Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. W Nowej Hucie otwarto halę do obsługi tramwajów [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie oddano do użytku nowoczesną halę.
Na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie oddano do użytku nowoczesną halę. Joanna Urbaniec
W poniedziałek, 31 stycznia, oddano do użytku nowoczesną halę wybudowaną na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. Obiekt jest przystosowany do obsługi każdego rodzaju tramwaju, w tym ponad 43-metrowych „Krakowiaków” oraz najnowszych „Lajkoników”. Na dachu hali zostały zamontowane panele fotowoltaiczne, które wkrótce mają zapewnić energię potrzebną do jej funkcjonowania.

FLESZ - UE. Zobacz, gdzie ceny poszły najbardziej w górę

od 16 lat

– Tak duży projekt modernizacji zajezdni miał na celu przystosowanie jej do obsługi tramwajów na najwyższym poziomie w zakresie mycia, czyszczenia, ale także dezynfekcji wnętrza, aby zapewniały bezpieczny transport mieszkańcom i turystom, także w trudnym czasie pandemii covid-19. Równie ważne jest to, że nowoczesne obiekty, które tu powstały, są przyjazne dla środowiska – oszczędzają wodę i będą korzystać z odnawialnych źródeł energii - zaznaczył prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

- Cieszę się, że to właśnie zajezdnia w Nowej Hucie została zmodernizowana, co jeszcze bardziej usprawni kursowanie tramwajów w tej dzielnicy. Tym bardziej, że zwiększenie przestrzeni i liczby miejsc postojowych dla nowych tramwajów jest niezbędne, biorąc pod uwagę m.in. powstanie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic czy Górki Narodowej. Do obsługi tych nowych tras będą potrzebne kolejne tramwaje. Planujemy, aby do 2026 roku wszystkie tramwaje w Krakowie były wyposażone w niską podłogę i klimatyzację – dodał prezydent Jacek Majchrowski.

Hala ma długość 150 m, jest szeroka na 19,6 m i ma 12,5 m wysokości. Umożliwia serwis do 9 tramwajów jednocześnie i jest wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Na dachu hali zostało zamontowanych 228 ogniw paneli fotowoltaicznych, które zajmują powierzchnię ok. 500 mkw. System funkcjonowania paneli został tak zoptymalizowany, aby maksymalnie wykorzystywać światło słoneczne, także w tych miesiącach, kiedy jest go najmniej. Koszt budowy obiektu to 39 mln zł. Ta hala to jeden z elementów projektu kompleksowej modernizacji nowohuckiej zajezdni, który właśnie został zakończony.

Pierwsze prace na terenie tej ważnej dla obsługi sieci tramwajowej stacji rozpoczęły się w 2015 r. (prace projektowe ruszyły już w 2012 r.) i były podzielone na kilka etapów.

Jako pierwszy powstał nowoczesny budynek z nową poczekalnią dla motorniczych, szatniami dla pracowników oraz halą magazynową. W 2017 r. została uruchomiona hala myjni, która dzięki ogrzewaniu funkcjonuje przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. Co bardzo ważne myjnia wykorzystuje rozwiązania przyjazne dla środowiska m.in. system pozyskiwania wody deszczowej oraz zamknięty obieg wody.

Dodatkowo na terenie zajezdni powstały dwa zbiorniki retencyjne, które podczas intensywnych opadów deszczu będą gwarantować ochronę stacji, a także okolicznych terenów przed zalaniem.

– Realizowane przez nas inwestycje obejmowały cały obszar nowohuckiej zajezdni i były prowadzone przez niemal 7 lat. Pomimo tak dużego zakresu prac, każdego dnia stacjonujące tu tramwaje punktualnie wyjeżdżały na linie, aby przewozić mieszkańców Krakowa - powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie. - Nowoczesne rozwiązania zastosowane na terenie zajezdni przyniosły korzyści nie tylko pasażerom podróżującym tramwajami, ale także motorniczym i pracownikom zaplecza. Poprawiło się bowiem bezpieczeństwo i komfort ich pracy. Dużą wagę przykładaliśmy także do tego, aby zajezdnia w Nowej Hucie w jak najmniejszym stopniu wpływała na środowisko. To dlatego właśnie została podjęta decyzja o zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań w hali myjni oraz zamontowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu najnowszej hali. Zależało nam również na ograniczeniu kosztów, m.in. energii elektrycznej, koniecznych do utrzymania tak dużego obiektu – dodał.

W ramach inwestycji powstała odpowiednia infrastruktura zapewniająca bezpieczny i wygodny dostęp do dachów nowoczesnych tramwajów, gdzie znajduje się większość instalacji. Z kolei kanały umożliwiają pracownikom łatwy dostęp do wózków i zestawów kołowych. Duża, nowoczesna poczekalnia dla motorniczych umożliwia zachowanie dystansu i komfortowe oczekiwanie na rozpoczęcie pracy.

Poza powstawaniem nowoczesnych budynków niezbędnych do obsługi tramwajów w ramach modernizacji były budowane nowe tory. W sumie jest ich obecnie o 12 więcej w porównaniu do stanu przed rozpoczęciem prac. Do ich zasilania powstała nowa podstacja trakcyjna. Zostały także zastosowane nowatorskie rozjazdy tzw. harfowe, które na bardzo małej powierzchni umożliwiają zmianę toru jazdy w sześciu kierunkach.

Ważnym elementem prac na terenie zajezdni w Nowej Hucie była modernizacja bramy numer 1 oraz gruntowna przebudowa bramy numer 2. Przebudowa tej drugiej dała możliwość wjazdu i zjazdu tramwajów z każdego kierunku, co zdecydowanie usprawniło funkcjonowanie zajezdni. Równie ważne było oddanie hali z tokarką podtorową, która zapewnia wszystkim tramwajom stacjonującym na terenie zajezdni w Nowej Hucie obsługę w zakresie obróbki kół, bez konieczności demontowania wózków tramwajowych, a to ma wpływ na ograniczenie hałasu i zużycie szyn.

Koszt całej modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie, realizowany na przestrzeni prawie 7 lat, to ponad 134 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. W Nowej Hucie otwarto halę do obsługi tramwajów [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto