Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak zmienia się cała dzielnica Krakowa. Nowe zdjęcia lotnicze prac na budowie linii tramwajowej do Górki Narodowej

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. W ramach inwestycji powstają m.in. estakady w rejonie ul. Opolskiej i wanna tramwajowa na os. Górka Narodowa.
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. W ramach inwestycji powstają m.in. estakady w rejonie ul. Opolskiej i wanna tramwajowa na os. Górka Narodowa. Marcin Banasik/ ZIM Kraków
Postępują prace związane z budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. W ramach inwestycji powstaje kilka obiektów inżynieryjnych, które mają pomóc w rozwiązaniu problemów komunikacyjnych w północnej części Krakowa. W rejonie ul. Opolskiej wykonywane są estakady. Natomiast w sąsiedztwie bloków na os. Górka Narodowa budowana jest tzw. wanna, którą tramwaje mają jechać pod górę w kierunku pętli końcowej.

W ramach inwestycji przy ul. Opolskiej zaplanowano aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Powstają tam dwie estakady. Jedna z nich przeznaczona jest dla tramwaju - obiekt wyznaczono nad doliną potoku Sudoł i ul. Nad Sudołem. Równolegle do niej zostanie wzniesiony podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem o długości ok. 100 metrów w ciągu ul. Opolskiej.

- Budowlańcy układają potężne pręty zbrojeniowe na lewym brzegu potoku Sudoł. Powstaje tam konstrukcja, która ma utrzymać dwa potężne obiekty estakadowe nad potokiem, po których w przyszłości pojadą samochody i tramwaje. Obok wzdłuż ulicy Opolskiej pobiegnie tunel - informują w Zarządzie Inwestycji Miejskich w Krakowie.

- Żeby dotrzeć na Górkę Narodową tramwaj musi pojechać w betonowym tunelu, ale bez dachu. Dzięki takiej specyficznej wannie inżynierowie pokonali problem związany z różnicami poziomów w tej części Krakowa. Przy okazji, dzięki zastosowaniu specjalnych rozwiązań antywibracyjnych, jeżdżące tam tramwaje będą generowały mniej hałasu. Przed wjazdem do wanny powstanie wiadukt pod linią kolejową - dodają w ZIM.

Przypomnijmy, że linia KST z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej w sumie będzie miała ponad 5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona. Pętla końcowa linii tramwajowej ma się znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Przy niej zlokalizowany zostanie parking park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego). Termin zakończenia prac wyznaczono na koniec 2022 r.

O budowie linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej mówiono od lat. Trzy lata temu udało się wyłonić wykonawcę. Prace miały ruszyć w 2018 r., ale ostatecznie rozpoczęto je przed rokiem. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

[g]15876623,22096353,22097343,22108505[/g]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto