Kto chce pojechać zabytkiem powinien przyjść na pętlę w Łagiewnikach na godz.12.06, 13.26, 14.46 i 16.06. Godziny odjazdów z Dworca Towarowego to: 12.37, 13.57, 15.17 i 16.37.
Wagony typu N były eksploatowane we wszystkich miastach z siecią tramwajową w Polsce. Były to pierwsze tramwaje wyprodukowane w naszym kraju po II wojnie światowej. Miały być pojazdami tymczasowymi do czasu wprowadzenia nowoczesnego taboru. Ale tak się nie stało. W Krakowie woziły pasażerów prawie 40 lat.
Historia "enek" zaczęła się w czasie wojny. Wiosną, 1943 roku w zakładach w Dusseldorfie zaprezentowano pierwszy wagon, który skierowany został do jazd próbnych do stolicy Niemiec. Seryjną produkcję wagonów silnikowych i przyczep rozpoczęto w 1944 r.
Jesienią 1944 r. do Gdańska, Katowic i Poznania trafiły pierwsze seryjne tramwaje KSW. Pierwsze wagony typu N ( które były konstrukcyjnymi kopiami wagonu KSW) wyjechały na ulice Krakowa we wrześniu 1949 r. i choć były nowe, to swym wyglądem i wyposażeniem znacznie odbiegały od tramwajów SN2 z 1939 roku czy Zeppelinów z 1909 roku.
Wraz z otwarciem linii tramwajowej do Nowej Huty nowe tramwaje typu N stały się jedynymi pojazdami przewożącymi budowniczych robotniczej dzielnicy "starego Krakowa". Do obsługi centrum miasta wróciły dopiero na początku lat 60., gdy ich liczba pozwalała na zastępowanie wagonów jeszcze z okresu sprzed I wojny światowej.
27 listopada 1988 roku na linię nr 7 po raz ostatni skierowano skład wagonów o numerach 80+513. Wciągu prawie 40 lat eksploatacji w Krakowie wykorzystano 186 wagonów silnikowych i 210 przyczep.
Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?