Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Urząd działa jak deweloper

Piotr Ogórek
Magistrat wydał dla miejskich terenów zielonych w okolicy ronda Matecznego... zgody budowlane. Urzędnicy mogą sprzedać działki pod biurowce i bloki, choć rejon jest już mocno zabudowywany.

W sąsiedztwie ronda Matecznego powstają nowe biurowce, a okolice pobliskiej, dość wąskiej ulicy Rydlówka stały się wielkim placem budowy bloków mieszkalnych. To oznacza więcej samochodów i większy ruch.

Tymczasem urzędnicy dopiero planują parking przy rondzie oraz nową drogę, która i tak wzbudza sporo kontrowersji. Taki pomysł władz Krakowa na rozwój miasta przestaje już dziwić, ale pojawia się jeszcze jeden wątek... Na zielonych terenach nad rzeką Wilgą, gdzie gmina ma spore tereny, wydano pozwolenia budowlane na biurowce i bloki!

Miasto takich inwestycji raczej nie prowadzi, zatem prawdopodobnie chce te działki sprzedać deweloperom. A teren z wydanymi pozwoleniami spieniężyć jest łatwiej i z większym zyskiem. Pytanie co zyskają okoliczni mieszkańcy, tracąc resztki zieleni w tym rejonie?

Zieleń pod zabudowę

Pomiędzy Kapelanką a ul. Brożka znajduje się spory obszar zielony. Dwie duże działki (razem 5,5 ha) po obu stronach Wilgi należą do miasta. I obie mają wydane pozwolenia na budowę: ta bliżej Kapelanki na zabudowę usługowo-biurową, a ta bliżej Brożka - na bloki.

Co ciekawe, teren po lewej stronie Wilgi jest objęty planem miejscowym, który na terenach zielonych dopuszcza zabudowę usługową z parkingami i nie wyklucza też zabudowy mieszkaniowej. Choć nakazuje zachować cześć zieleni. Natomiast teren po prawej stronie rzeki planu nie ma w ogóle.

- Miasto daje bardzo zły przykład - uważa radny Włodzimierz Pietrus (PiS), wiceprzewodniczący komisji planowania Rady Miasta. - To wygląda na przygotowanie sprzedaży gminnego gruntu za dobre pieniądze. Inwestor kupi i będzie mógł od razu budować. To nie do przyjęcia, teren powinien służyć mieszkańcom.

Także szef komisji planowania Grzegorz Stawowy (PO) uważa, że działania miasta są dziwne. Czy miasto tereny chce sprzedać? Nie wiadomo, bo urzędnicy nie zechcieli sprawy wyjaśnić.

W nadrzędnym dokumencie planistycznym - studium zagospodarowania całego miasta, obie działki są wskazane pod zieleń urządzoną. Mimo to, wydano pozwolenia budowlane.

Budują coraz więcej

W pobliżu terenów gminy na potęgę powstają już osiedla i biurowce. Z czterech inwestycji biurowych na ukończeniu jest budynek przy rondzie Matecznego, przy ul. Bonarka. Ma powierzchnię około 3 tys. mkw. i podziemny parking.

O wiele większy rozmach ma inwestycja Grupy Buma po drugiej stronie ronda, gdzie powstaną trzy biurowce. Ruszyła właśnie budowa pierwszego. Żeby mógł powstać cały kompleks, będzie trzeba wyburzyć stary budynek Hydropolu.

Trzy biurowce będą miały osiem kondygnacji o łącznej powierzchni 31 tys. mkw. Inwestor zaplanował 615 miejsc parkingowych, z czego 441 pod ziemią.

A u zbiegu Wadowickiej i Rzemieślniczej wyrasta budynek spółki Imperial o powierzchni 5 tys. mkw. Z kolei osiem kondygnacji ma liczyć ostatnia, jak na razie, inwestycja biurowa w tym rejonie, przy ulicy Tischnera. Inwestorem też jest Buma, która na razie nie zdradza szczegółów, ale patrząc na wizualizację można się spodziewać sporego budynku.

Dr Marek Bauer z Zakładu Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej uważa, że układ komunikacyjny w tym rejonie miasta może nie poradzić sobie z nowymi biurowcami i osiedlami.

- Gdyby nie robić Trasy Łagiewnickiej, za co zabiera się miasto, a zacząć od Zwierzynieckiej, to tym samym odciążono by Aleje Trzech Wieszczów i rondo Matecznego, które podołałoby nowej zabudowie - dodaje Bauer.

Problemy z komunikacją

Urzędnicy pozwalają zabudowywać ten rejon Krakowa, ale nie pomyśleli wcześniej o parkingach i nowych drogach. Teraz dopiero zapowiadają budowę dwupoziomowego parking tuż przy rondzie Matecznego, między ul. Wadowicką a Rydlówką, na 220 miejsc. Ale na razie mają tylko wstępną jego koncepcję i nie wiadomo kiedy powstanie.

Innym pomysłem jest połączenie nową drogą ul. Konopnickiej z ul. Rydlówka. - Ma za zadanie odciążyć ul. Rydlówka i ul. Rzemieślniczą. Dziś wyjazd z tego rejonu możliwy jest tylko tymi dwoma ulicami.

Jest to układ już niewydolny, dlatego budujemy to dodatkowe połączenie - mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT. Pierwsze prace mają ruszyć jeszcze przed wakacjami. Inwestycję finansują deweloperzy, którzy zbudowali okoliczne osiedla.

Pytanie czy nowego połączenia nie wykorzystają kierowcy, chcąc uciec z zakorkowanej ul. Konopnickiej w kierunku Kapelanki przez Rydlówkę, która też zresztą się korkuje, szczególnie na wąskim moście na Wildze i przy wyjeździe na Kapelankę.

Zobacz też:

Autor: Anna Kaczmarz, Gazeta Krakowska

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto