Gertrudy wprowadzona zostanie strefa zamieszkania z pierwszeństwem dla pieszych, którzy będą tam mogli chodzić całą szerokością jezdni.

W środę (20 maja br.) rozpocznie się częściowy remont mostu przez rzekę Wisłę w ciągu ulicy Nowohuckiej. Na niej, na odcinku mostu nad Wisłą, wyznaczona będzie dwukierunkowa droga dla rowerów kosztem pasa ruchu dla aut po północnej stronie, jako połączenie istniejącej infrastruktury po obu stronach mostu (brakujący odcinek).

Pozostałe planowane zmiany w organizacji ruchu:
- Na ul. Dietla dotyczyć będą odcinka nie objętego remontem. Od ronda Grunwaldzkiego do ul. św. Stanisława oraz od okolicy skrzyżowania z ul. Starowiślną i Wielopole do ul. Grzegórzeckiej chodniki (także z wcześniej wyznaczonymi ścieżkami rowerowymi) zostaną udostępnione pieszym. Do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, a na drugim wyznaczone zostaną ścieżki rowerowe i miejsca do parkowania.
- Na ul. Grzegórzeckiej wyznaczona zostanie dwukierunkowa droga rowerowa po południowej stronie. Ruch samochodowy w stronę ronda Grzegórzeckiego będzie się odbywał po torowisku. Po północnej stronie ul. Grzegórzeckiej poszerzone zostaną ciągi piesze w newralgicznych miejscach.
- Na ul. Księcia Józefa ruch rowerzystów będzie się odbywał na jezdni z wykorzystaniem do tego pasa dla autobusów.
- Na ul. Pilotów udostępnione zostaną pasy rowerowe na odcinku od ul. Kieleckiej do ronda Młyńskiego - w obu kierunkach.
- Na ul. Ofiar Dąbia pasy rowerowe obowiązywać będą od al. Pokoju do ul. Nowohuckiej - w obu kierunkach.
- Na ul. Mogilskiej parkowanie samochodów ma się odbywać na prawym pasie ruchu (w kierunku Nowej Huty) a w kierunku centrum miasta ma funkcjonować droga dla rowerów na jezdni. Dzięki temu będzie więcej miejsca dla pieszych na chodniku - na odcinku gdzie jest najwężej i najbardziej intensywna zabudowa i najwęższe chodniki (od ul. Kieleckiej do zawrotki w rejonie linii kolejowej).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto