Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wielkie betonowanie nad Wisłą. Trwa budowa największego przęsła nowego mostu kolejowego [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wykonawcy wyleją na płytę mostu ok. 1,2 tys. metrów sześciennych betonu, co odpowiada ilości mieszczącej się w przeszło 130 betonowozach.
Wykonawcy wyleją na płytę mostu ok. 1,2 tys. metrów sześciennych betonu, co odpowiada ilości mieszczącej się w przeszło 130 betonowozach. Anna Kaczmarz
Ponad 20 godzin potrwa betonowanie największego przęsła nowego mostu kolejowego w Krakowie. To ważny moment budowy przeprawy, która ma przyspieszyć przejazd przez miasto pociągów dalekobieżnych. W sumie PKP Polskie Linie Kolejowa S.A., dla ułatwienia podróży w aglomeracji krakowskiej, budują trzy mosty pomiędzy Grzegórzkami i Zabłociem. Powstanie tam też kładka pieszo-rowerowa.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

Skrupulatnie zaplanowana operacja rozpoczęła się tuż po 5 rano i potrwa do późnych godzin nocnych. W tym czasie wykonawcy wyleją na płytę mostu ok. 1,2 tys. metrów sześciennych betonu, co odpowiada ilości mieszczącej się w przeszło 130 betonowozach. Podawany jest on równocześnie z obydwu brzegów i sąsiedniego mostu przez 4 pompy. Akcji, ze względów technologicznych, nie można przerwać, a beton musi być wylewany w ściśle określonych warunkach atmosferycznych.

- Nowe mosty kolejowe w Krakowie to wyższa jakość podróży pociągiem. Dzięki tej inwestycji istotnie skróci się czas przejazdu pociągów. Realizacja tego zadania da nowe możliwości dla rozwoju kolei aglomeracyjnej, z której pasażerowie korzystają coraz chętniej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Betonowanie środkowego przęsła to kluczowy etap budowy nowej krakowskiej przeprawy. Gdy materiał stężeje wykonawcy przystąpią do montażu stalowych elementów konstrukcji. W sumie most będzie się składał z trzech łukowych przęseł. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, przeznaczone przede wszystkim dla pociągów dalekobieżnych, które będę pokonywać Wisłę z prędkością 100 km/h. Obiekt ma być gotowy w I połowie 2022 roku.

- Inwestycja PLK nie tylko poprawi warunki podróży koleją, ale również stanie się nową wizytówką miasta. Nowe mosty kolejowe nad Wisłą pozytywnie wpiszą się lokalny krajobraz – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. W sumie nad Wisłą PLK zaplanowały trzy mosty kolejowe. Po pierwszym już jeżdżą pociągi. Pozostałe dwa są w budowie. Ostatnia przeprawa będzie podzielona na część dla pociągów, oraz pieszych i rowerzystów. Dzięki temu ma się poprawić komunikacja w centrum miasta i zwiększyć dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu za ponad 1 mld zł „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. W ramach tego zadania powstały też m.in. estakady kolejowe z dodatkową parą torów - między ul. Kopernika i Miodową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto