Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trwa budowa przystanku "Bronowice". Z parkingiem park&ride są problemy [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Fot. Andrzej Banaś. Wizualizacja: Miejska Infrastruktura
Widoczne są postępy na budowie przystanku kolejowego "Bronowice". W sąsiedztwie ma powstać parking park&ride wraz z terminalem autobusowym. Wykonawca tej części robót nie został jednak na razie wyłoniony, bowiem złożone oferty przekraczały możliwości finansowe miasta.

Postępują prace związane z budową przystanku kolejowego Kraków - Bronowice. PKP Polskie Linie Kolejowe na nowym obiekcie zaplanowały cztery perony, połączone tunelem. Podróżni będą mieli do dyspozycji windy, schody ruchome, toalety oraz lokale usługowe. Pierwsze pociągi mają się zatrzymać w tym miejscu w marcu przyszłego roku.

- Budowa przystanku kolejowego w Bronowicach jest na zaawansowanym etapie. Obecnie prace budowlane koncentrują się na wykonaniu peronów, klatek schodowych i łączącego je przejścia podziemnego. Konstrukcje wszystkich tych elementów są już gotowe, a wykonawca skupia się obecnie na pracach wykończeniowych - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Równolegle trwają roboty torowe na linii 133 i 118. W sumie przez teren przystanku przebiega 6 torów kolejowych.
- Przystanek Kraków - Bronowice będzie miał bardzo oryginalną budowę. Jego usytuowanie sprawia, że perony znajdują się na różnych wysokościach. Wobec tego budowa przystanku jest niezwykle skomplikowana i czasochłonna - zaznacza Piotr Hamarnik.

Na przystanku Kraków - Bronowice zatrzymywać się będą pociągi m.in. w kierunku Kraków Airport, Zabierzowa, Krzeszowic, Trzebini, Oświęcimia i Katowic. Przystanek będzie wygodnym węzłem przesiadkowym, który ułatwi łączenie podróży, również dzięki bliskości przystanków krakowskiej komunikacji miejskiej. Prace budowlane na przystanku Kraków - Bronowice zakończą się wiosną 2020 r. Wtedy też odjadą z niego pierwsze pociągi. Budowa przystanku jest elementem modernizacji linii kolejowej Kraków – Katowice. Koszt prac budowlanych na krakowskim fragmencie tej inwestycji wynosi 250 mln zł.

W rejonie skrzyżowania ulic Balickiej, Armii Krajowej i Złoty Róg, w bezpośrednim sąsiedztwie budowanego przystanku kolejowego Kraków-Bronowice, miasto Kraków ma natomiast wybudować węzeł przesiadkowy "Bronowice" wraz z parkingiem park&ride na ok. 220 aut oraz terminalem autobusowym.

Na budowę węzła przetarg ogłosiła gminna spółka Miejska Infrastruktura. Zamówienie zostało jednak unieważnione, ponieważ najniższa z trzech złożonych ofert opiewała na ponad 55 mln zł, a kwota, którą MI zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to nieco ponad 33 mln zł.

MI nie rezygnuje jednak z realizacji zadania i nadal szuka wykonawcy - ogłoszono w tej sprawie przetarg. - Rozstrzygnięcie zaplanowano na 14 stycznia - informuje Kamil Popiela z krakowskiego magistratu.

Przypomnijmy, że przeciwko inwestycji zaplanowanej przez MI mocno protestują okoliczni mieszkańcy, przekonując, że generowanie jeszcze większego ruchu w tym rejonie będzie miało negatywny wpływ na ludzi i środowisko.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto