Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasa Łagiewnicka będzie budowana mimo protestów

Piotr Rąpalski
Przy okrzykach sprzeciwu grupy mieszkańców radni zdecydowali o budowie trasy Łagiewnickiej. Pierwsza brakująca część III obwodnicy Krakowa ma powstać do 2021 roku za prawie 1,3 mld złotych.

Radni miejscy dali zgodę na powołanie spółki, która za 1,27 mld zł w latach 2017-2021 ma wybudować trasę Łagiewnicką, czyli drogę szybkiego ruchu od ulicy Witosa do Grota-Roweckiego. Oznacza to też, że Kraków musi już myśleć nad budową tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, aby domknąć III obwodnicę na zachodzie miasta. Łącznie inwestycje mają pochłonąć 3 mld zł, ale za to odciążyć ruch na Alejach Trzech Wieszczów i 29 Listopada. To najważniejsza, a zarazem najdroższa decyzja w mieście w ciągu ostatnich lat. Przeważyły głosy radnych PO i klubu prezydenta, PiS był przeciw.

Decyzja w atmosferze protestów
- Budowa tras pomoże nam zlikwidować dwa ważne problemy: korków i smogu w centrum. To skomplikowany projekt, ale do zrobienia - mówił Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent miasta.

Decyzję podjęto jednak w atmosferze protestów. Przeciwnicy inwestycji przyszli na obrady rady miasta z transparentami głoszącymi: „Nie lejcie betonu na kredyt”, „Nie stać nas na pomysły z lat 70.”. Z grupy ok. 30 osób - po ogłoszeniu wyników głosowania nad powołaniem spółki - dobiegało głośne buczenie i krzyki „złodzieje!”. Protestujących uspokajała straż miejska.

Przeciwnicy inwestycji nie chcą, aby spółka zaciągała wysokie pożyczki na budowę, które będzie musiała spłacać gmina (po 61 mln zł przez ponad 20 lat od roku 2020). Ponadto uważają, że trasy będą zbyt szerokie (na razie planuje się dwie jezdnie po trzy pasy ruchu) i ściągną do miasta samochody z autostrady A4. Twierdzą też, że pierwsza powinna powstawać trasa Zwierzyniecka, od ronda Ofiar Katynia do Wisły, która jest lepszą alternatywą dla Alej.

Protestujący alarmują ponadto, że w przypadku budowy trasy Pychowickiej zniszczy się cenne tereny zielone. Domagają się wpuszczenia dróg w tunele, pod Zakrzówkiem, Lasem Łęgowym i Wisłą.

- Miasto chce pożyczyć miliardy na drogi, które zniszczą cenną zieleń i zwiększą smog. To jakaś paranoja! - grzmiała w czasie protestu Cecylia Malik, miejska aktywistka. Przeciwnicy zarzucali też, że nie odbyła się poważna dyskusja z mieszkańcami nad przebiegiem tras.

Projekt może się jeszcze zmienić
Wiceprezydent Trzmiel forsował jednak budowę i szukał poparcia radnych, bo do czerwca spółka musi podpisać umowy na kredyty, a do grudnia zdobyć 100 mln zł z Unii Europejskiej na budowę linii tramwajowej na części trasy Łagiewnickiej (od Witosa do zakopianki). Trzmiel uważa, że po przetargu na projektowanie i budowę drogi koszt zmaleje, a po inwestycji spółka otrzyma jeszcze zwrot podatku VAT, 200-300 mln zł.

- Spółka to najlepszy model finansowania, bo do 2020 roku nie obciąży to budżetu miasta, a po 2020 r. będziemy wydawać tylko 10 proc. środków przeznaczanych rocznie na wszystkie inwestycje w mieście - tłumaczył wiceprezydent.

Przypominał również, że we wcześniejszych latach były prowadzone konsultacje w sprawie tras z mieszkańcami, a plany są znane od lat 70.

Wczoraj jednak nie wykluczał już możliwości korekt przebiegu wszystkich trzech dróg, ograniczenia liczby pasów ruchu, czy wydłużenia tuneli. W przypadku Łagiewnickiej jest to mniej prawdopodobne, bo miasto ma już tzw. decyzję środowiskową na szerszą trasę i nie wiadomo jeszcze czy będzie można do jej koncepcji wprowadzić zmiany, aby dokumentu nie stracić.

Przy Pychowickiej i Zwierzynieckiej, gdzie decyzji jeszcze nie ma, sporo można zmienić.

To przekonało radnych PO.- Uwagi mieszkańców będą analizowane i brane pod uwagę. Zobowiązaliśmy do tego prezydenta osobną uchwałą. Większość mieszkańców chce budowy trasy, pytanie tylko jak ma ona wyglądać. Jest możliwość dyskusji, dlatego daliśmy zgodę - mówił Aleksander Miszalski, radny PO.

Za powołaniem spółki głosowało 22 radnych, klub Platformy i radni prezydenccy, a 16 było przeciw - to radni PiS.

- Jest wiele wątpliwości, spłata kredytu może zagrozić płynności finansowej już zadłużonego miasta, a zwrot podatku VAT nie jest pewny. Po protestach widać, że miasto dobrze nie skonsultowało tych inwestycji - komentował Włodzimierz Pietrus, radny PiS. Decyzja jednak zapadła, czas na jej realizację.

Plusy i minusy inwestycji

  • Budowa trasy Łagiewnickiej wymusza na urzędnikach domknięcie całej III obwodnicy na zachodzie miasta, co ma odciążyć Aleje Trzech Wieszczów, gdzie dziś przejeżdża 6,3 tys. aut na godzinę, choć przepustowość arterii to 4-4,5 tys. pojazdów.

  • Nowa droga to mniejsze korki w centrum Krakowa, a zatem mniejsza emisja spalin i ograniczenie smogu.

  • Trasa będzie nowym połączeniem między słabo skomunikowanymi południowymi dzielnicami Krakowa. Ponadto pojawi się tam też linia tramwajowa. Ruch aut może zostać też ograniczony przez wprowadzenie na dwóch pasach buspasów.

- Sami urzędnicy przyznają, że domykanie III obwodnicy powinno się zacząć od trasy Zwierzynieckiej, bo lepiej ściągnie ruch aut z równoległych do niej Alej. Pod Łagiewnicką miasto szybciej wykupiło jednak tereny za prawie 70 mln zł i zdobyło już potrzebne dokumenty.

- Sześć pasów ruchu może zachęcić kierowców jadących autostradą A4 do skracania drogi przez miasto, co zwiększy ruch, korki i smog w Krakowie.

- Sens ma tylko szybka budowa wszystkich trzech odcinków III obwodnicy, ale trasy Zwierzyniecka i Pychowicka planowane są do realizacji w latach 2021-2030, a spółka będzie musiała na nie znów zaciągnąć pożyczki, które spłaci miasto.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Trasa Łagiewnicka będzie budowana mimo protestów - Strefabiznesu Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto