Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków: za parking przy al. 3 Maja zapłacimy z naszych podatków

Piotr Rąpalski
Forum Muzeum
Forum Muzeum Michal Bernasik
Negocjacje z firmą, która miała budować podziemny parking przed Gmachem Głównym Muzeum Narodowego, skończyły się fiaskiem. Inwestycję sfinansuje miasto. A co z parkingami planowanymi pod placami Biskupim oraz Inwalidów, przy Koronie, pod skrzyżowaniem Starowiślnej i Dietla oraz przy Nowym Kleparzu?

Parking przy al. 3 Maja ma mieć jedną podziemną kondygnację i liczyć 150 miejsc. Ale zostanie wybudowany tak, by w razie potrzeby można go było poszerzyć o kolejnych 120 miejsc.

Po trwających dwa lata poszukiwaniach inwestora urzędnicy mieli podpisać umowę z austriacką firmą Apcoa na budowę parkingu. Miał powstać w oparciu o przyznaną koncesję. Miasto dałoby teren i dołożyło 5 mln zł, a Austriacy wyłożyliby pozostałe 12 mln i zarządzali parkingiem przez 30 lat, czerpiąc zyski z opłat. Później miał on przejść na własność gminy. Nic z tego nie wyszło.

- Firma chciała, aby miasto pokryło aż 50 proc. kosztów, czyli dołożyło o 2 mln więcej. Ponadto nie chciała przebudować płyty placu przed muzeum dla ewentualnych wystaw plenerowych. To nam się nie opłacało - mówi Jerzy Marcinko, dyrektor wydziału inwestycji UMK.

Miasto ogłosiło więc przetarg na zaprojektowanie i budowę parkingu. Zapłaci z budżetu, ale urzędnicy zrobili rozeznanie w branży budowlanej i mają informacje, że parking można wybudować za kwotę o 4 mln niższą.

- Zainteresowanych jest już sześć firm - zdradza Marcinko. W planach budżetowych na lata 2014-2015 na budowę parkingów przeznaczono 10 i 25 mln zł. W 2013 r. tylko 100 tys. zł. Ten rok firma będzie miała na zaprojektowanie obiektu.
Co na to kierowcy? - Parking jest potrzebny w tym miejscu, bo dziś auta tłoczą się wzdłuż al. 3 Maja. Nie może jednak być tak drogi jak ten pod placem Na Groblach - zaznacza Marcin Iżyk, kierowca ze Śródmieścia.

Podziemna budowla ma mieć dwie kondygnacje i pomieścić 270 samochodów. Szacowany koszt to 32 mln zł. Urząd zachęca inwestorów zwolnieniem z podatku od nieruchomości na 10 lat, dopłatą 5 mln zł, a nawet oddaniem firmom w zarząd części strefy płatnego parkowania w okolicy parkingu. Inwestorzy mogą oczywiście zrezygnować w swoich ofertach z tych przywilejów, by uatrakcyjnić ofertę i wygrać rywalizację.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto