Kraków. Urzędnicy prą do rewolucji transportowej w Krakowie

Piotr Ogórek
Urzędnicy rozważają pomysły, które w dłuższym czasie mogą zmienić oblicze transportowe Krakowa. Miasto wypycha ruch samochodowy z centrum na obrzeża, na trasy, które mają dopiero powstać. Co sądzisz o zmianach? Skomentuj na forum pod artykułem.

W ciągu najbliższych kilku lat zrealizowane zostaną ważne inwestycje komunikacyjne (patrz ramka). Według urzędników to właśnie one przejmą ruch z serca Krakowa.

- Taka jest polityka i w jakimś stopniu jest realizowana na miarę naszych potrzeb i możliwości - mówi Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu z firmy Altrans.

Zakaz parkowania na ulicy Kalwaryjskiej, przejście dla pieszych przez most Dębnicki czy podniesione przystanki na ulicy Kościuszki. W dłuższej perspektywie nowe połączenia drogowe i tramwajowe. Z jednej strony szerokie arterie (Trasa Łagiewnicka), z drugiej uspokajanie i wyprowadzania ruchu z centrum. Kraków wkrótce czeka rewolucja komunikacyjna.

Rewolucja dla Podgórza
Zapowiedzi zmian pojawiły się w zeszłym tygodniu na spotkaniu w Podgórzu z cyklu #MobilnyKraków, gdzie urzędnicy sondowali pomysł wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ulicy Kalwaryjskiej (ruch w drugą stronę odbywałby się wtedy ulicą Zamoyskiego). - Ta ulica powinna wrócić do roli, którą pełniła kilkadziesiąt lat temu, wtedy była bardziej otwarta dla pieszych - mówił zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Łukasz Franek.

Mieszkańcy chcą uspokojenia ruchu, ale na ulice jednokierunkowe się nie zgadzają. Pomysł krytykują też radni miejscy.

- Wyprowadzanie ruchu z centrum to kierunek globalny i miasto zapewne będzie musiało go podjąć. Ale zanim to nastąpi, muszą być gotowe rozwiązania - mówi radny Wojciech Wojtowicz (PO).

Jego zdaniem, zanim zaczniemy wprowadzać poważne zmiany w centrum, to najpierw musi być domknięta trzecia obwodnica, a Kraków musi zdecydować się na metro lub premetro.

- Dzisiaj nie można robić takich zmian. Jeśli puścimy ciężki ruch na Zamoyskiego, to będzie katastrofa. Mieszkańcy już kiedyś ostro protestowali przeciwko robieniu Kalwaryjskiej ulicą jednokierunkową. Teraz będzie tak samo. Ludzie muszą mieć możliwość dojazdu samochodami do swoich mieszkań, więc ruchu samochodowego nie da się całkowicie wyrzucić - dodaje radny.

Podobnie myśli Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta. Uważa on, że ruch jednokierunkowy można wprowadzać tylko w obrębie pierwszej obwodnicy.

- Taki eksperyment na Kalwaryjskiej się nie sprawdzi - mówi radny.

Kalwaryjska jest kręgosłupem Podgórza, a kamieniem milowym dla niej ma być powstający parking (gotowy ma być w sierpniu) w rejonie Korony. Urzędnicy chcieliby, aby po jego uruchomieniu przejął on samochody parkujące na Kalwaryjskiej i tym samym wprowadził pewne ograniczenie w ruchu.

- Mamy pomysły, które chcieliśmy skonsultować z mieszkańcami - mówi Piotr Hamarnik, rzecznik ZIKiT.

- Dobrze, że jest dyskusja. Mieszkańcy mają dość parkujących aut, więc po otwarciu parkingu powinno się rozważyć zakaz parkowania na Kalwaryjskiej - uważa Stanisław Albricht. Włodzimierz Pietrus twierdzi natomiast, że byłaby to sztuczna próba napełniania parkingu.

Dalsze zmiany w centrum
Urzędnicy kolejne zmiany w centrum chcą omówić na spotkaniu w czwartek, kiedy to przedstawią koncepcję przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej.

Jednym z rozwiązań towarzyszących ma być powrót przejścia dla pieszych na moście Dębnickim (przy skrzyżowaniu Kościuszki i Zwierzynieckiej).

- Poważnie bierzemy to pod uwagę. Chcemy spytać mieszkańców, czego oczekują i na ile można zmienić charakter Zwierzynieckiej - mówi Piotr Hamarnik.

- Zwierzyniecką powinno się uspokoić przez wprowadzenie strefy zamieszkania. Trudno ograniczać komuś dojazd do domu. Całkowite wyłączanie ulic z ruchu to zła opcja - uważa z kolei Stanisław Albricht.

Włodzimierz Pietrus tonuje jednak wprowadzanie wszelkich takich rozwiązań, póki nie ma domkniętej trzeciej obwodnicy.

- Kiedy to się stanie, ruch w centrum się uspokoi. Tak było np. po wybudowaniu ul. Kuklińskiego, co spowodowało spadek ruchu na ul. Płaszowskiej - mówi radny.

Co sądzisz o zmianach? Skomentuj na forum pod artykułem.

******
W planie i w budowie

  • Budowa krakowskiego odcinka S7 (węzeł Igołomska - węzeł Rybitwy). Ma się zakończyć w przyszłym roku w lipcu. Obecnie zrealizowane jest już ponad 50 proc. inwestycji.
  • Przebudowa alei 29 Listopada. Ma wydaną decyzję środowiskową, jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg typu zaprojektuj i zbuduj.
  • Tramwaj na Górkę Narodową. W ciągu dwóch tygodni ma zapaść decyzja środowiskowa, a w wakacje ogłoszony zostanie przetarg zaprojektuj i zbuduj. Przygotowanie inwestycji ma zająć od roku do dwóch lat, dopiero potem ruszy budowa.
  • Tramwaj na Azory. Dopiero składany jest wniosek o decyzję środowiskową. Inwestycja ma być jednak prostsza w realizacji niż tramwaj na Górkę Narodową.
  • Przebudowa Igołomskiej.
  • Obecny etap ma się skończyć do lipca, natomiast w przyszłym roku ruszą główne prace na odcinku od ulicy Giedroycia do skrzyżowania Brzeskiej z Igołomską.
  • Przebudowa ul. Basztowej.
  • Ma się zacząć tuż po zakończeniu Światowych Dni Młodzieży. To domknięcie ruchu jednokierunkowego od Dworca do Piłsudskiego.
  • Budowa Trasy Łagiewnickiej.
  • Na razie formuje się spółka o tej samej nazwie, która zajmie się inwestycją. Ma być ona realizowana w latach 2017-2021.

Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie