Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasa Łagiewnicka: Ponad dwa kilometry tuneli [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Fot. Konrad Kozłowski
Trwa budowa Trasy Łagiewnickiej. Jednym z głównych elementów drogi będą tunele samochodowe oraz jeden tramwajowy. Przejdź do GALERII, by zobaczyć postęp prac i skalę największej krakowskiej budowy.

Trasa Łagiewnicka o długości ok. 3,5 km powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Sprawdziliśmy, jak wygląda postęp prac, ze szczególnym uwzględnieniem budowy tuneli, których całkowita długość ma wynieść ok. 2.1 km.

- W ramach inwestycji wykonano około 48 procent robót. Prace najbardziej zaawansowane są w rejonie ul. Witosa oraz na terenie tzw. Białych Mórz - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Pierwszy tunel drogowy (o długości 209 m) powstaje pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta. Tam postawiono już ściany szczelinowe obiektu i kończą się roboty związane z budową stropów. W kolejnym etapie ma zostać wybrana ziemia.

W dużym zakresie wykonany jest tunel drogowy (618 m) w rejonie tzw. Białych Mórz, między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. W rejonie sanktuarium św. Jana Pawła II, zanim wjedzie się do tunelu, trzeba będzie przejechać nad Wilgą. Powstaje więc most nad nią. Wykonano już przęsło. Na tym odcinku rzeka będzie więc płynąć w zakrytym korytarzu.

Nie powstało jeszcze zakończenie tego 618-metrowego tunelu od strony sanktuarium Bożego Miłosierdzia, bowiem ma ono prowadzić w miejscu obecnego koryta Wilgi. - To koryto zostanie przełożone. Planujemy, że prace z tym związane odbędą się w styczniu, lutym przyszłego roku - wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Po wybudowaniu tego tunelu teren nad nim ma zostać zagospodarowany jako obszar parkowy z zielenią, alejkami i małą architekturą.

Obok tunelu drogowego, biegnącego między sanktuariami, powstaje też tunel tramwajowy o długości 659 m. W ramach inwestycji wybudowana zostanie też bowiem nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. W związku z budową nowej linii powstała już część torowiska od pętli w Kurdwanowie do terenu w rejonie wjazdu do tunelu.

Kolejny tunel (61,35 m) budowany jest pod ul. Zakopiańską. Tam powstanie węzeł drogowy, natomiast nowa linia tramwajowa połączy się już z istniejącą linią wzdłuż ul. Zakopiańskiej. Najprawdopodobniej w środę (30 października) nastąpi zamiana jezdni na ul. Zakopiańskiej. Oddana zostanie wschodnia (pod którą wykonano konstrukcję tunelu) i na nią zostanie przeniesiony ruch z zachodniej (pod którą będzie budowany tunel).

Po przecięciu ul. Zakopiańskiej, kierowcy jadący Trasą Łagiewnicką będą wjeżdżać do kolejnego tunelu (522 m), który powstaje od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów (Nowoobozowa). Nad tym tunelem ma zostać nasypana ziemia. Zaplanowano tam nasadzenia zieleni, boiska sportowe i tereny rekreacyjne. Niewielki tunel (21,79 m) powstanie też pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i ul. 8 Pułku Ułanów.

Ostatni z tuneli (350,34 m) wyznaczono na zakończeniu Trasy Łagiewnickiej pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj. Tam prace też są mocno zaawansowane - powstały ściany szczelinowe, teraz ma zostać wykonany strop. We wnętrzu tego tunelu ma pozostać ziemia. Zostanie ona z niego wybrana w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta - Trasy Pychowickiej (planowana jest na lata 2024-2027).

Budowa Trasy Łagiewnickiej rozpoczęła się w lutym 2018 r. Obecne plany są takie, że główne roboty zakończą się w 2020 r., a do końca 2021 r. potrwają prace wykończeniowe. Koszt inwestycji, realizowanej przez firmę Budimex w konsorcjum z Ferrovial Agroman, to 802 mln zł (ze spłatą kredytu to ok. 1,2 mld zł) . Budimex prowadzi negocjacje z miastem o zwiększenie kosztów przedsięwzięcia o 28 mln zł netto (ok. 34 mln zł brutto).

Trasa Łagiewnicka:

- kategoria drogi: powiatowa
- klasa drogi: główna o ruchu przyspieszony (GP)
- prędkość projektowa: 70 km/h
- prędkość miarodajna: 80 km/h
- ciąg pieszy o szerokości 2-3 m: 5.3 km
- ciąg rowerowy o szerokości 2-3 m: 3.2 km
- ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 2-3 m: 3.1 km
- torowisko tramwajowe: dwutorowa całkowita długość torowiska: ok. 2,3 km
- całkowita długość jezdni: ok. 3.5 km
- przebudowa ul. Zakopiańskiej: ok. 0.6 km
- całkowita długość tuneli: ok. 2.1 km
- tunel drogowy pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj– długość: 350,34 m,
- tunel drogowy pod projektowaną ul. 8 Pułku Ułanów (Nowoobozową) – 21,79 m,
- tunel drogowy między ul. 8 Pułku Ułanów (Nowoobozową) a ul. Zakopiańską – 522 m,
- tunel drogowy pod ul. Zakopiańską – 61,35 m,
- tunel tramwajowy w rejonie tzw. Białych Mórz – 659 m,
- tunel drogowy w rejonie tzw. Białych Mórz – 618 m,
- tunel drogowy pod skrzyżowaniem ul. Turowicza z ul. Herberta –209 m.

WIDEO: Krótki wywiad

­

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Trasa Łagiewnicka: Ponad dwa kilometry tuneli [ZDJĘCIA] - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto