Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj na Górkę Narodową ruszy do końca 2020. Inwestycja za 326 mln

Piotr Ogórek
Andrzej Banas / Polskapresse
W 2020 r. mamy pojechać tramwajem na Górkę Narodową. Wielka inwestycja potrwa ponad 3 lata. Budowa długo wyczekiwanej linii na północy miasta ruszy w przyszłym roku. Koszt: 326 mln zł.

Władze Krakowa podpisały wczoraj umowę na budowę kolejnej nitki Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Inwestycja pochłonie 326 mln zł. Prace budowlane ruszą w przyszłym roku i potrwają do końca 2020.

Magistrat zapowiada także, że w 2018 r. zacznie się budowa linii z Meissnera do Mistrzejowic, a wraz z budową linii na Górkę Narodową ma być skończona trasa na Azory i niedługo potem jej przedłużenie do Bronowic Wielkich. Czas pokaże, ile z tych planów wyjdzie, bo tramwajem na Górkę Narodową mieliśmy planowo pojechać już w 2018 roku, a okazuje się, że dopiero wtedy zacznie się budowa.

Kosztowna inwestycja

- To jedna z największych inwestycji, którą miasto realizuje. Budowa wzbudza wiele emocji, ale odbyło się dużo spotkań z mieszkańcami, gdzie uwzględniono prawie ich wszystkie argumenty - mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Po protestach części krakowian zrezygnowano m.in. z budowy drogowego odcinka odcinak od ulicy Bratysławskiej do Fieldorfa Nila. Powstanie tam tylko trasa dla służb technicznych.

Inwestycja ma kosztować 326 milionów złotych. Miasto stara się o dofinansowanie ze środków unijnych, które miałoby wynieść ponad 150 mln.

Zgodnie z podpisaną wczoraj umową z konsorcjum firm Intercor i Tor-Krak, wykonawcy mają osiem miesięcy na przygotowanie projektu. Prace budowlane ruszą w przyszłym roku. Obie spółki na realizację mają 42 miesiące, całość ma być gotowa do końca 2020 r.
Jak rozbudował się Kraków?

Parkingi, tunele, estakady

Trasa tramwajowa licząca 5 km poprowadzi przez Krowodrzę Górkę, Prądnik Biały, ul. Pachońskiego i Bociana do Górki Narodowej. Stara pętla na Krowodrzy Górce zostanie przebudowana, a nowa powstanie na Górce Narodowej. Przy obu wybudowane zostaną parkingi P&R („parkuj i jedź”), a także przy skrzyżowaniu z ulicą Pachońskiego. Największy parking będzie przy nowej pętli - pomieści 300 pojazdów. Pozostałe będą na 100 aut.

Zmiany czekają też kierowców. Przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada. Na trasie pojawią się tunele (jeden w ciągu ul. Opolskiej, drugi pod linią kolejową w rejonie Kuźnicy Kołłątajowskiej), estakady nad doliną Sudoł, kładki dla pieszych nad linią tramwajową (na wysokości ul. Szopkarzy i Danka) oraz mosty na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka.

Kolejne linie w planach

Przez blisko 15 lat rządów Jacka Majchrowskiego północ Krakowa była omijana przez miejskie inwestycje. Teraz się to w końcu zmienia, a tramwaj na Górkę Narodową będzie pierwszym etapem lepszego skomunikowania tej części miasta. W kolejce czeka tramwaj na Azory, którego linia zacznie się z pętli Krowodrza Górka. Domknięciem całej trasy będą tory do Bronowic Wielkich, gdzie powstanie pętla i parking P&R przy ul. Jasnogórskiej.

Nowe trasy tramwajowe pojawią się też w innych częściach Krakowa.

- Podpisaliśmy już umowy na linię tramwajową w tunelu Kurdwanów - Zakopiańska w ramach Trasy Łagiewnickiej. W 2018 roku przystępujemy także do budowy linii Meissnera-Mistrzejowice. Teraz jesteśmy po konsultacjach i wyborze wariantu tramwaju na Azory. Czekamy na decyzję środowiskową, a wtedy z inwestycją moglibyśmy ruszyć w 2018 - zaznacza Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa do spraw inwestycji.

Wspomniana decyzja środowiskowa na Azory jest już wydana, ale została zaskarżona do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Władze miasta są jednak pewne, że SKO podtrzyma decyzję. Inwestycja ma kosztować około 140 mln zł. Linia na Azory ma biec wzdłuż ul. Opolskiej do Weissa. Tam zacznie się kolejny etap, czyli tramwaj do Bronowic Wielkich. Niedawno, po konsultacjach z mieszkańcami, wybrano jedną z czterech koncepcji przebiegu trasy - północną stroną Opolskiej i Conrada do ronda Ofiar Katynia, a następnie wzdłuż Jasnogórskiej do planowanej pętli za Galerią Bronowice. To najdroższa opcja, szacowana na ok. 130 mln zł. W ramach inwestycji planuje się m.in. most nad torami kolejowymi. Póki co jednak inwestycja nie ma zapewnionego finansowania w budżecie.

W powijakach wciąż pozostaje kwestia budowy metra. Miasto na razie czeka na pozytywną opinię na dofinansowanie studium wykonalności dla podziemnej komunikacji. Na podstawie tego dokumentu będzie można budować kolej podziemną. Jego przygotowanie ma być zlecone jesienią.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 5

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, NaszeMiasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto