Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaje wracają na ulicę Dietla i Westerplatte. Nie wszystkie będą jednak kursować z dawną częstotliwością

Od najbliższego poniedziałku tramwaje znów będą przejeżdżać przez całą ul. Dietla, powrócą też na ul. Westerplatte. Niektóre z nich nie będą jednak kursować po mieście z tak dużą częstotliwością jak wcześniej.

- Tramwaj numer „1” kursujący co 15 minut? To brzmi jak jakiś ponury żart - komentują krakowianie korzystający z komunikacji zbiorowej.

Tak jednak będzie od poniedziałku. Co prawda tramwaje wrócą na ul. Dietla i Westerplatte, ale w nowych rozkładach jazdy zmniejszono częstotliwość kursowania pojazdów na niektórych liniach. Stałą trasą będą jeździć m.in. tramwaje numer 1 (Salwator - Wzgórza Krzesławickie). Na przystankach pojawiać się będą jednak w dni powszednie tylko co 15 minut, a nie tak jak obecnie - co 7,5 minuty.

Stałą trasą - z pętli Czerwone Maki, m.in. przez ul. Dietla, Starowiślną i Lubicz na os. Piastów - pojadą też tramwaje numer 52. Dawniej przez ul. Dietla kursowały one jednak co 5 minut, a teraz będą jeździć z częstotliwością 7,5 minuty. Co na to urzędnicy? - Proszę pamiętać, że wciąż tramwaje nie będą mogły z ul. Dietla skręcać w ul. Stradomską. W związku z tym wiele tramwajów kursować będzie przez skrzyżowanie Dietla i Starowiślnej. Musimy tak ułożyć rozkład jazdy, by nie dochodziło tam do blokowania się tramwajów nawzajem. Dlatego niektóre z nich będą miały zmniejszoną częstotliwość - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Tramwaje przez ul. Dietla nie jeździły od czerwca z powodu remontu ul. Krakowskiej. Miały tam powrócić we wrześniu, ale tak się nie stało z powodu odkrycia XIX-wiecznego mostu na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej. We wrześniu uruchomiono jedynie dwukierunkowy tramwaj na trasie przystanek „Orzeszkowej” - ul. Kapelanka. Teraz kursy będą mogły się odbywać na całej ul. Dietla. Nie wiadomo natomiast, kiedy dokładanie powrócą na ul. Stradomską. Plan jest taki, by do tego doszło na przełomie tego i przyszłego roku. Przebudowa ul. Krakowskiej ma się natomiast zakończyć w drugiej połowie 2020 r.

***

Po półrocznej przerwie od poniedziałku, 9 grudnia, tramwaje znów będą mogły przejeżdżać przez ul. Dietla. Tego samego dnia do użytku oddane zostanie także wyremontowane torowisko na ul. Westerplatte. W związku ze zmianami obowiązywać będą nowe rozkłady jazdy. Część tramwajów wróci na dawne trasy, ale będą kursować z mniejszą częstotliwością niż dawniej. W centrum nadal wyłączone z ruchu będą modernizowane ulice Stradomska i Krakowska.

- W niedzielę, 8 grudnia, na ul. Dietla ma się odbyć przejazd techniczny. Jeżeli wszystko się powiedzie, to następnego dnia tramwaje będą już jeździć tą trasą - informuje Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Zaznacza, że w związku z przywróceniem ruchu tramwajowego na całej ul. Dietla w nocy z soboty na niedzielę, czyli z 7 na 8 grudnia, wyłączone zostaną przejazdy tramwajów na odcinku od skrzyżowania ul. Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego do przystanku „Orzeszkowej”. Obecnie tzw. „przejazdówka” pozwala na dojazd dwukierunkowych tramwajów na przystanek "Orzeszkowej", a więc w okolice przebudowywanej ul. Krakowskiej. Gdy to tymczasowe rozwiązanie zostanie tam zlikwidowane, elektrycy pod osłoną nocy w ciągu kilku godzin podłączą prąd do nowo zbudowanej sieci trakcyjnej w ciągu ul. Dietla.

W związku z tą operacją tramwaje numer 72 będą w weekend kursować po trasie czasowo zmienionej: „Czerwone Maki P+R” - ul. Grota Roweckiego, ul. Brożka, ul. Zakopiańska - „Borek Fałęcki”. Linia nr 79 - zostanie zlikwidowana. Autobusy numer nr 752 będą natomiast kursować po trasie wydłużonej: „Łagiewniki” - ul. Brożka, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino, ul. Dietla - „Starowiślna”.

Przejazd tramwajów przez ul. Dietla, a w konsekwencji też przez ul. Monte Cassino i Kapelanka, wycofano pod koniec czerwca z powodu modernizacji ul. Krakowskiej oraz jej skrzyżowania z ul. Dietla i Stradomską. Tramwaje na ul. Dietla miały wrócić 1 września, tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego. Tak się jednak nie stało, bowiem robotnicy na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej odkryli pod ziemią pozostałości XIX-wiecznego mostu. Prace archeologiczne opóźniły inwestycję. Od września uruchomiono jedynie wspomnianą "przejazdówkę" do przystanku "Orzeszkowej".

Wciąż nie jest znany dokładny termin, w którym tramwaje powrócą na ul. Stradomską. W ZDMK mówią obecnie o przełomie roku, ale z powodu zabezpieczenia znalezisk archeologicznych ten termin może się przesunąć. Z powodu podziemnych odkryć opóźni się też przebudowa ul. Krakowskiej. Nie zostanie ona udostępniona do użytku w styczniu tylko w drugim kwartale przyszłego roku.

W poniedziałek, 9 grudnia, zakończy się także remont torowiska na skrzyżowaniu ul. Starowiślnej i Westerplatte. Na tę ostatnią powrócą tramwaje. Otwarcie torowisk po modernizacjach nie spowoduje jednak, że wszystkie pojazdy będą kursować z dawnymi częstotliwościami. Po stałej trasie będą jeździć m.in. tramwaje numer 1 (Salwator - Wzgórza Krzesławickie). Na przystankach pojawiać będą się jednak w dni powszednie tylko co 15 minut, a nie jak obecnie - co 7,5 minuty. Na stałą trasę - z pętli Czerwone Maki, m.in. przez ul. Dietla, Starowiślną i Lubicz na os. Piastów - wrócą tramwaje numer 52. Częstotliwość ich kursowania w dni powszednie pozostanie jednak zmniejszona do 7,5 minuty, choć ta linia kursowała dawniej - podobnie jak "50" - co 5 minut.

- Proszę pamiętać, że wciąż tramwaje nie będą mogły z ul. Dietla skręcać w ul. Stradomską. W związku z tym wiele z nich kursować będzie przez skrzyżowanie Dietla i Starowiślnej. Musimy tak ułożyć rozkład jazdy, by nie dochodziło tam do blokowania się tramwajów nawzajem. Dlatego niektóre pojazdy będą miały zmniejszoną częstotliwość - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Podkreśla również, że np. linia 71 zostanie przywrócona i będzie kursować po nowej trasie: Wzgórza Krzesławickie – Kocmyrzowska – Bieńczycka – al. Pokoju – Grzegórzecka – Dietla – Monte Cassino – Kapelanka – Grota-Roweckiego – Czerwone Maki P+R. Tramwaje 71 będą jednak kursować tylko w dni powszednie w godz. ok. 5.30 – 20 z częstotliwością co 15 minut. Na dużym odcinku pojadą jednak tą samą trasą co "jedynka".

Jedne prace się kończą, ale nadejdą kolejne utrudnienia. W dniach 9-11 grudnia mają bowiem zostać przeprowadzone roboty serwisowe na przejeździe tramwajowym w rejonie ul. Nad Dłubnią. W związku z nimi w dniach 9, 10 i 11 grudnia br. od godziny ok. 20 do końca kursów linii dziennych tramwaje nie będą kursować na odcinku od przystanku “Rondo Kocmyrzowskie im. ks. Gorzelanego” do przystanku „Wiadukty”. W tych dniach tramwaje linii 1, 5 i 71 kierowane będą po zmienionych trasach. Jednocześnie uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa 701.

Krakowianie już niedługo będą mogli natomiast korzystać z nowego tramwaju. W najbliższych dniach do Krakowa ma trafić pierwszy z 50 nowych wagonów, jakie w ramach kontraktu w fabryce w Siedlcach produkowane są przez firmę Stadler. Po przyjeździe do Krakowa rozpoczną się badania i próbne przejazdy nowego 33-metrowego tramwaju.

WIDEO: Krótki wywiad

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto