Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trzeba dorzucić prawie 50 mln zł do budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Tak ma wyglądać pętla w Górce Narodowej
Tak ma wyglądać pętla w Górce Narodowej ZIM
Podpisany został aneks w sprawie remediacji zanieczyszczonego terenu pod pętlę końcową do umowy dotyczącej budowy linii Krakowskiego szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Miasto będzie musiało wyłożyć ponad 48 mln zł na czyszczenie i wzmocnienie gruntu. Prace mają potrwać do marca 2023 roku.

Pierwsze prace przygotowawcze dotyczące remediacji, czyli unieszkodliwienia zanieczyszczonego gruntu i jego wzmocnienia pod budowę pętli końcowej na Górce Narodowej już się rozpoczęły. Wcześniej Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) zatwierdził projekt planu remediacji.

Roboty prowadzone są w oparciu o metodę in situ (na miejscu), polegającej na bioremediacji, mechanicznej ekstrakcji lotnych związków z gruntu oraz tzw. solidyfikacji (stabilizacji gruntu). Remediacja in situ nie powoduje też utrudnień natury logistycznej, które pojawiłyby się w przypadku konieczności wywożenia zanieczyszczonego gruntu z terenu budowy. Ostatecznie koszt tego procesu wraz ze wzmocnieniem terenu pod pętlę z dwupoziomowym parkingiem oszacowano na kwotę ok. 48,3 mln zł. Zgodnie z decyzją RDOŚ remediacja ma się zakończyć w marcu przyszłego roku. A koszt prac już wzrósł, początkowo szacowano go na 320 mln zł, później na ponad 350 mln zł, teraz mówi się o ponad 400 mln zł.

W przypadku wystąpienia historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, tj. przekroczenia dopuszczalnych zawartości substancji powodujących ryzyko, stwierdzonych podczas badań w glebie lub w ziemi, przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska wskazują na obowiązek przeprowadzenia remediacji przez władającego powierzchnią ziemi.

W okresie od 2017 do 2021 r., a więc zarówno na etapie przygotowywania projektu, jak i realizacji robót budowlanych związanych z linią tramwajową do Górki Narodowej wykonywano szereg badań i ekspertyz, które dotyczyły geotechnicznych warunków posadowienia tej inwestycji, jakości podłoża oraz warunków hydrogeologicznych. Na ich podstawie, stwierdzono występowanie na terenie planowanej pętli na Górce Narodowej historycznych zanieczyszczeń w postaci substancji takich jak: węglowodory ropopochodne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (m.in. naftalen, antracen, chryzen, dibenzo(a,h)antracen, benzo(a)antracen, benzo(a)piren, benzo(b)fluoranten) i metale ciężkie (w tym arsen, bar, chrom, cyna, cynk, kadm, miedź, molibden, nikiel, ołów, rtęć). W części terenu zanieczyszczenia przekraczały wartości dopuszczalne zgodnie z rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi.

Najpiękniejsze jarmarki świąteczne w Polsce

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Trzeba dorzucić prawie 50 mln zł do budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto