Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. W centrum będą mogli parkować tylko mieszkańcy?

Piotr Tymczak
Dziś znalezienie wolnego miejsca do parkowania graniczy z cudem
Dziś znalezienie wolnego miejsca do parkowania graniczy z cudem Fot. Adam Wojnar
Radni z Dzielnicy I wnioskują aby rozszerzyć strefę ograniczonego ruchu i parkowania na terenie Starego Miasta. Urzędnicy mają przeanalizować jakie są możliwości.

Radni ze Starego Miasta nie widzą innego wyjścia niż rozszerzenie strefy w centrum, do której mogą wjeżdżać i parkować mieszkańcy tam zameldowani oraz pojazdy mające na to zezwolenie zarządcy dróg.

Strefa P1B obowiązuje przez cały tydzień i obejmuje ścisłe centrum Krakowa, a więc ulice w granicach Plant, a także m.in. Dunajewskiego, część Basztowej, część Długiej, część Karmelickiej, plac na Groblach i ul. Tarłowską. Radni z „jedynki” chcą aby taka strefa była szersza (z możliwością przejazdu przez nią dla pozostałych mieszkańców terenu w granicach drugiej obwodnicy). W projekcie uchwały w tej sprawie nie wskazują jednak o jakie ulice chcą rozszerzyć strefę.

- Jeżeli radni podejmą uchwałę w tej sprawie to na pewno przeanalizujemy jakie są możliwości rozszerzenia tej strefy. Będziemy się jednak konsultować jaki teren miałby być brany pod uwagę - mówi Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Przewodniczący Dzielnicy I Tomasz Daros wylicza rejony, które mieszkańcy wskazują do uspokojenia na nich ruchu i rozwiązania problemu parkingowego: ul. Zwierzyniecka, plac Matejki, plac Nowy, rejon Starego i Nowego Kleparza, ul. Westerplatte, św. Gertrudy.

- Mieszkańcy centrum przeżywają koszmar, szczególnie w weekendy, kiedy znalezienie wolnego miejsca parkingowego graniczy z cudem. Są one zajmowane przez auta osób z innych części Krakowa przyjeżdżających do Rynku Głównego albo Galerii Krakowskiej, czy też turystów - opisuje przewodniczący Tomasz Daros.

W projekcie uchwały radni z Dzielnicy I uzasadniają m.in., że wprowadzenie zmian pozwoli mieszkańcom na łatwiejsze znalezienie miejsc parkingowych w pobliżu miejsca zamieszkania, a jednocześnie - utrudni kierowcom pojazdów przyjeżdżających z innych dzielnic, a także spoza Krakowa oraz turystom, parkowanie w centrum.

„Kierowcy ci będą zmuszeni do pozostawienia samochodów poza centrum miasta i wobec tego będą chętniej korzystać z komunikacji miejskiej. Takie działanie pozwoli na ochronę zabytkowej substancji w ścisłym centrum, jest zgodne z polityką miasta oraz wnioskami mieszkańców” - napisali radni „jedynki”.

Zdaniem prof. Andrzeja Szaraty z Politechniki Krakowskiej potrzebna jest szeroka dyskusja w sprawie zmian organizacji ruchu w centrum.

- Dobrze, że z taką inicjatywą w imieniu mieszkańców wychodzą radni ze Starego Miasta. Potrzebne jest zastanowienie się nad tym jak ograniczać ruch w centrum - mówi prof. Szarata. Przyznaje, że rozszerzanie Strefy P1B jest najprostszym sposobem. - Dzięki temu ruch znacznie by zmalał. Co za tym idzie, od razu polepszyłaby się jakość komunikacji zbiorowej, tramwaje nie byłyby blokowane przez samochody, co jest powodem opóźnień kursów - komentuje prof. Szarata.

Dodaje jednak, że nadal pozostałby tranzyt przez centrum. Korzystaliby z niego mieszkańcy centrum i ci, którzy decydowaliby się na przejazd mimo zakazu. - Ten tranzyt można wykluczyć wprowadzając ulice jednokierunkowe, tak jak ostatnio zrobiono to na wybranych drogach wzdłuż Plant. Potrzebna jest szeroka debata w jakim iść kierunku, zbadanie oczekiwań mieszkańców - mówi prof. Szarata.

Źródło: Dziennik Polski

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto