Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wiosną na ulice wyjedzie nowy tramwaj zasilany bez sieci trakcyjnej

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Krakowskie MPK testuje najnowszy tramwaj produkcji firmy Stadler. To pierwszy z pięćdziesięciu nowoczesnych pojazdów, które dzięki zasilaniu bateryjnemu od Medcom, będą mogły poruszać się bez korzystania z sieci trakcyjnej. Dostawy tramwajów mają zakończyć się w 2020 roku.

WIDEO: Krótki wywiad

- Na razie prowadzone są testy. Po nich na ulice Krakowa wyjedzie pierwszy tramwaj, który będzie mógł się poruszać bez wykorzystania sieci trakcyjnej. Stanie się tak za kilka tygodni - informuje Marek Gancarczyk z MPK Kraków. Na razi nie znają tam dokładnej daty, kiedy nowy tramwaj pojawi się na krakowskich torowiskach, ale można spodziewać się, że stanie się tak już na wiosnę.

Zgodnie z kontraktem do końca 2020 r. na ulice Krakowa ma wyjechać w sumie 50 nowych tramwajów, w tym dwa będą mogły poruszać się bez wykorzystania trakcji.

Nowy tramwaj Tango Lajkonik ma 33,4 m długości i 2,4 m szerokości. Każdy z 50 nowych takich tramwajów zmieści 227 podróżnych, w tym 80 na miejscach siedzących. W pojazdach zastosowano skrętne wózki, które wpłyną na niższe zużycie kół i torowiska oraz zdecydowanie zmniejszą drgania, występujące podczas jazdy.

Jedną z innowacji opracowanych przez firmę Medcom dla tego pojazdu jest wysoce wydajny układ pracy z baterii, dzięki któremu tramwaje będą mogły przejechać nawet 3 km bez zasilania z trakcji. Na początek baterie zostaną zamontowane na dwóch pojazdach, ale pozostałe będą przystosowane do doposażenia ich w przyszłości. Dzięki jeździe z baterii, możliwe będzie użytkowanie części krakowskich tras bez konieczności rozciągania sieci trakcyjnej, która tym samym nie naruszy krajobrazu Starego Miasta.

- Pierwsze pokładowe zasobniki energii opracowaliśmy w 2014 roku dla Siemensa, który dzięki temu rozwiązaniu przejechał aż 24 km bez zasilania z trakcji i tym samym pobił rekord Guinnessa dla najdłuższego przejazdu tramwaju zasilanego wyłącznie z baterii. To, co kiedyś było dla nas sporym wyzwaniem i ważnym eksperymentem, dzisiaj wprowadzamy do seryjnej produkcji w polskich tramwajach – mówi Paweł Choduń z Medcom.

Każdy z tramwajów wyposażony zostanie również w system rekuperacji energii E-recycler produkcji Medcom, który pozwoli na ponowne wykorzystanie energii wytworzonej podczas hamowania pojazdu. W Polsce w E-recycler wyposażone są m.in. trolejbusy w Gdyni oraz tramwaje w Gdańsku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Wiosną na ulice wyjedzie nowy tramwaj zasilany bez sieci trakcyjnej - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto