Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Uruchomili licznik wybrzuszeń szyn tramwajowych w mieście

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! uruchamia licznik wybrzuszeń szyn na ulicach Kościuszki i Zwierzynieckiej. Od początku roku na arterii doszło już do 26 awarii torowiska. - Nasza inicjatywa ma stale przypominać władzom miasta o potrzebie pilnego remontu. Chcemy także zwrócić uwagę na szerszy problem jakim jest pogarszający się stan krakowskich torowisk. Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie o stanie gminy, miasto wolniej remontuje szyny niż się one zużywają, a częstotliwość usterek jest coraz większa - pisze Krzysztof Kwarciak, przewodniczący stowarzyszenia.

FLESZ - Meszki bolimuszki utrapieniem wakacji

od 16 lat

"Wyliczenia przygotowanie przez magistrat pokazują jak bardzo została zaniedbana infrastruktura tramwajowa. W 2020 roku spośród 193 km krakowskich torowisk pilnej naprawy wymagały odcinki liczące aż 52 km. Obecnie stan 26,8% szyn jest uznawany za bardzo zły, a rok wcześniej problematycznych traktów było tylko 19,9%.

Z publikowanych co roku raportów o stanie gminy wyłania się bardzo ponury obraz krakowskiej komunikacji miejskiej. Suche liczby zupełnie nie współgrają prezentowanymi przez przedstawicieli miasta zapewnieniami jako mielibyśmy mieć jeden z najlepszych systemów transportu w Polsce. Ciężko jest mówić o sprawnej komunikacji kiedy często dochodzi do awarii, a pasażerowie muszą się liczyć z ciągłymi zakłóceniami w kursowaniu tramwajów. Większość metropolii nie ma dużych problemów ze stanem torowisk. Kraków pod tym względem mocno odstaje.

Licznik jest dostępny na stronie: www.licznikwybrzuszen.pl Do rachunku wliczane są wszystkie zdarzenia jakie miały miejsce w tym roku. Dlatego obecnie wyświetlana jest liczba 26. Dane będą aktualizowane co 24 godziny. Każde wybrzuszanie i awaria były liczone osobno, nawet jeżeli miały miejsce tego samego dnia. Dokonując obliczeń bazowaliśmy na komunikatach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i postach zamieszczonych na profilu ,,Platforma Komunikacyjna Krakowa – PKK”.

Wraz ze słupkami rtęci do góry idą również szyny na ulicach Kościuszki i Zwierzynieckiej. Specyficzna lokalna tradycja stała się już obiektem wielu drwin. Mieszkańcom nie jest jednak do śmiechu. Każda awaria jest bardzo uciążliwa dla osób, które chcą skorzystać z transportu miejskiego. Lato dopiero się zaczyna w przyszłym tygodniu. Strach pomyśleć co będzie się działo dalej.

Mieszkańcy mają już dość rozpadających się chodników, jezdni pełnej dziur, ciągłych wybrzuszeń szyn i wykolejeń tramwajów. Trudno uwierzyć, że w takim stanie znajduje się reprezentacyjna arteria w centrum miasta. Mamy nadzieję, że władze miasta wreszcie przeprowadzą obiecany remonty.

Rozumiemy, że przy przygotowaniu złożonej inwestycji mogą się pojawiać różne problemy. Nie usprawiedliwia to jednak wieloletniego opóźnienia przedsięwzięcia.

Przytoczone przez nas liczby dotyczące stanu torowisk znajdują się na stronie 223 Raportu Stanie Gminy 2020.

Z poważaniem

Krzysztof Kwarciak

przewodniczący Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków! oraz radny dzielnicowy "

Miasto szybko odpowiedziało na swoim portalu artykułem:

"Prze ostatnie lata Kraków podejmował sporo działań modernizacyjnych w zakresie szyn tramwajowych – część prac wykonywana była w ramach bieżącego utrzymania, a pozostała jako zadania inwestycyjne. Obecnie prace serwisowe toczą się na węźle Lubicz-Rakowicka oraz na rondzie Mogilskim.

Niedawno zakończyliśmy gruntowną naprawę torowiska na ul. Ujastek Mogilski (na fragmencie od węzła „Kombinat” do przystanku”Kopiec Wandy” torowisko zyskało nową podbudowę oraz szyny z podkładami). Realizacja tych prac już na początku roku pozwoli nam przy rozpoczęciu tych na ul. Ptaszyckiego/Jana Pawła II – umożliwić mieszkańcom komfortowy dojazd do Kopca Wandy i Pleszowa. Z kolej nowe torowisko na Ptaszyckiego, już po przebudowie posłuży nam do zorganizowania komunikacji tramwajowej w rejon Wzgórz Krzesławickich w trakcie robót na al. Solidarności. Obecnie ekipy torowców działają na węźle Lubicz-Rakowicka oraz na rondzie Mogilskim.

Ptaszyckiego

Poszukujemy wykonawcy, który przebuduje torowisko tramwajowe w ciągu ul. Jana Pawła II (od placu Centralnego do Ptaszyckiego) i ul. Ptaszyckiego (do ul. Bardosa) – wraz z siecią trakcyjną, odwodnieniem i kolidującą infrastrukturą techniczną. Roboty w tym miejscu będą toczyć się przez okres 10 miesięcy od przekazania placu budowy. Na oferty czekamy do 28 czerwca br. Nowe, przebudowane torowisko, które pojawi się już po zakończeniu prac pomoże nam zapewnić ruch tramwajowy do Kopca Wandy, w kierunku Pleszowa lub Wzgórz Krzesławickich w trakcie kolejnej zaplanowanej inwestycji – przebudowy al. Solidarności.

Aleja Solidarności

W przypadku tej krakowskiej arterii chcemy przebudować torowisko na odcinku od placu Centralnego do ul. Bulwarowej. Obecnie prace są w fazie projektowej – planujemy, że dokumnety będą gotowe we wrześniu br. Gdy będziemy mieć już plany przebudowy – ogłosimy przetarg na ich wykonanie, będzie to zapewne już w przyszłym roku. Dodatkowo kompletujemy dokumentację, aby ogłosić przetarg na opracowanie projektu dla al. Solidarności – odcinek od Bulwarowej do granic drogi ekspresowej S7. Planujemy, że przetarg pojawi się w trzecim kwartale br.

Starowiślna oraz Kościuszki/Zwierzyniecka

Oprócz inwestycji w Nowej Hucie miasto planuje zmodernizować dwa ważne punkty na mapie połączeń komunikacyjnych – ul. Starowiślną i Kościuszki/Zwierzyniecką . W przypadku ul. Starowiślnej – trwa kompletowanie dokumentacji aby wyłonić biuro projektowe, które pokaże ostateczne rozwiązania dla tej ulicy – ogłoszenie przetargu planowane jest w trzecim kwartale br. Jeśli chodzi o ul. Kościuszki/Zwierzyniecką – tu trwa opracowywanie dokumentacji projektowej. – Torowisko w ulicy Kościuszki objęte jest naszym stałym nadzorem. Ostatnie zabiegi spowodowały, że w ubiegłym tygodniu wybrzuszeń nie było. Bierzemy pod uwagę wprowadzenie ograniczenia prędkości. Celem jest utrzymanie przejezdności do czasu przebudowy torowiska – mówi Janina Pokrywa, zastępca dyrektora ds. dróg w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa. Te inwestycje zapewne zmienią nieco oblicze centrum – uspokojenie ruchu jak w przypadku Krakowskiej będzie sprzyjało pieszym i rowerzystom.

Pozostałe plany

W dalszej perspektywie, w miejskich planach pojawia się przebudowa torowiska w ul. Zakopiańskiej, budowa łącznicy, która połączy ul. Nowosądecką z ul. Wielicką – spore ułatwienie dla mieszkańców Nowego Bieżanowa. A w ścisłym centrum przebudowa węzłów rozjazdów Piłsudskiego i Bagatela – realizacja tych zadań z kolei umożliwi wprowadzenie ruchu jednokierunkowego w ramach pierwszej obwodnicy miasta."

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Uruchomili licznik wybrzuszeń szyn tramwajowych w mieście - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto