Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj do Mistrzejowic pojedzie w dłuższym tunelu [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Tramwaj do Mistrzejowic pojedzie na poziomie -1 na jeszcze dłuższym, 1230-metrowym odcinku. Tym samym rondo Młyńskie zostanie przebudowane w dwupoziomowy węzeł komunikacyjny.
Tramwaj do Mistrzejowic pojedzie na poziomie -1 na jeszcze dłuższym, 1230-metrowym odcinku. Tym samym rondo Młyńskie zostanie przebudowane w dwupoziomowy węzeł komunikacyjny. www.tramwajdomistrzejowic.pl
W urzędzie potwierdzają, że tramwaj do Mistrzejowic pojedzie na poziomie -1 na jeszcze dłuższym, 1230-metrowym odcinku. Tym samym rondo Młyńskie zostanie przebudowane w dwupoziomowy węzeł komunikacyjny.

FLESZ - System E-TOLL na polskich drogach. Jak opłacić przejazd płatnymi odcinkami autostrad?

- Rada Miasta Krakowa zaktualizowała Wieloletnią Prognozę Finansową, przeznaczając dodatkowe środki na inwestycję i dając zielone światło na zmiany w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym ws. tramwaju do Mistrzejowic - informują w krakowskim magistracie.

Dodatkowo, w ramach aneksu do pierwotnej umowy, wykonawca ma wykonać komorę wyjazdową w rejonie ronda Polsadu pod przyszłą linię tramwajową wzdłuż ul. Strzelców. Linia nowego tramwaju ma też zostać skoordynowana z przebiegiem premetra. Od ronda Barei do ronda Młyńskiego trasy będą miały wspólny przebieg.

W ramach prac projektowych dotyczących budowy linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic powstała też koncepcja podziemnego przystanku w rejonie ronda Polsadu. Motywem przewodnim dla tego obiektu mają być materiały charakterystyczne dla krakowskich murów - kamień i cegła. Odpowiednie doświetlenie wnętrz podziemnej stacji ma natomiast zapewnić pokaźny świetlik.

Przypomnijmy, że trwa opracowywanie projektu architektoniczno-budowlanego dla nowej linii o długości ok. 4,5 km, która ma połączyć Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera.

To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Inwestycja obejmuje budowę m.in. 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.

Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym przebiegiem torowiska na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Wariant podstawowy w rejonie ronda Młyńskiego zakładał przebudowę istniejącego układu drogowego na powierzchni w formie ronda turbinowego.

Wiosną rozpoczęto analizy możliwości wprowadzenia w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu torów na tym rondzie poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1180 metrów z planowanych dotychczas 900 m. Koszt dodatkowych prac ustalono na ok. 136 mln zł (wcześniej koszty zadania szacowano na ok. 1,1 mld zł).

Mieszkańcy wnioskowali również o budowę w ramach inwestycji tunelu na odcinku ulic Dobrego Pasterza - Bohomolca, ale nie uwzględniono tego postulatu. Urzędnicy tłumaczyli, że proponowany dodatkowy zakres inwestycji nie mieściłby się w wydanej dla tego zadania decyzji dotyczącej uwarunkowań środowiskowych. Przekonywali też, że przeniesienie trasy na poziom "-1" na tym odcinku i wyprowadzenie na pętlę w Mistrzejowicach byłoby zadaniem nadzwyczaj trudnym (ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu) i zwiększającym zajętość terenu.

Zaktualizowany harmonogram prac zakłada, że budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic zostanie zrealizowana do grudnia 2024 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Tramwaj do Mistrzejowic pojedzie w dłuższym tunelu [WIZUALIZACJE] - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto