Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. W piątek 11 listopada tramwaje wracają na Krowodrzę Górkę. Tak nowa pętla wyglądała dzień przed otwarciem. To ciągle plac budowy

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Tak pętla na Krowodrzy Górce wyglądała dzień przed otwarciem, w czwartek 10.11
Tak pętla na Krowodrzy Górce wyglądała dzień przed otwarciem, w czwartek 10.11
Pętla na Krowodrzy Górka w ostatnich miesiącach została przebudowana. Pasażerów czekają tam duże zmiany. O wszystkim będzie się można przekonać od piątku, 11 listopada, bowiem na ten dzień zaplanowano przywrócenie kursowania tramwajów na odcinku Dworzec Towarowy – Krowodrza Górka.

Nowe torowisko na Krowodrzy Górce zostało sprawdzone, przeprowadzano ostatnie odbiory.

- Gdyby to był teatr albo kino, to mielibyśmy do czynienia z prapremierą. Jeszcze przed wznowieniem regularnych kursów, po raz pierwszy tramwaj przejechał po nowej pętli Krowodrza Górka. Tramwaj pokonał nieco ponad pół kilometra podwójnego toru. Ta jazda techniczna oznacza, że nic nie stoi na przeszkodzie powrotu komunikacji szynowej z centrum miasta na Krowodrzę Górkę - informują w Zarządzie Inwestycji Miejskich.

Perony nie na samej pętli

Zmienią się zasady korzystania z pętli końcowej. - Aktualnie na Krowodrzy Górce pasażerowie wsiądą i wysiądą z tramwaju nie jak do tej pory na samej pętli, ale na peronach w jej bezpośrednim sąsiedztwie. W przyszłości zostaną wykonane także perony na samej pętli. Należy pamiętać, że okolice pętli i peronów to ciągle plac budowy. Dojścia do tramwaju będą wygrodzone. Chodzi o bezpieczeństwo pasażerów - wyjaśniają w ZIM.

Zupełnie nowa pętla tramwajowa na Krowodrzy Górce ma zmienić swoją dotychczasową funkcję. Docelowo będzie pętlą przelotową. W przyszłym roku tramwaje mają tam zacząć przejeżdżać na docelową pętlę na Górce Narodowej. W przyszłości tamtędy będą też jeździć tramwaje na Azory, gdzie również ma powstać pętla (inwestycja jest na etapie planowania).

Ponad pół roku utrudnień na Krowodrzy Górce

Przypomnijmy, że przebudowa pętli na Krowodrzy Górce została wykonana w ramach prac związanych z budową linii do Górki Narodowej. Z tego powodu od 30 kwietnia tego roku tramwaje nie dojeżdżają na pętlę "Krowodrza Górka" tylko do przystanku przy ul. Bratysławskiej.

Od początku wakacji, w związku z przebudową podstacji trakcyjnej "Prądnicka", tramwaje w ogóle nie jeździły na Krowodrzę Górkę, dojeżdżały tylko do pętli "Dworzec Towarowy". W zamian zaproponowano mieszkańcom zastępcze autobusy.

Od 29 sierpnia tramwaje wróciły na os. Krowodrza Górka. Znów zaczęły dojeżdżać do przystanku przy ul. Bratysławskiej. Wciąż jednak nie było kursów do pętli "Krowodrza Górka".

Tramwaj do Górki Narodowej z tunelem dla aut pod ulicą Opolską

Linia tramwajowa Krowodrza Górka - Górka Narodowa będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, trzy parkingi park&ride i siedem obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta.

W ramach inwestycji powstaje nowy układ drogowy głównie o charakterze osiedlowym. Powstaje też tunel samochodowy w ciągu ul. Opolskiej. Trwają intensywne prace związane z budową tego obiektu.

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej miała się zakończyć pod koniec tego roku. Z powodu opóźnień nie ma na to szans. Wykonawca musi zrobić wszystko, by prace zrealizować do końca 2023 r. To ostateczny termin, by miasto mogło rozliczyć dotację unijną na to przedsięwzięcie w kwocie ok. 151 mln zł.

Czy opłaca się jeździć elektrykiem?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto