Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Urzędnicy przygotowują badania dotyczące wprowadzenia opłat za parkowanie w strefie w niedzielę i rozszerzenie jej o kolejne ulice

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na zlecenie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie przeprowadzone zostaną badania zajętości miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania dla potrzeb jej rozszerzenia o kolejne obszary miasta i wprowadzenia opłat również w niedziele.
Na zlecenie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie przeprowadzone zostaną badania zajętości miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania dla potrzeb jej rozszerzenia o kolejne obszary miasta i wprowadzenia opłat również w niedziele. Andrzej Banaś
Na zlecenie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie przeprowadzone zostaną badania zajętości miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania dla potrzeb jej rozszerzenia o kolejne obszary miasta i wprowadzenia opłat również w niedziele. Ostateczna decyzja będzie należeć do miejskich radnych, którzy mają wątpliwości.

- Z konsultacji już wiemy, że opłaty w strefie parkowania w niedziele są pożądane przez mieszkańców. Nagięciem byłoby powiedzenie, że chcą tego wszyscy mieszkańcy strefy, ale na pewno jest tak w przypadku osób ze Starego Miasta. Tam wszędzie mieszkańcy powtarzają to samo, że niedziela stała się nieznośna ze względu na parkowanie przyjezdnych. Staramy się zbadać obecną sytuację i wtedy położymy na stole konkretne dane. Jeżeli badania potwierdzą to, co mówią mieszkańcy, to decyzja w sprawie opłat w niedzielę będzie należeć do Rady Miasta Krakowa - mówi Łukasz Franek, dyrektor ZTP w Krakowie.

Badania pod kątem wprowadzenia strefy w niedziele mają objąć ulice Starego Miasta, Kazimierza i Zwierzyńca. Pomiary zajętości miejsc postojowych mają być wykonywane w godz. 8-12 oraz 15-21 w dni robocze (od wtorku do czwartku przez kolejne
dwa tygodnie) oraz w godz. 10-22 w soboty i 9-17 w niedziele.

- Z jednej strony jest problem z zajętymi miejscami parkingowymi w centrum w niedziele, ale z drugiej strony brak opłat w ten dzień to rozwiązanie głównie z myślą o wszystkich mieszkańcach spoza Śródmieścia. Wiele osób w tej jeden wolny dzień, w niedzielę przyjeżdża do centrum całymi rodzinami na spacery, do kościoła, muzeum, czy kawiarni. Kupno biletów komunikacji miejskiej dla całej rodziny to dziś spory wydatek. Poza tym tramwaje i autobusy w niedzielę kursują ze znacznie mniejszą częstotliwością - komentuje Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa.

Przypomina, że z myślą o mieszkańcach centrum wprowadzono już płatną strefę w soboty. Rozważa, że ewentualnie w niedzielę można byłoby pobierać opłaty za postój, ale tylko w wyznaczonych niektórych godzinach, co spowodowałoby, że samochody nie byłyby zostawiane np. na ulicach Kazimierza w sobotę wieczorem i stały tam do wieczora do niedzieli albo nawet poniedziałkowego poranka. W centrum można zaobserwować, że z takiego darmowego parkowania korzystają nie tylko turyści, ale też krakowianie, którzy w sobotę wieczorem przyjeżdżają do dyskotek i nocnych klubów, a po wyjściu z nich zostawiają samochody i wracają taksówką lub komunikacją miejską.

- Mieszkańcy naszej dzielnicy mocno zwracają uwagę na ogromny problem ze znalezieniem wolnych miejsc postojowych pod ich domami i w okolicy w niedziele. Zdajemy sobie sprawę, że z takich miejsc chcieliby skorzystać również krakowianie przyjeżdżający z innych dzielnic. Być może odpowiednim rozwiązaniem byłoby więc wyznaczanie w niedzielę "okienek" godzinowych, w których pobierane byłby opłaty za parkowanie - mówi Tomasz Daros, radny miejski PO, równocześnie przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto.

ZTP zlecił też badania w sprawie sprawdzenia zajętości miejsc postojowych i rotacji na nich na terenach w rejonie Krowodrzy, Bronowic i Podgórza, gdzie obecnie nie funkcjonuje jeszcze strefa płatnego parkowania pod kątem ewentualnego rozszerzenia jej o te obszary.

Badania mają polegać na obserwacji w określonych godzinach wskazanych obszarów przez osobę lub system informatyczny, w celu identyfikacji parkujących pojazdów i objąć sektory oraz ulice: K3 - Lea (od Piastowskiej do Armii Krajowej), Zarzecze (od Lea do Armii Krajowej), Przybyszewskiego (od Armii Krajowej do Bronowickiej), Bronowicką (od Piastowskiej do Rydla), Rydla od (Bronowickiej do Jadwigi z Łobzowa), Wallek - Wallewskiego, Błażeja Czepca; K4 - Bonarka (cała), Łagiewnicką (od Kamieńskiego do Hodura), Grzybki (cała);
K5 - Chodowieckiego (od. Reymonta do al. 3 Maja), al. 3 Maja (od Reymana do al. Mickiewicza), Reymonta (od Chodowieckiego do Piastowskiej), Domeyki, Olimpijską, Buszka (ślepy fragment przy ul. Przybyszewskiego), Przybyszewskiego (od Armii Krajowej do Buszka); K6 - Wapienna, al. Pod Kopcem (od Wapiennej do Maryewskiego), Przystanek (wraz z parking przy PKP PLK Kraków Podgórze SKA), Robotniczą.

W przypadku Dzielnicy V Krowodrza o rozszerzenie strefy wnioskują głównie mieszkańcy Cichego Kącika. Tam między al. 3 Maja i ulicami Piastowską, Reymonta i Chodowieckiego problem z zaparkowaniem jest przez cały tydzień. - Od soboty do piątku parkują tam na cały dzień osoby przyjeżdżające autem do centrum do pracy, które przesiadają się na pętli „Cichy Kącik” na tramwaj. Można też zaobserwować samochody zostawiane nawet na cały tydzień, prawdopodobnie przez studentów z akademików znajdujących się w pobliżu tego terenu. Problem jest też w weekendy, bowiem w soboty i w niedziele parkują tam osoby przyjeżdżające, by spacerować albo biegać wokół Błoń. Efekt jest taki, że mieszkańcy Cichego Kącika nie mają gdzie zaparkować pod własnymi domami – mówi Maciej Żmuda, przewodniczący Rady Dzielnicy V Krowodrza, która zawnioskowała do władz miasta o rozszerzenie strefy o ulice na Cichym Kąciku.

- W przypadku np. ulicy Bunscha czy kolejnych w kierunku Bronowic poczekamy na wyniki badań zajętości miejsc postojowych. Jeżeli jednak dojdzie do sytuacji, że strefa zostałaby wprowadzona na ulicach w Dzielnicy VI Bronowice, to zapewne będziemy wnioskować, by objęła także kolejne obszary w Krowodrzy w rejonie ul. Armii Krajowej – dodaje przewodniczący Maciej Żmuda.

Na razie w ramach przetargu dotyczącego przeprowadzenia badań w strefie parkowania otwarto oferty - wpłynęły dwie propozycje firm: KFK z Warszawy na kwotę 59 900 zł (część 1 – 25 900 zł, część 2 – 34 tys. zł) oraz International Management Services z Krakowa - 95 940 (część 1 – 40 590 zł, część 2 – 55 350 zł). Zamawiający, czyli ZTP rezerwował na to zadanie 80 tys. zł (część 1 – 37 tys. zł, część 2 – 43 tys. zł).

W ZTP planują, że wyniki badań dotyczące stref będą gotowe w czerwcu. Wtedy tematem ewentualnych zmian będą mogli zająć się miejscy radni, do których ma należeć ostateczna decyzja.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto