Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Za rok wprowadzą ograniczenia dotyczące wjazdu starych aut do centrum. Jakie będą granice Strefy Czystego Transportu?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwają konsultacje dotyczące wprowadzenia od marca 2023 roku Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Przygotowany przez urzędników projekt zakłada, że za rok w obszarze II obwodnicy będą mogły jeździć samochody wyprodukowane od 2001 r. Mieszkańcy dopytują, gdzie dokładnie zostaną wyznaczone granice obszaru objętego zmianami. Urzędnicy wyjaśniają, że odpowiedź na to dadzą prowadzone rozmowy z mieszkańcami.

Kraków. Granice Strefy Czystego Transportu - plany, mapy

- Podawana jest informacja, że na początku Strefa będzie obejmowała obszar objęty tzw. II obwodnicą Krakowa – teren ograniczony Alejami Trzech Wieszczów oraz ulicami: Konopnickiej, Kamieńskiego, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Turowicza, al. Powstania Warszawskiego i Wita Stwosza. Jest pytanie, czy z formalnego punktu widzenia te ulice wchodzą w skład II obwodnicy? Tzn. czy zakaz będzie obejmował pojazdy wewnątrz tego obszaru czy również na tych ulicach? Bo to jest kolosalna różnica - komentuje pan Adam, jeden z mieszkańców.

Co na to krakowscy urzędnicy? - Nie można zadawać pytania przesądzającego w środku konsultacji społecznych. Po to trwają, by dopiero wypracować finalne rozwiązania, w tym zakres obszarowy Strefy Czystego Transportu. Według Programu Ochrony Powietrza obszar SCT powinien obejmować minimum teren ograniczony ulicami II obwodnicy. Nie jest wskazane, czy z czy bez tych ulic, to będzie wypracowane w konsultacjach. Nasza propozycja wskazuje, że SCT powinna objąć Aleje Trzech Wieszczów - wyjaśnia Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami Programu Ochrony Powietrza (uchwalonego przez Sejmik Województwa Małopolskiego), Rada Miasta Krakowa do końca 2022 r. powinna przyjąć uchwałę o wprowadzeniu SCT.

Na początku Strefa ma obejmować obszar objęty tzw. II obwodnicą Krakowa. Wymagania dla samochodów będą wprowadzane etapami. W chwili oddania do ruchu pełnej ekspresowej obwodnicy całego Krakowa, zgodnie z wojewódzkim Planem Ochrony Powietrza, SCT powinna zostać powiększona na cały obszar znajdujący się we wnętrzu tej obwodnicy.

Zgodnie z propozycją urzędników do SCT od 1 marca 2023 r. będą mogły wjeżdżać pojazdy wyprodukowane od 2001 roku, a więc z silnikami z normą spalin od euro 3 (tak dla aut benzynowych i diesli). Do obszaru objętego II obwodnicą będzie więc zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem euro 1 (produkcja 1993-1996) oraz euro 2 (1997-2000).

Plan na kolejne lata jest taki, by w przypadku aut benzynowych od 1 stycznia 2024 r. obowiązywała norma euro 3 (pojazdy maksymalnie 23-letnie), od 1 lipca 2025 r. - euro 3 (maks. 24,5 roku), od 1 stycznia 2027 - euro 4 (maks. 19-letnie), od 1 lipca 2028 r. - euro 5 (maks. 17,5 roku), od 1 stycznia 2030 - euro 5 (maks. 20-letnie).

W przypadku pojazdów z silnikiem Diesla obowiązywałby zasady: od 1 stycznia 2024 r. obowiązywała norma euro 4 (pojazdy maksymalnie 18-letnie), od 1 lipca 2025 r. - euro 5 (maks. 15,5 roku), od 1 stycznia 2027 - euro 6 (maks. 13 lat), od 1 lipca 2028 r. - euro 6 (maks. 14,5 roku), od 1 stycznia 2030 - euro 6d (maks. 11,5 roku).

- Przedstawione rozwiązanie to tylko propozycja do konsultacji społecznych. Nic nie zostało jeszcze przesądzone - wyjaśnia Sebastian Kowal z ZTP.

Dla mieszkańców i przedsiębiorców obszaru SCT ma być ustalony okres przejściowy na dostosowanie się do zmian - długość tego okresu (np. rok) ma być określona w konsultacjach społecznych.

- Nie zakładamy pobierania opłat za poruszanie się po SCT, zarówno od samochodów, które spełniają wymagania Strefy, jak i od samochodów, które tych wymogów nie wypełniają. Samochód, który nie wypełnia warunków emisyjności nie będzie mógł po SCT jeździć. O granicach Strefy będą informowały znaki drogowe. Samochody jeżdżące po Strefie będą musiały być oznaczone nalepką wydaną przez miasto - informują w urzędzie.

Przygotowano też propozycje wsparcia dla mieszkańców i przedsiębiorców SCT pod warunkiem wyrejestrowania pojazdu z Krakowa przed 1 stycznia 2024 r.:

  • bezpłatny bilet na przejazdy pojazdami komunikacji miejskiej na strefy 1–3 na 24 miesiące,
  • dopłata do roweru elektrycznego lub roweru cargo w wysokości 2500 zł,
  • bezpłatny abonament na wynajem długoterminowy roweru elektrycznego na okres 24 miesięcy.

Konsultacje społeczne w sprawie SCT potrwają do 13 maja 2022 r.

FLESZ - Rower alternatywą dla rosnących cen paliw

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto